OZE Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy – polska premiera 25 czerwca 2021 OZE Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy – polska premiera 25 czerwca 2021 Przeczytaj także OZE Bliski Wschód buduje 2,8 GW PV z magazynami energii. Jak ta inwestycja zmieni europejską energetykę? Arabia Saudyjska i Bahrajn rozpoczynają jeden z kluczowych projektów OZE na Bliskim Wschodzie – elektrownię słoneczną z wielkoskalowym magazynem energii. Inwestycja ma nie tylko wspierać transformację energetyczną Bahrajnu, ale również wyznaczać nowe standardy współpracy transgranicznej i handlu energią w regionie. Ponadto technologia przesyłu czystej energii między granicami państw może stać się w przyszłości standardem na rynku polskim i europejskim. OZE Energetyczny paradoks Niemiec 2025: mniej wiatru i deszczu, więcej energii z OZE Pomimo „historycznie słabego” pierwszego kwartału 2025 roku pod względem produkcji odnawialnych źródeł energii (OZE) – głównie spadku mocy energii z wiatru i energii wodnej – udział OZE wzrósł w Niemczech o 0,7% względem roku poprzedniego. W jaki sposób stało się to możliwe? 22 czerwca na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie koło Wrocławia, odbyła się polska premiera pierwszego na świecie pasażerskiego pociągu wodorowego o nazwie Coradia iLint. Co go wyróżnia? Jest w pełni bezemisyjny – w trakcie użytkowania wytwarza jedynie parę wodną i wodę. Reklama Spis treści ToggleTysiąc kilometrów na wodorzeZ myślą o środowiskuZrównoważona mobilnośćSkład o polskich „korzeniach” Tysiąc kilometrów na wodorze Coradia iLint to pasażerski skład wyposażony w ogniwa paliwowe, które przetwarzają wodór w energię elektryczną. Producentem pociągu jest firma Alstom. – Pociąg może przejechać na jednym tankowaniu około tysiąca kilometrów. W ruchu regionalnym to jest cały dzień bez tankowania – mówił Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich Skład może poruszać się z maksymalną prędkością do 140 km/h. Na pokład zabierze w zależności od konfiguracji od 160 do 300 pasażerów. Z myślą o środowisku Zastąpienie jednego pociągu spalinowego wodorowym pociągiem Coradia iLint w ciągu roku pozwoli na redukcję takiej ilości CO2, jaką rocznie emituje 400 samochodów. – W pojeździe zastosowano inteligentny system zarządzania energią, dzięki czemu efektywność napędu zastosowanego w Coradia iLint jest porównywalna z klasycznym zespołem spalinowym, wykorzystywanym w transporcie kolejowym – dodaje Fryczkowski. To wielka szansa dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego. https://player.vimeo.com/video/566525032 Zrównoważona mobilność Wodorowe pociągi to jeden z ważnych elementów zielonej transformacji kolei, a sama technologia może pomóc sprostać wyzwaniom neutralności klimatycznej Europejskiego Zielonego Ładu. – Dzięki wodorowemu transportowi publicznemu regionalni operatorzy mogą stać się wzorem zrównoważonej mobilności. Doświadczyły tego ostatnio Niemcy, Holandia i Austria, które przetestowały i wdrażają lub planują wdrożenie pociągów wodorowych – mówił Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich. Niemcy, Holandia i Austria to nie wszystko! Alstom będzie dostarczać te składy również do Włoch i Francji. European Railway Award – nagroda dla pociągu napędzanego wodorem Skład o polskich „korzeniach” Dodajmy, że firma Alstom działa w Polsce w sektorze transportu od 20 lat. Jest największym producentem taboru kolejowego w naszym kraju, a ponad 50% podzespołów pozyskuje od polskich podwykonawców. Tak też było w przypadku Coradia iLint. To pociąg, który ma „polskie korzenie”, ponieważ niewyposażone wagony iLinta są produkowane w zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie. Źródło informacji: PAP MediaRoom Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.