Na wodór Czeska kolej: autonomiczne i wodorowe pociągi 20 października 2021 Na wodór Czeska kolej: autonomiczne i wodorowe pociągi 20 października 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Energetyka Parlament Europejski z nowymi przepisami energetycznymi. To zła wiadomość dla Rosji W czwartek 11 kwietnia przez Parlament Europejski procedowano dwie ważne dyrektywy dotyczące bezpieczeństwa energetycznego Starego Kontynentu. Europosłowie ustalili między innymi większe ograniczenia w handlu gazem między Wspólnotą a Rosją, a także powołali pakiet gazowo-wodorowy. Czechy stawiają na ekologiczną i autonomiczną kolej. W centrum testowym Velim trwają prace nad modernizacją torów, na które niebawem mają wjechać wodorowe i autonomiczne pociągi. Reklama Zmniejszyć ślad węglowy Na torze doświadczalnym w Velim (Železniční stanice Velim) trwają prace modernizacyjne, które umożliwią przeprowadzenie testów autonomicznych i bezemisyjnych wodorowych pociągów. W ciągu pięciu lat inwestycja pochłonie 24 mln euro. Czeski Instytut Badawczy Kolejnictwa (Výzkumný Ústav Železniční – VUZ) planuje zainstalować własne źródła zielonej energii. Wytwarzanie energii odnawialnej ma być połączone z produkcją zielonego wodoru, który będzie wytwarzany na miejscu w centrum testowym. Elektryczne i wodorowe łodzie podwodne! Zobacz zdjęcia designerskich statków Prezes VUZ, Martin Bělčík mówi, że środki przewidziane na tę inwestycję mają pomóc w redukowaniu emisji i zmniejszeniu śladu węglowego na torach oraz w samym centrum. – Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na usługi oferowane na mniejszym torze testowym, a także na technologie, które pomogą nam w dalszej redukcji emisji – podał prezes VUZ. Alstom TER Hybrid2, fot. cdvuz.cz Technologie na torach Do najważniejszych inwestycji należy wyposażenie jednego z toru testowego w system ETCS, który został już zamontowany na większym torze testowym o długości aż 13,276 km. Prędkość, jaką można na nim rozwinąć, sięga 230 km/h. ETCS to Europejski System Sterowania Pociągiem, który umożliwia kompatybilne sterowanie ruchem w całej Europie. Nowe technologie udoskonalają kolej VUZ przygotowuje się również do testów autonomicznych pojazdów szynowych, które miałyby poruszać się w obszarach miejskich i podmiejskich. Fundamentem wszystkich działań jest zmniejszenie śladu węglowego. – Gwarantujemy naszym klientom, że energia elektryczna w naszym zakładzie pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Obecnie przygotowujemy projekt wytwarzania własnych źródeł energii z paliw niekopalnych, aby pokryć nie tylko nasze własne zużycie, ale także produkcję zielonego wodoru – zapewnia prezes VUZ. Badania pojazdów szynowych odbywają się w laboratorium badawczym (ZL) VUZ, które jest jednym z najnowocześniejszych laboratoriów w dziedzinie badań pojazdów szynowych od 1950 roku. źródło: railjournal.com, cdvuz.cz Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.