Eko styl życia Prawie 60% Polaków chce zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu 16 listopada 2023 Eko styl życia Prawie 60% Polaków chce zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu 16 listopada 2023 Przeczytaj także Ekologia Więcej PSZOK-ów, mniej pieniędzy dla gmin. Nowelizacja ustawy bez zgody samorządów Rząd przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza nowe obowiązki, rozbudowę PSZOK-ów, liczne ulgi dla… Ekologia Zwierzęta jako sprzymierzeńcy w walce z odpadami. Jak zmieniają nasze nawyki? Coraz więcej miast szuka nowych sposobów na ograniczenie odpadów w przestrzeni publicznej. Obok klasycznych rozwiązań pojawia się kierunek, który jeszcze kilka lat temu brzmiał jak futurystyczna ciekawostka: wykorzystanie inteligencji dzikich zwierząt. Pilotaże ze Szwecji, Francji i Holandii pokazują, że ptaki i psy potrafią uczyć się nowych zachowań i realnie zmniejszać zanieczyszczenie, zwłaszcza tam, gdzie tradycyjne metody zawodzą. Dziś o takich projektach mówi się nie tylko jako o ciekawostkach, lecz jako o realnych rozwiązaniach, które wymagają rzetelnej oceny. Czterech na pięciu polskich konsumentów uważa, że producenci powinni wykorzystywać w swoich produktach materiały pochodzące z recyklingu. Co więcej, większość z nich sądzi, że sprzedaż produktów, których nie można poddać recyklingowi, powinna być zakazana. Takie są wnioski z najnowszego badania Circular Voice przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling. Reklama Odpowiedzialność polskiego biznesu Drugi rok z rzędu Stena Recycling przeprowadziła badanie wśród 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat w Polsce, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii na temat zrównoważonego rozwoju i kwestii związanych z recyklingiem. Jego celem jest uzyskanie informacji dla firm produkcyjnych i innych podmiotów, które wdrażają lub planują wdrażać rozwiązania istotne z perspektywy zamykania obiegu materiałów w gospodarce. Obecnie wiele firm ma ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Według konsumentów ma to ogromne znaczenie i jest to kwestia, na którą zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych. 74% badanych Polaków zapytanych o to, w jaki sposób określają zrównoważony produkt, stwierdziło, że najważniejszą rzeczą jest to, że produkt łatwo można poddać recyklingowi, a 67% ankietowanych w Polsce osób uważa, że tego typu produkt powinien być wytworzony z materiałów pochodzących z recyklingu. Jednocześnie badanie pokazało, że barierą przy wyborze zrównoważonych produktów dla konsumentów są niejasne informacje umieszczone na etykietach. Aż 84% polskich respondentów, uważa za ważne lub bardzo ważne, aby zawarte na opakowaniu oznaczenia były zrozumiałe. Kto w Europie recyklinguje najwięcej? Włochy i Belgia najlepsze, Polska poniżej średniej Branże docenione przez konsumentów Coraz więcej branż dokłada starań, aby ich produkty były właściwie oznaczone na przykład w kontekście możliwości przetworzenia. Prym w tej materii wiedzie branża spożywcza – aż 54% polskich badanych wskazało, że ten sektor robi to dobrze lub bardzo dobrze. Na drugim miejscu plasują się ex aequo branże elektroniczna oraz odzieżowa z wynikiem 52% pozytywnych odpowiedzi. Polscy konsumenci w zdecydowanej większości (82% badanych) są zdania, że produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu są tej samej jakości, co towary wytworzone z surowców pierwotnych. Istnieją jednak inne problemy i przekonania, z którymi zmagają się kupujący. – Konsumenci chcą zrównoważonych produktów, ale dostrzegają różne przeszkody dotyczące ich zakupu. Blisko 30% respondentów ze Szwecji i Norwegii wskazało, że barierą na drodze do kupowania zrównoważonych towarów jest zbyt wysoka cena. Natomiast według badanych na rynku polskim i duńskim, największym problemem jest niepewność tego, czy dany produkt jest wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, czyli właśnie kwestia właściwych oznaczeń na produkcie. Znając perspektywę konsumentów, powinniśmy wspólnie dążyć do zmian – mówi Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling. Zakaz sprzedaży produktów nie do recyklingu? Chcę tego prawie 60% Polaków Duża grupa polskich konsumentów (59%) uważa także, że należy zakazać produkcji i sprzedaży towarów, których nie można poddać recyklingowi. Jeśli chodzi o to, kto powinien przewodzić w dążeniu do zwiększenia wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, to 38% badanych Polaków uważa, że największą odpowiedzialność ponoszą firmy. Na kolejnych miejscach plasują się konsumenci (20%), politycy/władze rządowe (16%) i jednostki naukowe (11%.). W kontekście tego, kto jest uważany za odpowiedzialnego w zwiększeniu wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji, istnieją pewne różnice między krajami. W Finlandii aż połowa (50%) respondentów uważa, że odpowiedzialne są za to firmy. Szwedzi (30%) i Norwedzy (29%) stawiają największe wymagania politykom i władzom rządowym. W Danii natomiast za najbardziej odpowiedzialnych uważa się konsumentów (30%). – Czytaj także: “Ekologiczne” plastikowe butelki pod lupą. Czy światowi giganci odpowiedzą za greenwashing? Źródło: informacja prasowa – Stena Recycling Fot. Canva (LukaTDB, sematadesign) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.