Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwsze w Polsce osiedle z własnym punktem mobilnym

Pierwsze w Polsce osiedle z własnym punktem mobilnym

W Łodzi powstaje osiedle z punktem mobilności. Mieszkańcy widzewskiego osiedla Zenit, które zostanie oddane do użytku pod koniec tego roku, będą mieli do dyspozycji własną flotę elektrycznych rowerów, hulajnóg i aut. Naładują je dzięki ekologicznej infrastrukturze zasilanej energią słoneczną.

Reklama

Osiedlowy punkt mobilności

Przeszkodą w dynamicznym rozwoju segmentu aut elektrycznych wciąż jest infrastruktura. Słabo rozwinięta sieć ogólnodostępnych ładowarek i brak możliwości wykorzystania ładowarek prywatnych sprawa, że wiele osób nie decyduje się na zakup elektryka.  Czy rozwiązanie, jakie proponuje firma Echo Investment może to zmienić?

W Łodzi powstaje właśnie osiedle, które jako pierwsze w Polsce będzie dysponowało własnym punktem mobilnym – Echo Share.

Takie mobilne huby działają już z powodzeniem w kompleksach biurowych czy przestrzeni miejskiej, ale do tej pory żadne osiedle w Polsce nie miało podobnego punktu na własny użytek. Łódź będzie więc tu pionierem mówi Dawid Wrona, dyrektor sprzedaży mieszkań w Echo Investment.

Mieszkańcy osiedla Zenit będą mogli wypożyczyć elektryczny rower (również cargo), hulajnogę lub samochód osobowy. W planach również samochody dostawcze, dzięki którym łatwiej przewieźć większe elementy czy meble. Co ważne, flota będzie ładowania energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Projekt jest realizowany wspólnie z Keratronik i Veolią. 

Zasilanie zieloną energią

Echo Share będzie wyposażony w pełną infrastrukturę służącą do ładowania pojazdów elektrycznych. Co ważne, ładowarki będą zasilane energią pozyskaną dzięki panelom fotowoltaicznym zainstalowanym na osiedlu. Pierwsze pojazdy mieszkańcy osiedla Zenit wypożyczą wiosną 2023 roku.

– W ramach naszej współpracy z Echo Investment przedstawiliśmy również koncepcję zabudowania dachów instalacjami fotowoltaicznymi oraz budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych. W przyszłości wytworzona energia mogłaby być wykorzystana do zasilania części wspólnych budynków np. wind, urządzeń wentylacji i klimatyzacji czy stacji ładowania samochodów elektrycznych – powiedziała Anna Kędziora-Szwagrzak, prezes zarządu Veolia Energia Łódź.

Taniej i wygodnie

Wypożyczenie sprzętu będzie się odbywało za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji. Dzięki niej mieszkańcy sprawdzą dostępność pojazdów, zarezerwują wybrany model i dokonają płatności. W aplikacji można też sprawdzić zasięg pojazdów i poziom ich naładowania. Choć nie będzie ograniczenia terytorialnego, to rozpoczęcie podróży i jej zakończenie wypożyczonym środkiem transportu zawsze musi mieć miejsce w osiedlowym punkcie mobilności. Koszt wypożyczenia pojazdu z Echo Share ma być średnio nawet dwa razy mniejszy niż cena wynajmu rynkowego odpowiednika. 

Ideą, jaka przyświeca współdzieleniu pojazdów, jest dostarczanie lokalnej społeczności realnej alternatywy dla podróży prywatnymi autami, które są najmniej efektywną formą przemieszczania się po miastach. Samochód, z którego korzystamy w celach indywidualnych, najczęściej spędza ponad 90% czasu w garażu lub na parkingu, a średnio używamy go jedną godzinę dziennie. W przypadku współdzielenia, taki pojazd zwiększa swoją efektywność kilkukrotnie. Z uwagi na wysokie koszty utrzymania i parkowania, coraz więcej mieszkańców miast jest gotowa zrezygnować z własnego pojazdu, a zwłaszcza, z powszechnego dziś drugiego auta w rodzinie. Warunkiem jest jednak bezpieczna, komfortowa i niedroga alternatywa – mówi Aneta Ogrodniczek,  Dyrektor ds. kluczowych projektów w Keratronik.

Współdzielony transport 

Idea współdzielenia pojazdów nie jest czymś nowym. Jednak chociaż idea carsharingu pojawiła się już w 1948 w Zurychu, to dopiero w XXI wieku rozwinęła się na dobre. Jeśli chodzi o Polskę, to również możemy zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania wypożyczaniem samochodów, rowerów czy hulajnóg na godziny. Stowarzyszenie Mobilne Miasto w jednym ze swoich raportów podawało, że do 2025 roku liczba samochodów współdzielonych może przekroczyć nawet 8 tys. Korzyści z tego typu rozwiązania jest sporo. Zarówno dla nas, mieszkańców, jak i samych miast. Więcej przestrzeni, mniej zapchanych parkingów, mniejsze emisje CO2. 

źródło: informacja prasowa Echo Investment, teraz-srodowisko.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.