Elektromobilność Otwarto największe centrum testów dla hyperloopa w Europie. Jaka jest przyszłość kontrowersyjnego pomysłu Elona Muska? 28 marca 2024 Elektromobilność Otwarto największe centrum testów dla hyperloopa w Europie. Jaka jest przyszłość kontrowersyjnego pomysłu Elona Muska? 28 marca 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Depesze Nowe inwestycje w ultraszybkie stacje ładowania Fundusz Orlen VC zainwestował w Euroloop – producenta ultraszybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki polskiego startupu, z których korzystają już kierowcy w 7 krajach Europy, są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają dostęp do prądu stałego o mocy do 720 kW. Choć wokół projektu firmy Hyperloop gromadzi się coraz więcej ciemnych chmur, a widmo likwidacji zagląda w oczy inwestorom, to w ostatnim czasie pojawiły się pozytywne wieści. Właśnie otwarto najdłuższy w Europie tunel do badań nad technologią hyperloop. Obiekt liczy 420 metrów i znajduje się niedaleko holenderskiego miasta Veendam. Informacja na nowo rozpala wyobraźnie badaczy i pracowników europejskiego oddziału firmy, którzy obiecują podróż z Amsterdamu do Barcelony w ciągu zaledwie 8 kwadransów. Reklama Czym jest hyperloop? W wielkim uproszczeniu hyperlooop to pomysł połączenia transportu kolejowego z lotniczym. Inżynieryjnie chodzi o umieszczenie kapsuły w specjalnie przygotowane rurze o obniżonym ciśnieniu, która będzie w stanie przenosić ładunki z prędkością do 1200 km/h. Całość swoim nazwiskiem sygnuje Elon Musk. Nowe holenderskie centrum badań Sascha Lamme, dyrektor europejskiego centrum, przewiduje, że do 2050 roku w Europie powstanie sieć tuneli hyperloop licząca 10 tys. km. W wywiadzie dla AFP zauważył, że najbliższe badania skupione będą wokół kwestii stworzenia funkcjonalnej siatki połączeń tunelowych. Na ten moment projekt jest w fazie wstępnych testów, a eksperymenty z pasażerami powinny rozpocząć się do 2030 roku, informuje prasę Lamme. Kolejna fanaberia milionera czy rzeczywista potrzeba? Informacja o otwarciu holenderskiego centrum badań przedłuża ciągnącą się od 2013 roku sagę o superszybkim i hipernowoczesnym środku transportu. Dla wielu jest to mrzonka i projekt powołany w celu promocji geniuszu samego Muska oraz innych jego projektów: Tesli i SpaceX. Trudno nie odnieść wrażenia, że idea hyperloopa przypomina próby ponownego wymyślenia koła. Jesteśmy bowiem już w stanie budować koleje szybkich prędkości, które są w stanie przewozić więcej niż 28 pasażerów w czasie nieznacznie ustępującym od osiągów pomysłow Muska. Pierwsze prototypy hyperloop powstały już w kilku miastach Stanów Zjednoczonych, pochłaniając miliony dolarów z kieszeni inwestorów. Większość z nich skończyła się klapą, jak tunel z San Francisco do Los Angeles, którego inaugurację w przestrzeni internetu obwieszczano już kilkukrotnie: w 2018, 2019 i 2020 roku. Next year’s @Hyperloop competition will be in a 10km vacuum tunnel with a curve— Elon Musk (@elonmusk) July 22, 2019 Jak donosi Bloomberg, jeden z prototypów tunelu zlokalizowany w Dolinie Krzemowej niedaleko budynku SpaceX zdemontowano, a w jego miejsce otwarto parking dla pracowników. Nawet jeśli firma Hyperloop dopnie swego i w najbliższych latach uruchomi superszybki tunel łączący dwie europejskie metropolie, to łatwo sobie wyobrazić, że będzie to niezwykle droga i ekstremalnie elitarna forma transportu, która nie rozwiązuje żadnego palącego społecznie problemu. Źródła: bloomberg.com, rp.pl, x.com, techxplore.com Fot. PAP/Łukasz Gągulski, The European Hyperloop Center Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.