Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwszy odrzutowiec VTOL napędzany wodorem. Rewolucyjny start-up ze Szwajcarii

Pierwszy odrzutowiec VTOL napędzany wodorem. Rewolucyjny start-up ze Szwajcarii

Szwajcarski start-up zaprezentował pierwszy na świecie luksusowy samolot pionowego startu i lądowania (VTOL), napędzany wodorem. Relatywnie niska cena tankowania i ogromny zasięg mogą zrewolucjonizować rynek lotniczy.

Reklama

Rewolucja wodorowa w technologii VTOL

Sirius Jet to najnowszy projekt szwajcarskiego start-upu Sirius Aviation AG, stworzony we współpracy z BMW Designworks i Sauber Group. To pierwszy na świecie samolot VTOL (pionowego startu i lądowania, więc działającego jak helikoptery), który jest w pełni bezemisyjny dzięki wykorzystaniu w jego konstrukcji wodorowo-elektrycznego układu napędowego. Został zaprojektowany z myślą o minimalizacji wpływu przemysłu lotniczego na środowisko w połączeniu z efektywnością kosztową. Pełne tankowanie maszyny to koszt około 500 dolarów przy maksymalnym zasięgu 1850 km. Szwajcarski samolot VTOL łączy areodynamikę odrzutowca i wszechstronność helikoptera. Dzięki temu może osiągać imponujące prędkości przy równoczesnej cichej pracy maszyny.

Zespół szwajcarskiego start-upu pracował nad samolotem od 2021 roku. Według nich, maszyna jest w trakcie procesu certyfikacji FAA. Pierwsze loty demonstracyjne mają odbyć się w 2025 roku, z kolei pełna certyfikacja i pierwsze dostawy komercyjne do 2028 roku.

Dwie wersje szwajcarskiego samolotu

Sirius Jet jest mniejszy od niemieckiego samolotu VTOL Lilium Jet, w pełni elektrycznej maszyny, nazywanej również “latającym samochodem”. Szwajcarski start-up wykorzystał wodorowe paliwo do zwiększenia zasięgu maszyny. Samolot został stworzony w dwóch wersjach, które różnią się od siebie specyfikacją – Sirius Business Jet i Sirius Millenium Jet.

Sirius Business Jet to luksusowa wersja biznesowa, która może pomieścić do trzech pasażerów. Może latać nawet na wysokości do 9000 m i osiągać prędkość 600 km/h. Równocześnie wysoka prędkość generuje hałas na minimalnym poziomie – do 60 dB. Zasięg lotu tej wersji samolotu wynosi 1850 km. 

Z kolei Sirius Millenium Jet ma z założenia być komercyjnym, zeroemisyjnym samolotem VTOL. Może pomieścić do pięciu pasażerów, jednak z powodu zwiększenia liczby pasażerów, twórcy musieli zastąpić zbiorniki wodoru dwoma siedzeniami. W konsekwencji zasięg komercyjnej wersji samolotu został zmniejszony do 1046 km. Zachowano jednak tę samą prędkość oraz możliwą do osiągnięcia wysokość przy zachowaniu podobnego poziomu generowanego hałasu.

Samoloty Sirius Jet wytwarzają około 95 proc. mniej hałasu w porównaniu do helikoptera, stosując tą samą technologię VTOL. Jawią się jako kolejny krok do osiągnięcia czystego, zeroemisyjnego lotnictwa bliskiego zasięgu i lotnictwa regionalnego, zastępując tym samym prywatne samoloty generujące znaczne ilości zanieczyszczeń do atmosfery. W 2023 roku odbył się pierwszy lot testowy samolotu elektrycznego, którego paliwem był skroplony wodór o temperaturze kriogenicznej.

Zobacz również: Ciężarówka wodorowa do zadań specjalnych. Przejechała 2700 km na jednym tankowaniu!

Źródło: chip.pl, businessinsider.com, cordis.europa.eu

Fot: Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.