Wiadomości OZE „Pozaziemski” pawilon w Japonii 04 sierpnia 2017 Wiadomości OZE „Pozaziemski” pawilon w Japonii 04 sierpnia 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Współczesny japoński artysta, Kohei Nawa, we współpracy z studiem SANDWICH stworzył zaprezentowany na zdjęciu pawilon wystawienniczy KOHTEI. Instalacja ta znajduje się w Fukuyamie w Japonii w cichym otoczeniu Shinshoji Zen Museum and Gardens. Reklama Budynek zaprojektowano tak, aby wyglądał jak unoszący się nad ziemią pojazd. Mimo nowoczesnego wyglądu zbudowany został z wykorzystaniem tradycyjnych japońskich technik budowniczych z drewna bambusowego i cienkich drewnianych paneli. Budynek wykończony jest japońskim Cyprysu. Pawilon jest obecnie częścią świątyni Tenshinzan Shinshoji, która zbudowana została w tej spokojnej lokalizacji, aby uczcić śmierć tych, którzy zginęli na morzu. „Unoszący się dach” stworzono wykorzystując tradycyjną japońską technikę budowy dachów Kokera-buki, wykorzystującą cienkie drewniane listewki, połączone bambusowymi gwoździami. Dach KOHTEI składa się z 340 tysięcy drewnianych elementów. Mimo tak dużej ilości drewna, dach sprawia wrażenie lekkiego i zwiewnego. Odwiedzający budynek mają możliwość zwiedzenia jego wnętrza i podziwiania widoków z wnętrza budynku. Podłoga w pawilonie wykonana jest z niewielkich, gładkich kamieni, co ma reprezentować gładką taflę oceanu. Z drugiej strony, gdy wejdziemy pod pawilon, znajdziemy ułożone z kamieni sterty, które z kolei reprezentować mają fale wzburzonego oceanu. Finałem spaceru po instalacji, po przejściu opadającą ścieżką, jest wejście, przez niewielki otwór, do kluczowego miejsca instalacji, gdzie znajduje się niewielka instalacja wodna, delikatnie oświetlona światłem świeczek. Miejsce to dedykowane jest kontemplacji i filozofii Zen. Projekt tego pawilonu pokazuje, jak Japończycy dbają o kultywowanie tradycyjnej architektury, która pozostaje w harmonii z otaczającą przyrodą. Stworzony przez nich pawilon, mimo tradycyjnych technik budowy, posiada nowoczesną formę. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.