Paliwo z butelki

To zasługa polskiej firmy! W 2023 zatankujemy samochód paliwem częściowo wyprodukowanym z recyklingu plastiku.

Innowacyjna technologia

To właśnie przez polską firmę została opracowana technologia, która umożliwia recykling zmieszanych polimerów. Wytworzony produkt końcowy to ciekły węglowodór, który może być stosowany jako surowiec do produkcji czystego plastiku lub jako standardowe komponenty paliwowe. Technologia polskiej firmy przetwarza odpady z tworzyw sztucznych, które nie nadają się do recyklingu np. zabrudzone folie lub odpady przemysłowe.

– Technologia crackingu odpadowych tworzyw sztucznych jest znana od 40 lat. Wystarczy podgrzać długie łańcuchy polimerowe, żeby rozpadły się na krótsze i stanowiły taki sam produkt, jaki w rafinerii uzyskuje się z ropy naftowej. Dotychczas nie było jednak technologii, która potrafiła w skuteczny i bezodpadowy sposób podgrzewać tworzywa sztuczne, które są ze swojej natury ciałami stałymi o bardzo dużej lepkości, nieprzewodzącymi ciepła, a w związku z tym trudno jest je zagrzewać, ponieważ się przypalają mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Adam Hańderek, prezes Handerek Technologies.

Plany Handerek Technologies

Firma zapowiada w najbliższym czasie budowę sześciu zakładów produkcyjnych, które mogłyby zabezpieczyć ok. 20% polskiego rynku. W 2023 Handerek Technologies uruchomi zakład przemysłowy o wydajności 18 tys. m3 komponentów paliwowych. Następnie,  jak enigmatycznie stwierdził prezes Handerek Technologies dla “jedna lub druga firma, z którymi rozmawiamy” będzie dolewać swoje komponenty do paliw zakupionych w rafineriach.

Dzięki technologii opracowanej przez Polaków z 1 kg odpadów tworzyw sztucznych można wytworzyć litr płynnego paliwa. Ostatecznie 10% paliwa w baku będzie pochodziło z recyklingu.

Zanieczyszczenie tworzywem sztucznym

Zarządzanie odpadami z tworzyw sztucznych jest coraz większym problemem, więc pożyteczne zagospodarowanie zbędnego plastiku jest obecnie bardzo pożądane. Każdego dnia na świecie wytwarza się ponad milion ton tego odpadu.

Najczęściej stosowanym sposobem na utylizację jest cracking, jednak ze względu na emisję gazów, jaką powoduje, nie jest zbyt przyjazny środowisku. Na szczęście Handerek Technologies wychodzi temu zjawisku naprzeciw

Udało nam się znaleźć takie rozwiązanie, które zapobiega takiemu zjawisku i dzięki temu możemy z tych odpadów tworzyw sztucznych produkować frakcje węglowodorowe, które z jednej strony mogą być komponentami benzyn silnikowych, z drugiej strony komponentami np. oleju napędowego. I mamy takie analizy, badania certyfikowanych laboratoriów, które pokazują, że komponenty wyprodukowane z odpadów tworzyw sztucznych spełniają wszystkie normy dotyczące jakości paliw silnikowych w Europie – tłumaczy Adam Hańderek.

żródło: Newseria