Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Polska: największy w Europie trakcyjny magazyn energii. Teraz ma mieć wodór i fotowoltaikę 

największy w Europie trakcyjny magazyn energii

Polska: największy w Europie trakcyjny magazyn energii. Teraz ma mieć wodór i fotowoltaikę 

PKP Energetyka dołączyła do grona członków Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii. Spółka odpowiada za uruchomiony w zeszłym roku największy w Europie trakcyjny magazyn energii. Teraz realizuje budowę systemu magazynowania energii opartego na wodorze. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce dedykowane zasilaniu kolei. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Zielone koleje w Polsce

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka, wszedł do Rady Programowej Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii zajmującego się integrowaniem środowisk związanych z wytwarzaniem i dystrybucją zielonej energii

Im więcej członków o różnorodnych kompetencjach znajdzie się w naszych szeregach, tym większa szansa na popularyzację zielonej energii i jej wykorzystanie w różnych sektorach gospodarki.

Magazyny energii mogą być wykorzystywane przez firmy reprezentujące różne branże, zapewniając im tak oszczędności jak i bezpieczeństwo dostaw energii. Cieszy nas decyzja PKP Energetyka o przystąpieniu do PSME. Jest to lider w wykorzystaniu magazynów energii w przemyśle kolejowym na europejską skalę – powiedziała Barbara Adamska, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii.

PKP Energetyka jest m.in. koordynatorem, programu Zielona Kolej, którego celem jest zmiana miksu energetycznego sektora na 85% czystej energii z OZE. Jednym z elementów Programu jest rozwój sieci magazynów energii, w tym opartych na technologii wodorowej.

Nowe magazyny energii w Polsce

Realizowana przez PKP Energetyka Strategia 2030 zakłada m.in. uniezależnienie się, na ile to możliwe, od sytuacji geopolitycznej, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania w regionach i zminimalizowanie emisji CO2. Będzie to możliwe m. in. dzięki magazynom energii. 

W ubiegłym roku PKP Energetyka uruchomiła największy w Europie trakcyjny magazyn energii, zlokalizowany przy podstacji trakcyjnej w Garbcach (woj. dolnośląskie). Docelowo spółka planuje stworzenie 300 magazynów w swojej sieci. Każdy magazyn to „serce” Lokalnego Obszaru Bilansowania, czyli mikrosieci zintegrowanej z systemem zasilania kolei i regionalnymi odbiorcami. 

Kolejnym krokiem w tym segmencie jest wykorzystanie wodoru.

Największy w Europie trakcyjny magazyn energii

Koncepcja rozwiązania została wypracowana wspólnie przez ekspertów PKP Energetyka pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska. Zgodnie z nią układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. 

Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie i spalanie zielonego wodoru. Rozwiązania wodorowe będą dodatkowym komponentem w ramach podstacji trakcyjnej w Garbcach, która wraz z istniejącym trakcyjnym magazynem energii i farmą fotowoltaiczną stworzy prawdziwą „podstację przyszłości”. 

Wytwarzany wodór będzie w 100% zielony – będzie on uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca.

 – Dzięki wykorzystaniu przez PKP Energetyka magazynów energii podróżowanie bez śladu węglowego staje się teraźniejszością. Już dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna w 30 % jeździ na zielonej energii, a do 2028 roku pasażerowie tego przewoźnika będą przemieszczać się całkowicie bez śladu węglowego. To perspektywa nie tylko możliwa, ale konieczna dla wszystkich przedsiębiorców. Chcemy, by ten przykład stanowił impuls do działania dla innychpowiedziała Barbara Adamska z PSME. 

– Magazyny energii podwyższają bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei oraz bilansują moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego. Obiekt w Garbcach redukuje szczytowe obciążenie pobliskiej podstacji trakcyjnej i zasilającej ją sieci dystrybucyjnej, co pozwala na obniżenie zamówionej mocy nawet o 60%. 

Zastosowanie magazynu umożliwia także redukcję strat przesyłowych, o ok. 63%. To ważne także w kontekście bezpieczeństwa energetycznego i konieczności uniezależnienia się Polski od węgla ze Wschodu, który stanowi dziś 7% miksu energetycznego kraju. Polska kolej do 2030 roku będzie zasilana energią ze słońca i wiatru co znacznie zwiększy bezpieczeństwo krajowej energetyki – dodał Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Wodór przeżywa dynamiczny rozwój w Polsce. Niedawno powstała pierwsza tego typu stacja tankowania:

źródło: mat. prasowe, zdj. główne – Canva

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.