PKP Intercity obliczy ślad węglowy twojej podróży koleją

Od 2 czerwca 2021 r. PKP Intercity, wybierając połączenie, dowiedzą się, jaki ślad węglowy pozostawi ich podróż pociągiem i jak wypada w porównaniu z innymi środkami transportu.

Najbardziej ekologiczny środek transportu

Kolej charakteryzuje się ponad trzy razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad osiem razy mniejszą niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Dlatego też spółka PKP Intercity wprowadziło w systemie e-IC informację dla pasażerów na temat śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego, o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu samochodem lub lotu samolotem. Kolejnym krokiem będzie wdrożenie nadruku na biletach z informacją o śladzie węglowym.

Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 roku. Dzięki temu zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez przyciągnięcie osób dotychczas korzystających z transportu indywidualnegotłumaczy Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Przykładowe wyliczenie śladu węglowego podróży z Katowic do Zakopanego.
Źródło: bilet.intercity.pl

Uznanie pasażerów

Świadomość ekologiczna podróżnych systematycznie rośnie. Już 86 proc. pasażerów pociągów PKP Intercity postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego – tak wynika z ankiety online dotyczącej m.in. kwestii podejścia podróżnych do ekologii, przeprowadzonej na przełomie marca i kwietnia 2021 r. wśród pasażerów PKP Intercity. We wrześniu ubiegłego roku uważało tak 76 proc. podróżnych. Według deklaracji 51 proc. osób podróżujących składami przewoźnika kwestie związane z ekologią mają wpływ na to, jaki środek transportu oni wybierają. To wzrost o siedem punktów procentowych w stosunku do września 2020 roku, kiedy taką deklarację złożyło 44 proc. pasażerów.

PKP będzie sadzić drzewa

Pomimo, że kolej już teraz wyróżnia niska emisja w porównaniu z innymi środkami transportu, PKP Intercity nie ustaje w wysiłkach, by być jeszcze bardziej „eko”. Przewoźnik pracuje nad offsetem ekologicznym. Pasażerowie, których świadomość ekologiczna cały czas rośnie, będą mogli wziąć bezpośredni udział w osiągnięciu neutralności klimatycznej przez PKP Intercity, decydując się na dobrowolną opłatę dodatkową. Ta będzie w całości przeznaczona na cele ekologiczne. Spółka planuje wraz z Lasami Państwowymi realizować nasadzenia w wybranych przez podróżnych województwach, co strony potwierdziły podpisując list intencyjny.

Zielone inwestycje w nowoczesny tabor

Kluczem do dalszego rozwoju kolei w duchu prośrodowiskowym są intensywne inwestycje taborowe. Od grudnia 2017 roku PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Na początku 2021 roku spółka ogłosiła kontynuację strategii taborowej do 2030 roku, w ramach której zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł. Celem jest: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90 proc. do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. oraz kolej jako główny i najmniej emisyjny środek transportu zbiorowego. W efekcie inwestycji flotę przewoźnika zasilą m.in. nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji dwutlenku węgla.

Ślad węglowy podawany jest dla jednego pasażera. Wyliczamy go na podstawie danych CER (ang. Community of European Railways and Infrastructure) w następujący sposób: odległość handlowa mnożona jest przez uśredniony poziom emisji w wysokości: pociąg 28gCO2/pkm, samochód 102gCO2/pkm, samolot 244gCO2/pkm. 

Źródło: PKP IC