Wiadomości OZE Pierwsza w Polsce świecąca ścieżka rowerowa 24 stycznia 2017 Wiadomości OZE Pierwsza w Polsce świecąca ścieżka rowerowa 24 stycznia 2017 Przeczytaj także Polska Columbus realizuje Term Sheet z grupą DTEK. W ramach umowy w Chrzanowie powstanie wielkoskalowy magazyn energii Columbus wraz z Grupą DTEK startuje z realizacją projektu BESS (Battery Energy Storage System) w Polsce. Spółka DRI, należąca do Grupy DTEK, rozpoczęła proces nabycia od Columbus największego magazynu energii, który Spółka przygotuje do warunków RTB (Ready to Build). Wielkoskalowy obiekt ma powstać w Chrzanowie (woj. małopolskie). Dotacje OZE Kraków: ostatnie 2 dni na złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach programu “Stop smog” Pozostały ostatnie dwa dni na złożenie wniosku o udzielenie dotacji na wymianę starych urządzeń grzewczych i termomodernizację budynku. Sprawdź, gdzie złożyć wniosek i czy możesz ubiegać się o dotację. Istnieje kilka państw, w których rowery stanowią dużą część ulicznego ruchu. Są one świetnym rozwiązaniem w zakorkowanych miastach, w których ciężko o wygodne przemieszczanie się. Aby ludzie przesiedli się na rowery, potrzebna jest rozwinięta infrastruktura, która pozwoli mieszkańcom poruszać się sprawnie i bez zagrożeń. Dlatego też wiele miast buduje ścieżki rowerowe, które są świetnym prezentem dla rowerowych fanów. Reklama Krajem, w którym posiadacze rowerów czują się wspaniale, niewątpliwie jest Holandia, gdzie rowerzyści mają dużo udogodnień. W Polsce infrastruktura jest o wiele gorsza, lecz z roku na rok posiadacze rowerów mają się u nas coraz lepiej. Powstaje wiele nowych inwestycji, często innowacyjnych, które pozwalają cieszyć się jazdą na dwóch kółkach. Jednym z przykładów takiej inwestycji może być niedawno powstała ścieżka w okolicach Lidzbarka Warmińskiego, która znajduje się na szlaku prowadzącym do Jeziora Wielchowskiego. Jest ona innowacyjna w skali Polski, a także Europy: powstała przy wykorzystaniu związków chemicznych zwanych luminoforami. Charakteryzują się one tym, że przy pomocy światła słonecznego „ładują się” za dnia, a w nocy oddają zgromadzoną energię. Skutkuje to oświetleniem ścieżki rowerowej w mroku, co zwiększa komfort jazdy dla rowerzystów, a także ich bezpieczeństwo. Materiał, z którego wykonano ścieżkę jest w stanie emitować światło przez 10 godzin, więc wystarcza to na całą noc. Największym plusem tego rozwiązania jest jego samowystarczalność – ścieżka nie wymaga zewnętrznego źródła zasilania. Na chwilę obecną jest to pierwsze wykorzystanie luminoforów w taki sposób w naszym kraju. Niewątpliwe jest jednak to, że poprzez uzyskany rozgłos również inne miasta zainteresują się wspomnianym rozwiązaniem, chcąc wykorzystać go u siebie. Projekt został opracowany w Pruszkowskim laboratorium TPA. To nie jedyny innowacyjny produkt, który tam powstaje. Opracowywane są tam także asfalty zapachowe, które mogą sprawić, że jadąc rowerem poczujemy zapach cytrusów. Nie jest to tak przydatne rozwiązanie, jak wykorzystanie świecących luminoforów, lecz cieszy fakt, że wciąż prowadzone są innowacyjne badania oraz próby wytworzenia czegoś unikatowego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.