Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Prawie 60% Polaków chce zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu

Prawie 60% Polaków chce zakazu sprzedaży produktów nienadających się do recyklingu

Czterech na pięciu polskich konsumentów uważa, że producenci powinni wykorzystywać w swoich produktach materiały pochodzące z recyklingu. Co więcej, większość z nich sądzi, że sprzedaż produktów, których nie można poddać recyklingowi, powinna być zakazana. Takie są wnioski z najnowszego badania Circular Voice przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Odpowiedzialność polskiego biznesu

Drugi rok z rzędu Stena Recycling przeprowadziła badanie wśród 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat w Polsce, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii na temat zrównoważonego rozwoju i kwestii związanych z recyklingiem. Jego celem jest uzyskanie informacji dla firm produkcyjnych i innych podmiotów, które wdrażają lub planują wdrażać rozwiązania istotne z perspektywy zamykania obiegu materiałów w gospodarce.

Obecnie wiele firm ma ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Według konsumentów ma to ogromne znaczenie i jest to kwestia, na którą zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych. 74% badanych Polaków zapytanych o to, w jaki sposób określają zrównoważony produkt, stwierdziło, że najważniejszą rzeczą jest to, że produkt łatwo można poddać recyklingowi, a 67% ankietowanych w Polsce osób uważa, że tego typu produkt powinien być wytworzony z materiałów pochodzących z recyklingu. Jednocześnie badanie pokazało, że barierą przy wyborze zrównoważonych produktów dla konsumentów są niejasne informacje umieszczone na etykietach. Aż 84% polskich respondentów, uważa za ważne lub bardzo ważne, aby zawarte na opakowaniu oznaczenia były zrozumiałe.

Branże docenione przez konsumentów

Coraz więcej branż dokłada starań, aby ich produkty były właściwie oznaczone na przykład w kontekście możliwości przetworzenia. Prym w tej materii wiedzie branża spożywcza – aż 54% polskich badanych wskazało, że ten sektor robi to dobrze lub bardzo dobrze. Na drugim miejscu plasują się ex aequo branże elektroniczna oraz odzieżowa z wynikiem 52% pozytywnych odpowiedzi.

Polscy konsumenci w zdecydowanej większości (82% badanych) są zdania, że produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu są tej samej jakości, co towary wytworzone z surowców pierwotnych. Istnieją jednak inne problemy i przekonania, z którymi zmagają się kupujący.

– Konsumenci chcą zrównoważonych produktów, ale dostrzegają różne przeszkody dotyczące ich zakupu. Blisko 30% respondentów ze Szwecji i Norwegii wskazało, że barierą na drodze do kupowania zrównoważonych towarów jest zbyt wysoka cena. Natomiast według badanych na rynku polskim i duńskim, największym problemem jest niepewność tego, czy dany produkt jest wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, czyli właśnie kwestia właściwych oznaczeń na produkcie. Znając perspektywę konsumentów, powinniśmy wspólnie dążyć do zmian – mówi Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling.

Zakaz sprzedaży produktów nie do recyklingu? Chcę tego prawie 60% Polaków

Duża grupa polskich konsumentów (59%) uważa także, że należy zakazać produkcji i sprzedaży towarów, których nie można poddać recyklingowi. Jeśli chodzi o to, kto powinien przewodzić w dążeniu do zwiększenia wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, to 38% badanych Polaków uważa, że największą odpowiedzialność ponoszą firmy. Na kolejnych miejscach plasują się konsumenci (20%), politycy/władze rządowe (16%) i jednostki naukowe (11%.).

W kontekście tego, kto jest uważany za odpowiedzialnego w zwiększeniu wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji, istnieją pewne różnice między krajami.

W Finlandii aż połowa (50%) respondentów uważa, że odpowiedzialne są za to firmy.

Szwedzi (30%) i Norwedzy (29%) stawiają największe wymagania politykom i władzom rządowym. W Danii natomiast za najbardziej odpowiedzialnych uważa się konsumentów (30%).

– Czytaj także: “Ekologiczne” plastikowe butelki pod lupą. Czy światowi giganci odpowiedzą za greenwashing?

Źródło: informacja prasowa – Stena Recycling

Fot. Canva (LukaTDB, sematadesign)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.