Elektromobilność PKP zakupiło piętrowe elektryczne pociągi – jadą nawet 200km/h! 20 stycznia 2025 Elektromobilność PKP zakupiło piętrowe elektryczne pociągi – jadą nawet 200km/h! 20 stycznia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. PKP ogłosiło przetarg na zakup elektrycznych pociągów piętrowych. Pojazdy mają zwiększyć konkurencyjność polskiego przewoźnika i podnieść komfort kolejowych podróży. Kiedy możemy spodziewać się rewolucji na polskich torach? Reklama Przetarg PKP Jesienią PKP ogłosiło przetarg na zakup 42 elektrycznych pociągów piętrowych. Zamówienie podstawowe to koszt 10 mld zł brutto, a odbiór pojazdów ma nastąpić nie później niż 77 miesięcy po zawarciu umowy. Do przetargu zgłosiły się konsorcja: Siemens Mobility, Stadler oraz Alstom Polska – wybór wnioskodawcy powinien nastąpić w trzecim kwartale tego roku. – Ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pociągów piętrowych jest odpowiedzią na dynamicznie rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi oraz elementem przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego, który ma nastąpić po 2030 roku – poinformował przewoźnik. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków KPO – spółka otrzyma ponad 2 mld zł na zakup 56 lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów pasażerskich. Wszystkie z umów mają być realizowane w polskich zakładach. Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych oraz członów pośrednich. PKP jest już w posiadaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych – Pendolino, FLIRT, Dart oraz ED74. Pierwszy na świecie pociąg z włókna węglowego. Tani i energooszczędny PKP walczy o konkurencyjność kolei Piętrowe pociągi będą obsługiwały trasy pomiędzy Warszawą, Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem. Zakup jest wynikiem rosnącego zainteresowania podróżami kolejowymi. Jak zauważają przedstawiciele PKP, aby konkurować z innymi przewoźnikami, konieczne jest posiadanie pojazdów, które będą mogły pomieścić co najmniej 500 podróżnych i rozwinąć prędkość 200 km/h. – Potrzebujemy pociągów jadących 200 km/h. Prędkość 160 km/h była wprowadzona w latach 70., a teraz nowym standardem jest właśnie prędkość 200 km. Kupujemy przecież pociągi na kolejnych 30 lat – powiedział Piotr Rachwalski, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego. Piętrowe pojazdy mają być wyposażone w Wi-Fi, gniazdka elektryczne, klimatyzację oraz wygodne, wysuwane fotele. Pociągi będa posiadały wagony pierwszej i drugiej klasy, strefę ciszy oraz przestrzeń dla dzieci. PKP stawia przed sobą ambitny cel – do 2030 roku chce zwiększyć liczbę pasażerów do 90 milionów rocznie. Zobacz też: Zamienili stację metra w elektrownię. Jak hamowanie może wytworzyć prąd? Źródła: portalsamorzadowy.pl, radiozet.pl, pap.pl, intercity.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.