Wiadomości OZE Zielona odsłona polskiej kolei22 marca 2021 Wiadomości OZE Zielona odsłona polskiej kolei22 marca 2021Przeczytaj także Wiadomości OZE PKN Orlen to największy emitent polskiego przemysłu. Kto jeszcze znalazł się w rankingu? Największe zakłady przemysłowe w Polsce generują 46 mln ton CO2 rocznie – wynika z najnowszej analizy Instratu. Think-tank wziął pod uwagę 56 największych zakładów w Polsce. Na czele znalazł się PKN Orlen Wiadomości OZE Ile CO2 usuwamy z atmosfery? Powstał pierwszy raport Carbon Dioxide Removal, czyli usuwanie dwutlenku węgla to praktyka, która coraz częściej pojawia się w rozmowach o ograniczaniu globalnego ocieplenia. Mimo tego pozostawia wiele wątpliwości. Na większość z nich odpowiada najnowszy raport poświęcony metodom usuwania CO2 z atmosfery i prognozom rozwoju CDR. Aby zrealizować cele związane z obniżeniem emisji na kolei do 2050 roku, potrzeba dużo wcześniej wdrożyć wiele, integralnych rozwiązań. Choć perspektywa 30 lat wydaje się duża, realnie nie mamy zbyt wiele czasu na opracowywanie modelu niskoemisyjnej wizji transportu kolejowego. Czas na OZE w koleiPodczas konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” dyskutowano o roli poszczególnych podmiotów w modernizacji kolei. Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka podczas konferencji przyznał, że kolej ma ambitne plany redukcji zużycia energii o 1,2 TWh do 2030 roku. Dodatkowo wspominał o powstaniu Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i o planowanej modernizacji taboru i wymianie pojazdów na niskoemisyjne. Energia odnawialna i wodór mają być kluczowe w procesie zazielenienia polskiej kolei. Program „Zielona Polska Kolej” to program, zakładający znaczny wkład OZE w sieci trakcji. Sektor kolejowy chce szybciej wdrażać nowe rozwiązania, zmniejszające emisję. Dużą rolę w tym procesie ma odegrać unijny Fundusz Odbudowy.Ekologiczne podróżowanie koleją miałoby zachęcić Polaków do wybierania tej formy transportu. Z nowoczesnych rozwiązań kolejowych korzystamy chętnie, choć przeszkodą jest niekiedy wysoka cena komfortowych przejazdów. Być może nowe regulacje unijne, dotyczące przejazdu pasażera z rowerem, zwiększą chęć korzystania z usług PKP. Na razie jednak musimy czekać na zmianę taboru – do tego zmierza szybka modernizacja kolei. Czy w tym pociągu jest miejsce dla rowerów? Koszty i nowe regulacje UENeutralna kolejCzłonek zarządu PKP IC, Jarosław Oniszczuk przyznaje, że kolej wymaga sporej modernizacji, ale od dawno jest chętnie wykorzystywanym środkiem transportu publicznego i spełnia kryteria zrównoważonej formy podróży. Oniszczuk wspomina też o już wdrożonych rozwiązaniach, na przykład o funkcjach ekojazdy w pociągu, myjniach z zamkniętym obiegiem, czy o zamontowanych instalacjach fotowoltaicznych w punktach utrzymania taboru.Jak dotychczas 90% taboru PKP IC to pojazdy elektryczne. W planach jest wprowadzenie hybryd i zastępowanie spalinowych pojazdów, niskoemisyjnymi. Ekologia ma przyciągnąć podróżujących. W przyszłych latach możemy spodziewać się modernizacji około 200 polskich dworców. Członkowie zarządu PKP podkreślają, że plany dotyczą proekologicznych i nowoczesnych rozwiązań. Dworce mają być wyposażone w pompy ciepła oraz instalacje fotowoltaiczne. Polska lokomotywa na wodórBudynki zostaną poddane termomodernizacji, przez co zwiększy się efektywność cieplna. Niektóre dworca będą mogły poszczycić się zielonymi dachami, rozwiązaniami dla elektromobilnych, energooszczędnym oświetleniem LED i innymi, postępowymi rozwiązaniami. Szykują się ogromne zmiany na kolei, miejmy nadzieję, że ten sektor transportu znacznie przyczyni się do obniżenia emisji w kraju, poprzez ekologiczną i dopasowaną do potrzeb Polaków ofertę. źródło: rynek-kolejowy.plArtykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.