1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwszy polski terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych już w 2024 roku? Znamy jego lokalizację

Pierwszy polski terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych już w 2024 roku? Znamy jego lokalizację

Na przełomie 2024 i 2025 roku rozpocznie pracę pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. O szczegółach tej inwestycji poinformował premier Mateusz Morawiecki.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Lokalizacja terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych

Na odbywającym się w Szczecinie 10. Kongresie Morskim premier Morawiecki podał lokalizację pierwszego polskiego terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja ma powstać na przełomie 2024 i 2025 roku w porcie Świnoujście.

Polski terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, posłuży do montażu komponentów farmy Baltic Power, „a następnie do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku”. Port w Świnoujściu będzie natomiast mógł oferować obsługę nie tylko polskich, ale też zagranicznych projektów.

– Konieczność właściwego reagowania na zmieniającą się sytuację geopolityczną to wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy. Zapewnienie Polsce bezpieczeństwa w różnych obszarach: energetycznym, żywnościowym i militarnym jest bez wątpienia ważną jego częściąprzekazał premier w liście odczytanym 27 czerwca 2023 roku przez wojewodę zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego.

W ubiegłym roku pogłębiono tor wodny Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. W planach jest już rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w pierwszym z wymienionych miast.

– Dzięki temu port w Świnoujściu stanie się portem węzłowym, wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemnewyjaśnił Morawiecki w liście.

Do czego posłuży terminal instalacyjny?

Jak czytamy na stronie neptun.orlen.pl terminal instalacyjny MFW jest z założenia dedykowany do wstępnego montażu elementów turbin wiatrowych i ich załadunku na specjalistyczną jednostkę typu jack-up.

Ze względu na gabaryty i masę elementów morskich turbin wiatrowych, ich transport jest w praktyce możliwy wyłącznie drogą morską. Z uwagi na charakter funkcjonowania terminala instalacyjnego, klasyczny transport drogowy będzie ograniczał się jedynie do dojazdu pracowników autami osobowymi oraz sporadycznych dostaw części zamiennych, odbioru odpadów i nieczystości.

Prace prowadzone w fazie eksploatacji będą polegały wyłącznie na montażu gotowych komponentów (brak suwnic, jedynie operacje dźwigów kratownicowych oraz samobieżnych platform transportowych) i tym samym nie będą generowały hałasu.

Szczegóły budowy terminalu

Umowę na dzierżawę terenów portu Świnoujście podpisano już jesienią 2022 roku. Sama budowa terminalu będzie składać się z dwóch osobnych inwestycji – hydrotechnicznej (odpowiada za nią Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście) i lądowej (realizowana przez Orlen Neptun). Pierwsze prace mają ruszyć jeszcze w 2023 roku.

W ramach pierwszej z wymienionych realizacji powstaną dwa nowe nabrzeża i pogłębiony zostanie tor wodny na odcinku od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminalu. W części lądowej pojawią się kolejne powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowy budynek administracyjno-biurowy.

Źródło: pap, neptun.orlen.pl

Fot: wikimedia, Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.