Elektromobilność Polska kolej zasilana wodorem? Pierwsza lokomotywa z tym napędem została dopuszczona do eksploatacji 12 czerwca 2023 Elektromobilność Polska kolej zasilana wodorem? Pierwsza lokomotywa z tym napędem została dopuszczona do eksploatacji 12 czerwca 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Lokomotywa wodorowa firmy PESA Bydgoszcz SA otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Decyzję w tej sprawie wydał prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Czy wodór doprowadzi do rewolucji polskiej kolei? Reklama Wodór napędzi lokomotywę PESA Polska spółka przy realizacji swojego innowacyjnego projektu współpracowała z krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. W 2019 roku rozpoczęto prace nad napędem do lokomotywy manewrowej SM42-6Dn, którą zasilać będzie wodór. Oficjalna prezentacja maszyny odbyła na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021. W czwartek PESA Bydgoszcz SA.poinformowała, że prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji nowej maszyny. To jest NEWS! Zaprojektowana i wybudowana w bydgoskiej fabryce PESA lokomotywa wodorowa otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Sercem SM42-6Dn jest zeroemisyjny napęd wodorowy, w którym za wytwarzanie energii odpowiedzialne są… pic.twitter.com/zNLb97Nm1T— Mateusz Magdziarz (@matt_magdziarz) June 9, 2023 – Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie PESA. Sanok pierwszym miastem w Polsce zasilanym przez zielony wodór Wodór zasili pociągi pasażerskie? Lokomotywa SM42-6Dn jest wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa o łącznej mocy 170 kW. – Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy – czytamy w komunikacie PESA. W piśmie przekazano również, że lokomotywa wodorowa została wyposażona w system jazdy autonomicznej. Umożliwia on maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów. Lokomotywa otrzymała także system rozpoznawania przeszkód. Czy polska kolej zostanie wyposażona w pociągi wodorowe? Na to pytanie na razie ciężko odpowiedzieć, ale pewne jest, że technologia, w którą PESA wyposażyło SM42-6Dn jest melodią przyszłości. Spółka przekazała,że pracuje już nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych. PESA liczy, że pierwsza maszyna tego typu wyjedzie na tory na przełomie 2025 i 2026 roku. Pierwsza taka instalacja na świecie! W elbląskiej elektrociepłowni będzie produkowany zielony wodór Czy wodór jest ekologiczny? Wodór produkowany jest w procesie elektrolizy dzięki elektrolizerom. Potrzebna jest jedynie woda destylowana oraz energia elektryczna. Z wody i prądu produkowany jest wodór i tlen, a w procesie odwrotnym z wodoru i tlenu powstaje prąd i woda. Z każdych 9 kg wody i energii możemy uzyskać 1 kg wodoru i 8 kg tlenu, bez żadnych produktów ubocznych. Prąd z łatwością można uzyskać z nadwyżek energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, co sprawia, że produkcja może być w 100% ekologiczna. Sprawność nowych instalacji wodorowych opartych na ogniwach PEM do elektrolizy sięga aktualnie nawet 60%. Oznacza to, że z 1 kWh energii wykorzystanej do wytworzenia wodoru w procesie odwrotnym uzyskamy 0,6 kWh plus ciepło, które również można wykorzystać. Niestety, wodór obecnie produkowany jest częściej nie z odnawialnych źródeł energii, a z paliw kopalnych. Szukając odpowiedzi na pytanie, czy wodór może stać się paliwem przyszłości, trzeba przede wszystkim upowszechnić sposób jego wytwarzania z OZE. Wodór, dziś prawie w całości dostarczany z gazu ziemnego i węgla, jest już powszechnie stosowany w niektórych gałęziach przemysłu. Nie wykorzystano jeszcze jego potencjału do wspierania „zielonej” transformacji energetycznej. Konieczne są ambitne, ukierunkowane i krótkoterminowe działania w celu dalszego pokonywania barier i obniżania kosztów. Realizacja tej idei nie jest jednak pozbawiona wyzwań, począwszy od obecnej technologii i kosztów, po infrastrukturę i bezpieczeństwo – komentuje Bartłomiej Kupiec, prawnik, analityk polityki klimatycznej, ekspert Stowarzyszenia z Energią o Prawie (ZEOP). Czytaj dalej: Czy wodór naprawdę jest paliwem przyszłości i kluczem do światowej transformacji energetycznej? [ANALIZA] Źródło: pesa.pl, pap Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.