2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Powody wycofania programu Mój Rower Elektryczny. Jak zostaną rozdysponowane fundusze?

Powody wycofania programu Mój Rower Elektryczny. Jak zostaną rozdysponowane fundusze?

Pomimo zaawansowanych prac nad rządowym programem dopłat do elektrycznych jednośladów, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w środę 17 września 2025 roku poinformował, że po ,,szczegółowej analizie” postanowiono, że nabór wniosków nie zostanie uruchomiony. Z jakiego powodu NFOŚiGW zamknął program?

925x200 5
Reklama

Sześciokrotnie mniejszy budżet programu 

Program dopłat do rowerów elektrycznych był zapowiadany przez rząd już w 2024 roku. Nastąpiły jednak opóźnienia ze względu na brak zgody sfinansowania tego projektu ze środków Funduszu Modernizacyjnego. Miało to być początkowo około 300 mln złotych, ale w wyniku barier finansowych zdecydowano się ograniczyć rozmiar projektu do zaledwie 50 mln złotych. Według szacunków miało to pozwolić na zakup ok. 17 tys. sztuk rowerów elektrycznych. W lutym trwały konsultacje społeczne nad ostatecznym kształtem projektu, a jednocześnie szukano źródeł finansowania. Z oficjalnych komunikatów wiadomo było, że program ma wystartować w drugim kwartale tego roku i jest zaplanowany na lata 2025-2029 lub do wyczerpania środków. Dotacja miała obejmować 50% kosztów pojazdu, ale nie więcej niż 2500 zł w przypadku standardowych rowerów i 4500 w przypadku rowerów cargo. 

Im bliżej wakacji było, tym bardziej jasne stawało się, że program nie wystartuje zgodnie z zapowiedziami. Jednocześnie rzecznicy prasowi Funduszu zapewniali, że choć nie mogą podać dokładnej daty uruchomienia naboru wniosków, to powodów do obaw nie ma, a wskazywany wcześniej II kwartał, był jedynie wstępną prognozą. Ostatecznie w programie nie pojawiły się już żadne szczegółowe informacje na temat projektu, ale data w której Polacy dowiedzieli się o zakończeniu programu sugeruje, że zarząd funduszy został postawiony pod ścianą. Decyzja była zaskakująca, zwłaszcza że wycofanie się z programu, który miał wspierać elektromobilność, odbyło się w czasie trwającego właśnie (16-22 września) Europejskiego Tygodnia Mobilności, który promuje zeroemisyjne rozwiązania w transporcie.

Powody skasowania programu ,,Mój Rower Elektryczny”

Niefortunna dla NFOŚiGW data na ogłoszenie porażki programu to efekt nacisku mediów, które po naruszeniu polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie drony wojskowe skrytykowały decyzję o zakończeniu programu ,,Mój Prąd 6.0” oraz konsekwentnym odmowom odpowiedzi na pytanie o to, czy powstanie kolejna edycja. Program, w którym Polacy do 12 września 2025 roku mogli składać wnioski o dofinansowanie do instalacji fotowoltaicznej, magazynów energii i pomp ciepła był filarem wsparcia państwa dla rozwoju energetyki rozproszonej. Zachęty do inwestowania w OZE przez obywateli budowało bezpieczeństwo energetyczne Polski – każda kolejna instalacja PV, czy magazyn energii sprawia, że w przypadku kolejnych rosyjskich prowokacji, w wyniku których ucierpiałaby polska infrastruktura energetyczna, to znacznie więcej ludzi byłoby bezpiecznych dzięki możliwości wytwarzania i magazynowania własnego prądu. 

Zamykanie programu gwarantującego nie tylko rozwój prosumenckiego OZE, ale także zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego, a w jego miejsce otwieranie programu wsparcia zakupu jednośladów zostało skrytykowane na łamach prasy przez ekspertów. Wskazywali oni, że forsowanie przez wiceministra klimatu i środowiska Krzysztofa Bolesty programu wsparcia dla rowerów elektrycznych, to pomysł ciekawy, ale niedostosowany do realiów, gdzie wciąż największą potrzebą jest dekarbonizacja mocy wytwórczych energii elektrycznej oraz zaangażowanie państwa w projekty budowy magazynów energii. Dopłaty do rowerów elektrycznych byłyby kolejnym obok ,,NaszEauto” programem wsparcia elektromobilności, co dodatkowo pogłębia niezadowolenie obywateli, z których część nie planowała skorzystać z takiej formy wsparcia. Z kolei brak kontynuowania wsparcia dla energetyki prosumenckiej może być odbierany jako odwrócenie się plecami do społeczeństwa, które ze względu na wojnę za wschodnią granicą oraz eskalację napięcia w relacjach dyplomatycznych z Rosją może czuć się zagrożone. 

Do oficjalnej wiadomości zostało podane, że przyczyną zamknięcia programu ,,Mój Rower Elektryczny” było kilka faz konsultacji społecznych, w których zgłoszono liczne uwagi i opinie. Pozwoliło to na przeprowadzenie analizy dotyczącej szans realizacji celów programu, a w efekcie do podjęcia decyzji o zamknięciu projektu bez uruchamiania naboru. Natomiast złożona w sejmie interpelacja poselska na ten temat doczekała się odpowiedzi Krzysztofa Bolesty, który powiedział, że zamknięcie programu jest związane z regułą wydatkową, której podlega NFOŚiGW. Oznacza to, że podjęcie się realizacji dopłat do rowerów elektrycznych nie zmieściłoby się w limitach wyznaczonych dla funduszu przez Ministerstwo Finansów. 

Gdzie zostaną przekierowane fundusze?

Resort klimatu nie wyklucza, że w przypadku znalezienia budżetu na ten cel, program może powrócić w kolejnych latach. NFOŚiGW deklaruje jednocześnie, że nadal będzie poszukiwać rozwiązań wspierających mieszkańców w ograniczaniu emisji i wdrażaniu bardziej zrównoważonego transportu w celu ograniczenie zużycia paliw kopalnych i wsparcia mieszkańców Polski w rozwoju dobrych praktyk transportowych.

Wciąż będą realizowane flagowe programy – Czyste Powietrze, NaszEauto, Moja Elektrownia Wiatrowa, czy Energia dla Wsi. W zakończonym już programie ,,Mój Prąd 6.0” ponad 81 tys. wniosków wciąż czeka na ocenę, a szacowany czas ich rozpatrywania to jeszcze około osiem miesięcy. Zakończenie inicjatywy rowerów elektrycznych w tym momencie pokazuje, że priorytety w obszarze finansowania transformacji energetycznej pozostają zmienne i są dostosowywane do bieżących wyzwań. Można jednak oczekiwać, że w najbliższym czasie akcent zostanie położony na projekty o największym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego i interesu społecznego. 

Zobacz też: Mój Prąd 6.0 zakończony. Statystyki dotacji na PV, magazyny energii, pompy ciepła w regionach

Źródła: NFOŚiGW, Sejm RP (Youtube)

Fot. Canva (Joe Potato)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.