Polska Polacy pozytywni wobec UTO – jest badanie sondażowe 13 sierpnia 2020 Polska Polacy pozytywni wobec UTO – jest badanie sondażowe 13 sierpnia 2020 Przeczytaj także Ekologia Naukowcy wskrzesili biblijne drzewo. Ma ono posiadać lecznicze właściwości Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się wyhodować drzewo ze znalezionego podczas wykopalisk nasiona, które liczy sobie tysiąc lat. Według nich, jest to wymarły gatunek rośliny, którego lecznicze właściwości były znane już za czasów biblijnych. Ekologia Niematerialny pomysł na prezent. Szybko i ekologicznie Święta zbliżają się wielkimi krokami. Część z nas zostawiła zakup prezentów na ostatnią chwilę. Warto w tym wyjątkowym czasie pomyśleć też o środowisku. Może więc, zamiast kolejnego, mniej lub bardziej, trafionego prezentu pod choinkę wesprzyjmy któreś ze stowarzyszeń lub fundacji ekologicznych? Poniżej przedstawiamy wybrane podmioty, które warto wesprzeć w działaniach na rzecz środowiska. Stowarzyszenie Mobilne Miasto przedstawiło wyniki badań, które dotyczyły nastawienia społecznego wobec urządzeń transportu osobistego. Chodzi tutaj między innymi o elektryczne hulajnogi, monocykle i segwaye. Wyniki były jednoznacznie pozytywne. Reklama Spis treści TogglePierwsze takie badanie sondażoweBardzo pozytywne nastawienie – Polacy niemal jednomyślniKto powinien zająć się uregulowaniem sytuacji UTO?Popularność i bezpieczeństwo UTOPrzyszłość mikromobilności Pierwsze takie badanie sondażowe Jak wyjaśnia prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto, Adam Jędrzejewski, wcześniej nikt nie zajmował się zagadnieniem UTO w sposób uwzględniający opinię społeczną. Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na grupie 1100 respondentów w dniach 7-8 marca br. – Jest to pierwsze w Polsce badanie, które ukazuje realny stosunek do UTO – całego naszego społeczeństwa, a nie indywidualnych dziennikarzy lub aktywistów. Wyniki robią wrażenie. Polacy okazują się być bardzo otwarci na nowe środki lokomocji, podchodzą do nich z zaufaniem i optymizmem, widząc w tych innowacjach ogromną szansę dla naszych miast. Takie nastawienie społeczeństwa to doskonały fundament. Teraz piłka jest po stronie decydentów – komentuje Jędrzejewski. Bardzo pozytywne nastawienie – Polacy niemal jednomyślni Polacy zauważają, że mikromobilność jest dobrym rozwiązaniem miejskich problemów jak zanieczyszczenie powietrza, smog oraz korki na drogach. Wskazuje na to ponad 90% respondentów. “UTO są bezemisyjne, ciche i bardzo wydajne energetycznie. Zarazem, jako wygodny i efektywny pojazd, mogą z powodzeniem zastępować auta w podróżach miejskich – szczególnie na krótkich, kilkukilometrowych dystansach” – czytamy w podsumowaniu wyników. 83% ankietowanych uznało, że UTO to dobra alternatywa dla samochodów na krótkich dystansach. Kto powinien zająć się uregulowaniem sytuacji UTO? Jedno z pytań dotyczyło tego, kto powinien zająć się uregulowaniem przepisów dla UTO. Obecnie osoba, która porusza się hulajnogą elektryczną, jest według kodeksu drogowego nadal “pieszym”. Nie ma zatem prawa do korzystania z drogi rowerowej. Co do kwestii promowania UTO w miastach, respondenci wskazali, że obowiązek ten powinien spoczywać zarówno na władzy centralnej (70%, ale ok. 20% nie zgadza się z tym) jak i na samorządach (60%, przy czym 25% ma przeciwne zdanie). Popularność i bezpieczeństwo UTO Prawie połowa ankietowanych zna kogoś, kto korzysta z UTO, a ponad 90% jeżdżących nimi jest zadowolona z użytkowania. W kontekście bezpieczeństwa, przy 89% odpowiedzi wskazano, że jazda UTO, przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności, jest tak samo bezpieczna jak jazda na rowerze. Do takich wniosków doszli też autorzy raportu „Safe Micromobility” z Międzynarodowego Forum Transportu (ITF/OECD). W związku z tym wynikiem zapytaliśmy się Adama Jędrzejewskiego o to, czy użytkowanie UTO w ruchu drogowym powinno mieć podobne zasady, co jazda na rowerze: Wokół bezpieczeństwa e-hulajnóg narosło wiele mitów. Oczywistym jest, że wypadki się zdarzają, tym bardziej, że nikt z nas – inaczej niż w przypadku rowerów – nie ma doświadczenia w jeździe takim urządzeniem i wszyscy się tego dopiero uczymy. Badania nie wskazują jednak (np. badanie ITF/OECD), aby jazda UTO była czymś ekstremalnym i zasadniczo odbiegała od bezpieczeństwa innych jednośladów. Nie jestem przy tym zdania, że rower to jest dokładnie to samo co UTO, a w związku z tym obydwa typy pojazdów powinny być traktowane identycznie. Uważam jednak za niewłaściwe eliminowanie UTO z jezdni – jak chcą autorzy obecnych projektów nowelizacji prawa o ruchu drogowym – i przyzwolenie na ruch UTO wyłącznie po drogach rowerowych czy pieszych – opowiedział nam prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto. Przyszłość mikromobilności Na pytanie „Czy popularność UTO jako środka transportu będzie rosła?„, 23% respondentów odpowiedziało “zdecydowanie tak”, a 49% “raczej tak”. Natomiast odpowiedzi na pytanie „Czy UTO mają szanse być w przyszłości masowym środkiem komunikacji w polskich miastach?” miały inny układ – 13% odpowiedziało “zdecydowanie tak”, a 35% “raczej tak”. Uważam zwiększenie udziału mikromobilności w tzw. miksie transportowym w miastach za zjawisko absolutnie pozytywne. Chcemy przecież uwalniać przestrzeń miasta – dziś w zbyt dużym stopniu zdominowaną przez „makromobilność”, czyli auta w użytku prywatnym, które 95% czasu stoją nieużywane, a służą jednej może dwóm osobom. Współdzielona mikromobilność to jest blisko 100 użytkowników przypadających na 1 pojazd, nie mówiąc już o tym, ile mniej miejsca taki pojazd zajmuje, ile mniej zanieczyszczenia, hałasu czy zagrożenia generuje. Wyzwaniem, przed którym stoją dziś miasta, to skuteczny sposób na zaadaptowanie dużych wolumenów mikromobilności i harmonijne wpisanie jej w miejski krajobraz. Brakuje przede wszystkim odpowiedniej infrastruktury – tj. spójnych, wygodnych i bezpiecznych ciągów komunikacyjnych dla mikromobilności, a także przestrzeni parkingowych, z których UTO mogłyby korzystać – zwraca uwagę Jędrzejewski. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.