Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwszy pociąg zasilany energią słoneczną. Może osiągnąć prędkość 350 km/h

Pierwszy pociąg zasilany energią słoneczną. Może osiągnąć prędkość 350 km/h

Za kilka lat kalifornijskie miasta połączy pierwszy na świecie pociąg zasilany energią słoneczną. Będzie on w stanie osiągnąć prędkość nawet 354 km/h. Ile mocy potrzeba, aby zasilić podróż?

BANER MOBILEB1
Reklama

Pierwszy pociąg zasilany energią słoneczną

California High-Speed Rail to projekt rozwijany od 2008 roku. Jego celem jest połączenie miast Kalifornii siecią torów o długości 1287 km. Aktualnie w budowie znajduje się około 191,5 km torów z planowanych 836,8 km. Resztę trasy będą stanowić zmodernizowane istniejące połączenia.To nimi poruszać się będzie pierwszy pociąg zasilany energią słoneczną, który ma osiągać prędkość nawet 354 km/h. 

Pomysł o stworzeniu infrastruktury dla solarnej kolei został ogłoszony w zeszłym tygodniu, czyli 15 lat po zatwierdzeniu projektu. To spełnienie obietnicy o projekcie przyjaznym dla środowiska, który będzie ekologiczną alternatywą dla lotów i podróży samochodowych. 

KSTAR 925x200 PL 1
Reklama
PDTV7t3HC8qADesUX5GCYobRC39K0R8W2sEnuGlwHTdRaKf5gFEGY II73 X5WaCMC2yrP8wLS3K5wdAybmVotHdh0rMarQxIUtZBpvkA5LRUaNrGu0xUCSB7VQUqhG0yDMHS0oHbNDZE PE3Xss9sQ
Trasa kolejowa California High-Speed Rail ma wynieść ponad 1000 km. Źródło: California High-Speed Rail Authority

Kiedy pociąg zasilany fotowoltaiką wjedzie na tory? Planowany czas ukończenia projektu to rok 2030, a więc trzeba jeszcze trochę poczekać. Koszt realizacji tego projektu wycenia się na 128 mld dolarów. System umożliwiający zasilanie pociągu ma kosztować 200 mln. Ile energii będzie potrzebował?

Ponad 200 ha paneli PV 

Jeśli California High-Speed Rail ma w pełni podróżować dzięki energii słonecznej, będzie go musiała wspierać instalacja o mocy 44 MW. Wytworzenie takiej ilości prądu to około 223 ha paneli fotowoltaicznych. To około 318 boisk piłkarskich. 

CFF Baner poziom mobile CFA 8.02 450 x 250 px 1CFF Baner poziom B3 CFA 8.02 1
Reklama
j8mgeY1ILisv2Id0dBQ690og7OG7cZldD VfAEWajZtW8D8aQqRAjDqtY2k5nJ7LfSXQEzEpd7 3ZlXN5EPyxq Mn14VnRh1oc5xPR
Pociąg będą zasilać panele PV o mocy 44 MW. Źródło: California High-Speed Rail Authority

Dodatkowo na pokładzie pociągu znajdą się akumulatory, które będą przechowywać 62 MWh energii. 

Czy wiesz, że Polska też będzie miała kolej zasilaną fotowoltaiką?

Słoneczna podróż PKP 

Do 2030 roku 85% połączeń kolejowych w Polsce będzie korzystać z odnawialnych źródeł energii – tak zakłada PKP Energetyka. Pierwsze pociągi zasilane słońcem ruszą w pobliżu Wrocławia. Trakcje kolejowe zostały podłączone do farmy fotowoltaicznej. 

Pierwsze próby dołączenia podstacji trakcyjnej do paneli PV odbyły się w Garbce, ok. 50 km od Wrocławia. Cały proces wytwarzania i dystrybucji energii odbywa się poza krajowym systemem dystrybucyjnym. 

Źródło: euronews.com

Fot. główna: California High-Speed Rail Authority

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.