Wiadomości OZE Zielona odsłona polskiej kolei 22 marca 2021 Wiadomości OZE Zielona odsłona polskiej kolei 22 marca 2021 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Aby zrealizować cele związane z obniżeniem emisji na kolei do 2050 roku, potrzeba dużo wcześniej wdrożyć wiele, integralnych rozwiązań. Choć perspektywa 30 lat wydaje się duża, realnie nie mamy zbyt wiele czasu na opracowywanie modelu niskoemisyjnej wizji transportu kolejowego. Reklama Czas na OZE w kolei Podczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” dyskutowano o roli poszczególnych podmiotów w modernizacji kolei. Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka podczas konferencji przyznał, że kolej ma ambitne plany redukcji zużycia energii o 1,2 TWh do 2030 roku. Dodatkowo wspominał o powstaniu Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i o planowanej modernizacji taboru i wymianie pojazdów na niskoemisyjne. Energia odnawialna i wodór mają być kluczowe w procesie zazielenienia polskiej kolei. Program „Zielona Polska Kolej” to program, zakładający znaczny wkład OZE w sieci trakcji. Sektor kolejowy chce szybciej wdrażać nowe rozwiązania, zmniejszające emisję. Dużą rolę w tym procesie ma odegrać unijny Fundusz Odbudowy. Ekologiczne podróżowanie koleją miałoby zachęcić Polaków do wybierania tej formy transportu. Z nowoczesnych rozwiązań kolejowych korzystamy chętnie, choć przeszkodą jest niekiedy wysoka cena komfortowych przejazdów. Być może nowe regulacje unijne, dotyczące przejazdu pasażera z rowerem, zwiększą chęć korzystania z usług PKP. Na razie jednak musimy czekać na zmianę taboru – do tego zmierza szybka modernizacja kolei. Czy w tym pociągu jest miejsce dla rowerów? Koszty i nowe regulacje UE Neutralna kolej Członek zarządu PKP IC, Jarosław Oniszczuk przyznaje, że kolej wymaga sporej modernizacji, ale od dawno jest chętnie wykorzystywanym środkiem transportu publicznego i spełnia kryteria zrównoważonej formy podróży. Oniszczuk wspomina też o już wdrożonych rozwiązaniach, na przykład o funkcjach ekojazdy w pociągu, myjniach z zamkniętym obiegiem, czy o zamontowanych instalacjach fotowoltaicznych w punktach utrzymania taboru. Jak dotychczas 90% taboru PKP IC to pojazdy elektryczne. W planach jest wprowadzenie hybryd i zastępowanie spalinowych pojazdów, niskoemisyjnymi. Ekologia ma przyciągnąć podróżujących. W przyszłych latach możemy spodziewać się modernizacji około 200 polskich dworców. Członkowie zarządu PKP podkreślają, że plany dotyczą proekologicznych i nowoczesnych rozwiązań. Dworce mają być wyposażone w pompy ciepła oraz instalacje fotowoltaiczne. Polska lokomotywa na wodór Budynki zostaną poddane termomodernizacji, przez co zwiększy się efektywność cieplna. Niektóre dworca będą mogły poszczycić się zielonymi dachami, rozwiązaniami dla elektromobilnych, energooszczędnym oświetleniem LED i innymi, postępowymi rozwiązaniami. Szykują się ogromne zmiany na kolei, miejmy nadzieję, że ten sektor transportu znacznie przyczyni się do obniżenia emisji w kraju, poprzez ekologiczną i dopasowaną do potrzeb Polaków ofertę. źródło: rynek-kolejowy.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.