OZE Pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi morskich farm wiatrowych 11 kwietnia 2022 OZE Pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi morskich farm wiatrowych 11 kwietnia 2022 Przeczytaj także OZE Przyszłość kryptowalut może być zielona? Ustawa Kryptowalutowa a energetyka Na początku grudnia br. prezydent Karol Nawrocki po raz kolejny wykorzystał swoje prawo weta na „Ustawie Kryptowalutowej”, która miała regulować rynek wirtualnych środków płatniczych. Oficjalnie przedstawionym powodem weta, który blokuje m.in. implementację unijnych przepisów, jest zbytnie rozbudowanie przepisów, co miałoby doprowadzić do „nadregulacji”. W cieniu politycznej awantury umyka jednak kluczowy wątek: ekologia. OZE Nowy KPEiK: miliardy inwestycji i niepewność offshore Ministerstwo Energii sfinalizowało prace nad dokumentem, który ma zadecydować o tempie zmian w polskiej energetyce, skali inwestycji i przyszłym miksie paliw. Zaktualizowany Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu pokazuje, na jakie technologie rząd chce postawić w pierwszej kolejności – od OZE i energetyki jądrowej po elektryfikację gospodarki – oraz wskazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej po 2030 roku może być wolniejszy, niż oczekuje branża. Ørsted i ESVAGT podjęły kolejny krok w stronę dekarbonizacji morskiej energetyki wiatrowej. Firmy chcą zainwestować w pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi farm wiatrowych na morzu. Na czym polega ten pomysł? Reklama Ekologiczny statek do obsługi morskich farm wiatrowych W ramach nowej umowy firmy Ørsted, światowy lider morskiej energetyki wiatrowej oraz ESVAGT, działająca rynku usług i wsparcia w branży offshore, podjęły decyzję o zainwestowaniu w pierwszy na świecie statek do obsługi farm wiatrowych na morzu, który może być zasilany zielonym paliwem. Źródłem energii dla jednostki będą baterie i silniki dwupaliwowymi zdolne do żeglugi na odnawialnym e-metanolu. Zielone paliwo ma być wytwarzane z energii wiatrowej i biogenicznego węgla, co doprowadzi do rocznej redukcji emisji o ok. 4500 ton CO2. Za dostarczenie e-metanolu odpowiedzialna będzie duńska firma Ørsted. Morska farma wiatrowa już ma o ok. 99% niższą emisję niż elektrownia opalana węglem, biorąc pod uwagę okres eksploatacji obiektu, produkcję, budowę i instalację. Bezemisyjny statek ma być krokiem w celu całkowitej dekarbonizacji tego sektora gospodarki. Dekarbonizacja morskiej energetyki wiatrowej Ddecyzja Ørsted o zainwestowaniu w nowe ekologiczne paliwo ma na celu osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w wytwarzaniu energii i własnej działalności do 2025 roku. ESVAGT rozpocznie budowę statku w drugim kwartale 2022 roku. Po oddaniu do użytku do końca 2024 roku jednostka rozpocznie obsługę morskiej farmy wiatrowej Hornsea 2 u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Umowa z ESVAGT zarówno pomaga dekarbonizować nasze operacje na morzu, jak i pokazuje nasze silne przekonanie, że ekologiczne paliwa oparte na energii odnawialnej są najbardziej opłacalnym rozwiązaniem do stworzenia ekologicznego sektora morskiego – Mark Porter, dyrektor ds. operacji offshore w Ørsted. Statek ma mieć 93 m długości i prawie 20 m szerokości. Jego maksymalne zanurzenie ma wynieść 6,5 m, a prędkość ok. 26 km/h. Będzie mógł pomieścić 124 osoby na pokładzie. Na jednostce znajdzie się także miejsce na lądowisko dla helikoptera. Trwa wyścig o to, kto skonstruuje pierwszy na świecie statek zasilany zielonym paliwem. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuły: Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji Pierwszy na świecie statek na amoniak już w przyszłym roku. Zielona rewolucja w transporcie? źródło i zdj. główne: orsted.com/en/media/newsroom Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.