Wiadomości OZE Polskie firmy badają możliwości wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym 26 lipca 2018 Wiadomości OZE Polskie firmy badają możliwości wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym 26 lipca 2018 Przeczytaj także Polska Burza wokół protestu leśników. “Mają na celu przykryć niszczenie przyrody” Już dzisiaj odbędzie się ogólnopolski protest organizowany przez Związek Leśników Polskich. O godzinie 10 pod wszystkimi siedzibami wojewodów zgromadzą się “ludzie lasu”. Organizacje pozarządowe z obszaru ochrony środowiska wydały własne oświadczenia, w których padają mocne zarzuty w stosunku do leśników. O co chodzi w tym sporze? Polska Fale upałów zagrażają ludzkiemu zdrowiu i życiu. Ekstremalne temperatury w Polsce Ekstremalne upały po raz kolejny w tym roku występują w Polsce. IMGW wydało alarmy drugiego stopnia dot. upału dla 14 województw, czekają nas też tropikalne noce. Upały to kosztowna konsekwencja zmiany klimatu, na którą musimy reagować skuteczniej. Polska spółka górnicza JSW oraz krajowy przewoźnik towarowy PKP CARGO podczas konferencji Impact’18 w Krakowie sygnowały list intencyjny. Współpraca w ramach innowacyjnych projektów inwestycyjnych będzie związana z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego w kolejowym transporcie towarowym. Reklama Spółki będą wspólnie brały udział w badaniach i analizach wykorzystania wodoru. Dopuszczalna jest także możliwość kooperacji przy produkcji nowych wagonów towarowych i lokomotyw manewrowych napędzanych wodorem. JSW i PKP Cargo wskazały, że głównym celem współpracy jest wypracowanie innowacyjnych rozwiązań mających na celu zmniejszenie zużycia energii, paliw i emisji spalin związanych z komercyjną eksploatacją wagonów i lokomotyw napędzanych wodorem. Pod uwagę brane są również analizy możliwości inwestycyjnych na terenie dawnej kopalni Krupiński. „Zgodnie ze Strategią rozwoju JSW na lata 2018-2030 aktywnie działamy na rzecz rozwoju technologii czystego wodoru”, powiedział Daniel Ozon, Prezes JSW. „Badamy możliwość wykorzystania wodoru wydobywanego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesu produkcji koksu. Jesteśmy również aktywnie zaangażowani w projekty e-mobilności. Staramy się wykorzystywać gaz koksowniczy do produkcji czystego wodoru, który w przyszłości mógłby stać się paliwem bezemisyjnym dla współczesnego taboru JSW”, wyjaśnił. „Podpisany list intencyjny świadczy o dużej wadze, jaką przywiązuje Zarząd PKP Cargo do optymalizacji procesów i stawianie na innowacyjne rozwiązania w naszej strategii rozwoju. Wykorzystanie wodoru do napędu naszych lokomotyw podniesie konkurencyjność naszych przewozów. PKP CARGO jest największym przewoźnikiem towarowych w Polsce i jednym z największych w Europie. I chcemy być przedsiębiorstwem, które nie tylko jest liderem rynku przewozowego, ale także nadaje ton innowacjom na kolei. Współpraca z JSW to kolejny krok, by stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym, gdyż lokomotywy o napędzie wodorowym wprowadziłyby nas na zdecydowanie wyższy poziom rozwoju”, podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. Oddzielony i oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do przyjaznego środowisku i bezemisyjnego wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu dla transportu publicznego, zasilania urządzeń elektrycznych i zasilaczy awaryjnych. JSW i PKP CARGO patrzą na wodór także z perspektywy wzrostu konkurencyjności na rynku. Polska nie jest jedynym krajem rozważającym instalację rozwiązań wodorowym w transporcie kolejowym. W Europie działa już kilka podmiotów specjalizujących się w instalowaniu napędu wodorowego w transporcie szynowym, towarowym i pasażerskim. Obok Alstom popularną firmą zajmująca się pociągami wodorowymi jest grupa Linde, która otrzymała ostatnio nagrodę GreenTec 2018 w kategorii mobilności. Firma oferuje pojazd Coradia iLint, czyli całkowicie bezemisyjny pociąg regionalny. Jest on alternatywą dla pociągów z silnikami wysokoprężnymi na niezelektryfikowanych liniach kolejowych, które stanowią np. około 40% sieci kolejowej w Niemczech. Coradia iLint emituje tylko kondensat pary wodnej. W modelu biznesowym Coradii za infrastrukturę paliwową jest odpowiedzialny właśnie Alstom. Natomiast podstawowym źródłem wodoru jest obecnie gaz ziemny. Grupa Linde ma zamiar przejść na odnawialne paliwo otrzymywane w wyniku „rozszczepienia” wodoru z wody. Niemcy mogą być dobrym miejscem do testowania tego rozwiązania. Pierwsi pasażerowie wsiądą do takich pociągów już w wakacje. W 2015 roku odnotowano sporą grupę zwolenników transportu „power to gas”. Rozwiązania wodorowe w sektorze kolejowym planuje wprowadzić także Wielka Brytania. Ze względów ekonomicznych anulowano wiele projektów strategicznych, czemu towarzyszyło oburzenie wielu fanów elektryfikacji. Ratunkiem dla całej sytuacji może się okazać wykorzystanie wodoru w pociągach. Źródło: JSW, railjournal.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.