Ørsted i ESVAGT podjęły kolejny krok w stronę dekarbonizacji morskiej energetyki wiatrowej. Firmy chcą zainwestować w pierwszy na świecie statek zasilany ekologicznym paliwem do obsługi farm wiatrowych na morzu. Na czym polega ten pomysł?
Ekologiczny statek do obsługi morskich farm wiatrowych
W ramach nowej umowy firmy Ørsted, światowy lider morskiej energetyki wiatrowej oraz ESVAGT, działająca rynku usług i wsparcia w branży offshore, podjęły decyzję o zainwestowaniu w pierwszy na świecie statek do obsługi farm wiatrowych na morzu, który może być zasilany zielonym paliwem.
Źródłem energii dla jednostki będą baterie i silniki dwupaliwowymi zdolne do żeglugi na odnawialnym e-metanolu. Zielone paliwo ma być wytwarzane z energii wiatrowej i biogenicznego węgla, co doprowadzi do rocznej redukcji emisji o ok. 4500 ton CO2. Za dostarczenie e-metanolu odpowiedzialna będzie duńska firma Ørsted.
Morska farma wiatrowa już ma o ok. 99% niższą emisję niż elektrownia opalana węglem, biorąc pod uwagę okres eksploatacji obiektu, produkcję, budowę i instalację. Bezemisyjny statek ma być krokiem w celu całkowitej dekarbonizacji tego sektora gospodarki.
Dekarbonizacja morskiej energetyki wiatrowej
Ddecyzja Ørsted o zainwestowaniu w nowe ekologiczne paliwo ma na celu osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w wytwarzaniu energii i własnej działalności do 2025 roku.
ESVAGT rozpocznie budowę statku w drugim kwartale 2022 roku. Po oddaniu do użytku do końca 2024 roku jednostka rozpocznie obsługę morskiej farmy wiatrowej Hornsea 2 u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii.
Umowa z ESVAGT zarówno pomaga dekarbonizować nasze operacje na morzu, jak i pokazuje nasze silne przekonanie, że ekologiczne paliwa oparte na energii odnawialnej są najbardziej opłacalnym rozwiązaniem do stworzenia ekologicznego sektora morskiego – Mark Porter, dyrektor ds. operacji offshore w Ørsted.
Statek ma mieć 93 m długości i prawie 20 m szerokości. Jego maksymalne zanurzenie ma wynieść 6,5 m, a prędkość ok. 26 km/h. Będzie mógł pomieścić 124 osoby na pokładzie. Na jednostce znajdzie się także miejsce na lądowisko dla helikoptera.
Trwa wyścig o to, kto skonstruuje pierwszy na świecie statek zasilany zielonym paliwem. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz artykuły:
źródło i zdj. główne: orsted.com/en/media/newsroom
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.