Elektromobilność Pierwsze w Polsce osiedle z własnym punktem mobilnym 20 października 2022 Elektromobilność Pierwsze w Polsce osiedle z własnym punktem mobilnym 20 października 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? W Łodzi powstaje osiedle z punktem mobilności. Mieszkańcy widzewskiego osiedla Zenit, które zostanie oddane do użytku pod koniec tego roku, będą mieli do dyspozycji własną flotę elektrycznych rowerów, hulajnóg i aut. Naładują je dzięki ekologicznej infrastrukturze zasilanej energią słoneczną. Reklama Spis treści ToggleOsiedlowy punkt mobilnościZasilanie zieloną energiąTaniej i wygodnieWspółdzielony transport Osiedlowy punkt mobilności Przeszkodą w dynamicznym rozwoju segmentu aut elektrycznych wciąż jest infrastruktura. Słabo rozwinięta sieć ogólnodostępnych ładowarek i brak możliwości wykorzystania ładowarek prywatnych sprawa, że wiele osób nie decyduje się na zakup elektryka. Czy rozwiązanie, jakie proponuje firma Echo Investment może to zmienić? W Łodzi powstaje właśnie osiedle, które jako pierwsze w Polsce będzie dysponowało własnym punktem mobilnym – Echo Share. – Takie mobilne huby działają już z powodzeniem w kompleksach biurowych czy przestrzeni miejskiej, ale do tej pory żadne osiedle w Polsce nie miało podobnego punktu na własny użytek. Łódź będzie więc tu pionierem – mówi Dawid Wrona, dyrektor sprzedaży mieszkań w Echo Investment. Mieszkańcy osiedla Zenit będą mogli wypożyczyć elektryczny rower (również cargo), hulajnogę lub samochód osobowy. W planach również samochody dostawcze, dzięki którym łatwiej przewieźć większe elementy czy meble. Co ważne, flota będzie ładowania energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Projekt jest realizowany wspólnie z Keratronik i Veolią. Oslo stanie się pierwszą stolicą z zeroemisyjnym transportem publicznym Zasilanie zieloną energią Echo Share będzie wyposażony w pełną infrastrukturę służącą do ładowania pojazdów elektrycznych. Co ważne, ładowarki będą zasilane energią pozyskaną dzięki panelom fotowoltaicznym zainstalowanym na osiedlu. Pierwsze pojazdy mieszkańcy osiedla Zenit wypożyczą wiosną 2023 roku. – W ramach naszej współpracy z Echo Investment przedstawiliśmy również koncepcję zabudowania dachów instalacjami fotowoltaicznymi oraz budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych. W przyszłości wytworzona energia mogłaby być wykorzystana do zasilania części wspólnych budynków np. wind, urządzeń wentylacji i klimatyzacji czy stacji ładowania samochodów elektrycznych – powiedziała Anna Kędziora-Szwagrzak, prezes zarządu Veolia Energia Łódź. Czytaj także: Pierwszy solarny punkt ładowania samolotów elektrycznych. Ładuje wytrzymałe i lekkie konstrukcje do zadań specjalnych Taniej i wygodnie Wypożyczenie sprzętu będzie się odbywało za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji. Dzięki niej mieszkańcy sprawdzą dostępność pojazdów, zarezerwują wybrany model i dokonają płatności. W aplikacji można też sprawdzić zasięg pojazdów i poziom ich naładowania. Choć nie będzie ograniczenia terytorialnego, to rozpoczęcie podróży i jej zakończenie wypożyczonym środkiem transportu zawsze musi mieć miejsce w osiedlowym punkcie mobilności. Koszt wypożyczenia pojazdu z Echo Share ma być średnio nawet dwa razy mniejszy niż cena wynajmu rynkowego odpowiednika. – Ideą, jaka przyświeca współdzieleniu pojazdów, jest dostarczanie lokalnej społeczności realnej alternatywy dla podróży prywatnymi autami, które są najmniej efektywną formą przemieszczania się po miastach. Samochód, z którego korzystamy w celach indywidualnych, najczęściej spędza ponad 90% czasu w garażu lub na parkingu, a średnio używamy go jedną godzinę dziennie. W przypadku współdzielenia, taki pojazd zwiększa swoją efektywność kilkukrotnie. Z uwagi na wysokie koszty utrzymania i parkowania, coraz więcej mieszkańców miast jest gotowa zrezygnować z własnego pojazdu, a zwłaszcza, z powszechnego dziś drugiego auta w rodzinie. Warunkiem jest jednak bezpieczna, komfortowa i niedroga alternatywa – mówi Aneta Ogrodniczek, Dyrektor ds. kluczowych projektów w Keratronik. Współdzielony transport Idea współdzielenia pojazdów nie jest czymś nowym. Jednak chociaż idea carsharingu pojawiła się już w 1948 w Zurychu, to dopiero w XXI wieku rozwinęła się na dobre. Jeśli chodzi o Polskę, to również możemy zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania wypożyczaniem samochodów, rowerów czy hulajnóg na godziny. Stowarzyszenie Mobilne Miasto w jednym ze swoich raportów podawało, że do 2025 roku liczba samochodów współdzielonych może przekroczyć nawet 8 tys. Korzyści z tego typu rozwiązania jest sporo. Zarówno dla nas, mieszkańców, jak i samych miast. Więcej przestrzeni, mniej zapchanych parkingów, mniejsze emisje CO2. Czytaj także: Ładowarka do samochodów elektrycznych zamontowana w słupie oświetleniowym źródło: informacja prasowa Echo Investment, teraz-srodowisko.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.