Energia wiatrowa Pierwszy polski terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych już w 2024 roku? Znamy jego lokalizację 28 czerwca 2023 Energia wiatrowa Pierwszy polski terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych już w 2024 roku? Znamy jego lokalizację 28 czerwca 2023 Przeczytaj także OZE Magazyny energii w mieszkaniach są nieopłacalne. Co sprawia, że inwestycja się nie zwraca? Rosnące ceny energii elektrycznej sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się magazynami energii jako sposobem na obniżenie rachunków za prąd. Na rynku pojawiają się firmy, które proponują sprzedaż magazynu do mieszkań lub domów pozbawionych własnych instalacji OZE. To ważne, by wiedzieć, jakie są koszty, zagrożenia i realne korzyści dla konsumentów, które mogą nie być tak atrakcyjne, jak je przedstawiają sprzedawcy. Biomasa Brykiet z łusek słonecznika i biomasa: czy to bardziej ekologiczna alternatywa dla pelletu? Znaczenie biomasy w Polsce rośnie, a w zaktualizowanym Krajowym Planie Energii i Klimatu (KPEiK) została wskazana jako kluczowy element stabilności systemu energetycznego. Jej popularność stawia jednak nowe wyzwania – rosnące ceny pelletu i kotłów oraz ryzyko nadmiernej eksploatacji lasów. Na rynku pojawiają się jednak różne ekologiczne alternatywy, które mają na celu wsparcie gospodarki o obiegu zamkniętym. Na przełomie 2024 i 2025 roku rozpocznie pracę pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. O szczegółach tej inwestycji poinformował premier Mateusz Morawiecki. Reklama Lokalizacja terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych Na odbywającym się w Szczecinie 10. Kongresie Morskim premier Morawiecki podał lokalizację pierwszego polskiego terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja ma powstać na przełomie 2024 i 2025 roku w porcie Świnoujście. Polski terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, posłuży do montażu komponentów farmy Baltic Power, „a następnie do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku”. Port w Świnoujściu będzie natomiast mógł oferować obsługę nie tylko polskich, ale też zagranicznych projektów. – Konieczność właściwego reagowania na zmieniającą się sytuację geopolityczną to wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy. Zapewnienie Polsce bezpieczeństwa w różnych obszarach: energetycznym, żywnościowym i militarnym jest bez wątpienia ważną jego częścią – przekazał premier w liście odczytanym 27 czerwca 2023 roku przez wojewodę zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego. W ubiegłym roku pogłębiono tor wodny Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. W planach jest już rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w pierwszym z wymienionych miast. – Dzięki temu port w Świnoujściu stanie się portem węzłowym, wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemne – wyjaśnił Morawiecki w liście. Największa turbina wiatrowa na świecie wyprodukowała pierwszą energię Do czego posłuży terminal instalacyjny? Jak czytamy na stronie neptun.orlen.pl terminal instalacyjny MFW jest z założenia dedykowany do wstępnego montażu elementów turbin wiatrowych i ich załadunku na specjalistyczną jednostkę typu jack-up. Ze względu na gabaryty i masę elementów morskich turbin wiatrowych, ich transport jest w praktyce możliwy wyłącznie drogą morską. Z uwagi na charakter funkcjonowania terminala instalacyjnego, klasyczny transport drogowy będzie ograniczał się jedynie do dojazdu pracowników autami osobowymi oraz sporadycznych dostaw części zamiennych, odbioru odpadów i nieczystości. Prace prowadzone w fazie eksploatacji będą polegały wyłącznie na montażu gotowych komponentów (brak suwnic, jedynie operacje dźwigów kratownicowych oraz samobieżnych platform transportowych) i tym samym nie będą generowały hałasu. Szczegóły budowy terminalu Umowę na dzierżawę terenów portu Świnoujście podpisano już jesienią 2022 roku. Sama budowa terminalu będzie składać się z dwóch osobnych inwestycji – hydrotechnicznej (odpowiada za nią Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście) i lądowej (realizowana przez Orlen Neptun). Pierwsze prace mają ruszyć jeszcze w 2023 roku. W ramach pierwszej z wymienionych realizacji powstaną dwa nowe nabrzeża i pogłębiony zostanie tor wodny na odcinku od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminalu. W części lądowej pojawią się kolejne powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowy budynek administracyjno-biurowy. Morskie farmy wiatrowe mogą dostarczyć Polsce prawie 2/3 energii do 2040 roku Źródło: pap, neptun.orlen.pl Fot: wikimedia, Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.