2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

PKP zakupiło piętrowe elektryczne pociągi – jadą nawet 200km/h!

PKP zakupiło piętrowe elektryczne pociągi – jadą nawet 200km/h!

PKP ogłosiło przetarg na zakup elektrycznych pociągów piętrowych. Pojazdy mają zwiększyć konkurencyjność polskiego przewoźnika i podnieść komfort kolejowych podróży. Kiedy możemy spodziewać się rewolucji na polskich torach? 

925x200 5
Reklama

Przetarg PKP

Jesienią PKP ogłosiło przetarg na zakup 42 elektrycznych pociągów piętrowych. Zamówienie podstawowe to koszt 10 mld zł brutto, a odbiór pojazdów ma nastąpić nie później niż 77 miesięcy po zawarciu umowy. Do przetargu zgłosiły się konsorcja: Siemens Mobility, Stadler oraz Alstom Polska – wybór wnioskodawcy powinien nastąpić w trzecim kwartale tego roku. 

– Ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pociągów piętrowych jest odpowiedzią na dynamicznie rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi oraz elementem przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego, który ma nastąpić po 2030 roku – poinformował przewoźnik. 

Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków KPO – spółka otrzyma ponad 2 mld zł na zakup 56 lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów pasażerskich. Wszystkie z umów mają być realizowane w polskich zakładach. 

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych oraz członów pośrednich. PKP jest już w posiadaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych – Pendolino, FLIRT, Dart oraz ED74. 

PKP walczy o konkurencyjność kolei 

Piętrowe pociągi będą obsługiwały trasy pomiędzy Warszawą, Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem. 

Zakup jest wynikiem rosnącego zainteresowania podróżami kolejowymi. Jak zauważają  przedstawiciele PKP, aby konkurować z innymi przewoźnikami, konieczne jest posiadanie pojazdów, które będą mogły pomieścić co najmniej 500 podróżnych i rozwinąć prędkość 200 km/h.

– Potrzebujemy pociągów jadących 200 km/h. Prędkość 160 km/h była wprowadzona w latach 70., a teraz nowym standardem jest właśnie prędkość 200 km. Kupujemy przecież pociągi na kolejnych 30 lat – powiedział Piotr Rachwalski, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Piętrowe pojazdy mają być wyposażone w Wi-Fi, gniazdka elektryczne, klimatyzację oraz wygodne, wysuwane fotele. Pociągi będa posiadały wagony pierwszej i drugiej klasy, strefę ciszy oraz przestrzeń dla dzieci. PKP stawia przed sobą ambitny cel – do 2030 roku chce zwiększyć liczbę pasażerów do 90 milionów rocznie. 

Zobacz też: Zamienili stację metra w elektrownię. Jak hamowanie może wytworzyć prąd? 

Źródła: portalsamorzadowy.pl, radiozet.pl, pap.pl, intercity.pl 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.