Polska Nowe technologie udoskonalają kolej28 czerwca 2021 Polska Nowe technologie udoskonalają kolej28 czerwca 2021Przeczytaj także Polska Klimatyczna Bzdura Roku 2022: Jarosław Kaczyński ponownie wśród nagrodzonych Znamy wyniki 9. edycji plebiscytu Klimatyczna Bzdura Roku. Na podium po raz kolejny znalazł się polityk Jarosław Kaczyński. Jakie wypowiedzi sfrustrowały internautów? Energia wiatrowa W Polsce powstaje park OZE o mocy 200 MW. To największy taki projekt w Europie Środkowo-Wschodniej W Polsce powstaje pierwszy park OZE o mocy 200 MW, który połączy ze sobą energię solarną i wiatrową. To największa inwestycja tego typu inwestycja w całej Europie Środkowo Wschodniej. Kredytów na budowę projektu w wysokości 886 mln złotych udzieliły Polski Fundusz Rozwoju oraz konsorcjum banków. Farma zacznie produkować energię jeszcze w 2023 roku. Z branży kolejowej napływają dobre wiadomości dotyczące zastosowania nowych technologii. Mają one pomóc w walce z ociepleniem klimatu i nie tylko. Technologia i klimatSztuczna inteligencja ma pomóc branży kolejowej stać się bardziej ekologiczną i gotową do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Dzięki zastosowaniu AI (ang. artificial intelligence) przewoźnicy mają zwiększyć przewagę nad konkurencją w transporcie publicznym, a także zwiększą swoją efektywność operacyjną. Cyfryzacja, którą kolej rozpoczęła już 7 lat temu, zakłada zwiększenie poziomu automatyzacji i wdrożenie coraz to nowszych technologii. Wśród planów kolei jest też zwiększenie bezpieczeństwa ładunków i poprawa komfortu pasażerów. Kolej chce korzystać z dużo szybszego taboru i zwiększyć flotę o 50% do 2030 r. Tym wszystkim założeniom przyświeca nadrzędny cel – transformacja kolei w kierunku zeroemisyjności i neutralności klimatycznej. Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy – polska premiera– […] W ramach realizacji unijnych inicjatyw politycznych, w tym Europejskiego Zielonego Ładu, znajdują się takie wyzwania, jak: podwojenie ruchu kolejowego dużych prędkości do 2030 roku i potrojenie go do 2050 roku, a także wzrost kolejowego ruchu towarowego o 50% do 2030 roku i podwojenie go do 2050 roku. Jednak, aby osiągnąć te ambitne cele, kolejowe przewozy towarowe wymagają znacznego pobudzenia, przede wszystkim przez wzmocnienie efektywności przewozów, poprawę zdolności przepustowej, zwiększenie poziomu automatyzacji pociągów i robotyzacji kluczowych procesów. Realizacja tych celów jest możliwa tylko przez wykorzystanie innowacyjnych technologii […] – mówi Grażyna Kuś, CFO w Meritus Systemy Informatyczne.Nauka algorytmówPolskie firmy technologiczne, które opracowują rozwiązania dla kolei, skupiają się na zwiększeniu automatyzacji oraz wprowadzaniu innowacji, bazujących na sztucznej inteligencji oraz Internecie Rzeczy, czyli IoT (z ang. Internet of Things). Wykorzystuje się też nawigację satelitarną i inne sposoby na zbieranie i analizowanie danych w czasie rzeczywistym. Jednym z takich rozwiązań jest System GeoTrainAI, opracowany przez spółkę Meritus Systemy Informatyczne. PKP Intercity obliczy ślad węglowy twojej podróży kolejąGeoTrainAI składa się z lokalizatorów, analitycznego oprogramowania Big Data oraz internetowej platformy GeoTrainAI.com. System służy do monitorowania ruchu taboru i analizowania ich parametrów. Dzięki tym obliczeniom można uzyskać dokładne dane na temat prędkości pociągu, czasu postojów, czy pokonanego dystansu. Lokalizatory są ponadto energią słoneczną i pozwalają na dokonywanie odczytów lokalizacji GPS co 60 sekund– Lokalizatory GeoTrainAI pracują w wyjątkowo wymagających warunkach eksploatacji. Dlatego muszą być odporne na oddziaływanie m.in. wilgoci, niskich i wysokich temperaturach, opadów śniegu, gradu i deszczu czy uderzenia i zabrudzenia. Stabilność ich działania nawet w najtrudniejszych warunkach zapewniają najwyższej jakości materiały wykorzystane w ich produkcji i odpowiednie rozwiązania konstrukcyjne – dodaje Grażyna Kuś. GeoTrainAI wykorzystuje też technologię lokalizacji, w tym geofencing. Pozwala on zoptymalizować plan tras i zwiększyć bezpieczeństwo na torach oraz skuteczność kontroli i zarządzania flotą.Wodór i autonomiczne pociągi na polskiej koleiźródło: mat. prasowe Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.