Na wodór Premiera! Polski autobus wodorowy nic nie spala i oczyszcza powietrze 31 maja 2022 Na wodór Premiera! Polski autobus wodorowy nic nie spala i oczyszcza powietrze 31 maja 2022 Przeczytaj także Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. 30 maja 2022 roku miał swoją premierę Nesobus – zeroemisyjny polski autobus wodorowy. Nie spala żadnego paliwa, a jego ładowanie trwa jedyne 15 minut. Na czym polega ta technologia? Reklama Polski autobus wodorowy Polski autobus wodorowy ma być ekologicznym środkiem transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, a jego zasięg to około 450 km.Zamiast spalin emituje parę wodną a do tego oczyszcza powietrze. Polski autobus wodorowy stworzony jest od podstaw – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego lub elektrycznego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce. NesoBus jest dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5. Jak działa autobus na wodór? Polski autobus wodorowy ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Nesobus – polski autobus wodorowy, źródło: mat. prasowe Kiedy wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza wytwarza się energia, która zasila silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Jak polski autobus wodorowy oczyszcza powietrze? NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. „Neso” w to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut, co pozwala na oszczędzenie godzin potrzebnych na ładowanie baterii. Autobus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Elektryczne autobusy wyprzedziły w Polsce diesla. Jak wygląda zielony transport w polskich miastach? źródło i zdj. główne – mat. prasowe Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.