Elektromobilność Prawie połowa Polaków kupi w tym roku nowy samochód. Ale tylko w przypadku 4% będzie to elektryk 20 lutego 2025 Elektromobilność Prawie połowa Polaków kupi w tym roku nowy samochód. Ale tylko w przypadku 4% będzie to elektryk 20 lutego 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Jak wynika z najnowszego raportu “Portfele Polaków pod lupą”, zaledwie 4% ankietowanych zdecyduje się w tym roku na zakup samochodu elektrycznego. Dla większośc lepszym wyborem będzie auto z napędem benzynowym. Dlaczego zainteresowanie elektromobilnością nadal jest tak niewielkie? Czy jest szansa na zmianę? Reklama Nadal najchętniej wybieramy samochody benzynowe Mimo rosnącej inflacji aż 43% Polaków deklaruje, że w bieżącym roku kupi nowy samochód. To jeden procent więcej niż w roku poprzednim. Z badania „Portfele Polaków pod lupą”, przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services, wynika również, że aż 40% zainteresowanych zdecyduje się na zakup samochodu z salonu. Większość badanych (90%) zakupi auto nie starszego niż 10 lat. Bez zmian pozostają z kolei preferencje Polaków co do napędu przyszłego samochodu. 56% badanych jest zainteresowanych nabyciem pojazdu z silnikiem benzynowym. Nadal niewielka pozostaje liczba osób zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego – zaledwie 4%. Kraków wyłącza darmowe ładowarki – ceny wyższe niż na większości stacji EV w Polsce. Zmiany od 31 marca Dlaczego nie chcemy elektryka? Wśród powodów mniejszego zainteresowania zakupem elektryka najczęściej wymienia się: brak dostępnej infrastruktury (51%) oraz zbyt wysokie ceny tych pojazdów (66%). Mimo, że w 2024 roku powstało wiele nowych punktów ładowania, nadal możemy znaleźć w Polsce miejsca, w których stacji ładowania nie ma nawet w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Są to przede wszystkim mniejsze miasta i wsie. Jak zauważa Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, rozwój infrastruktury jest głównie wynikiem inwestycji branży motoryzacyjnej. Nadal brak konkretnych rozwiązań systemowych oraz wsparcia organów administracyjnych, a ambitne cele które regulacja AFIR nakłada na Polskę są niemal niemożliwe do zrealizowania. Istotną barierą jest również cena samego pojazdu. Jak wynika z innego badania, przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, aż 74% badanych rozważyłbym zakup elektryka, gdyby jego cena była niższa. – Aż 74% badanych podkreśla, że mogłoby rozważyć przejście na napęd elektryczny, gdyby koszt takich pojazdów był maksymalnie o 10 tys. złotych wyższy niż ich spalinowych odpowiedników. Zarazem według 53% ankietowanych obecny poziom dofinansowania osobowych samochodów elektrycznych jest nieadekwatny do realiów rynkowych – tłumaczy Albert Kania, z PSNM. Zobacz też: NaszEauto w pigułce: to trzeba wiedzieć! Jak złożyć wniosek i na jaką dopłatę można liczyć? [Q&A] Źródła: magazynauto.pl, spnm.org Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.