webinar32 soze
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Problemy z parkowaniem pod marketami. Zarządca nie przyjmuje reklamacji, sklepy oferują kupony

Problemy z parkowaniem pod marketami. Zarządca nie przyjmuje reklamacji, sklepy oferują kupony

Problemy z parkowaniem pod marketami. Zarządca nie przyjmuje reklamacji, sklepy oferują kupony

Wiele osób parkujących swoimi samochodami przy sklepach popularnych sieci marketów może zdziwić się po znalezieniu za wycieraczką wezwania do zapłaty za nielegalny postój. Z czego może wynikać otrzymanie takiego dokumentu? Jak się od niego odwołać? Co zrobić, aby uniknąć tego problemu? Kontrowersje wokół parkingów przy supermarketach nie milkną, a sprawą zajął się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Reklama

Wezwanie do zapłaty za wycieraczką. Co zrobić?

Parkingi przy sklepach sieci takich jak Biedronka, Lidl czy ALDI najczęściej są bezpłatne dla klientów przez pewien czas, zwykle 1-2 godziny postoju. Co należy zrobić, aby nie musieć płacić za nielegalne parkowanie? Zwykle wiąże się to z koniecznością pobrania biletu parkingowego ze specjalnego automatu. Dokument ten należy następnie umieścić w dobrze widocznym miejscu za szybą pojazdu.

W sieci jednak nie brakuje głosów zirytowanych kierowców, którzy niesłusznie otrzymali kary od operatorów parkingu. Często opisywaną sytuacją jest ta, w której parkujący wraca z automatu, do którego zaraz po pozostawieniu auta ruszył po bilet, ale za wycieraczką widzi… wezwanie do zapłaty, pozostawione tam chwilę po jego wjeździe na parking.

Decyzja UOKiK-u w sprawie firmy APCOA. Nieuczciwe praktyki spółki

Jak się okazuje, problematyczną kwestią jest wtedy reklamacja, czym z resztą zajął się UOKiK. W kwietniu ubiegłego roku zarządzająca wieloma parkingami obok supermarketów spółka APCOA została ukarana przez urząd ze względu na nieuczciwe zasady reklamacji. Firma twierdziła, że wnioski reklamacyjne może rozpatrzyć w terminie dłuższym niż 30 dni, co jest niezgodne z prawem.

Ponadto spółka informowała, że jeśli parkujący nie zapłaci wskazanej kwoty, poniesie koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Nie jest to prawdą – w przypadku braku zapłaty APCOA ma prawo najpierw skierować sprawę na drogę sądową, a dopiero potem np. do komornika. Na każdym z tych etapów konsument może jednak zostać zwolniony z ponoszenia dodatkowych kosztów.

APCOA miała też utrudniać kontakt w sprawie reklamacji, ograniczając drogę zgłoszenia tylko do formularza na stronie internetowej oraz listownie na adres firmy. Jak podkreśla UOKiK, to konsument ma prawo wybrać sposób, w jaki chce złożyć reklamację. Aktualnie na stronie firmy poniższe sposoby są wskazane jako “preferowane sposoby złożenia reklamacji”.

W związku z decyzją UOKiK-u APCOA musiała zapłacić karę w wysokości 820 tysięcy złotych.

Kontrowersje wokół parkingów. “Liczba skarg z roku na rok wzrasta”

Oprócz spółki APCOA nieuczciwe praktyki zostały również udowodnione firmie WEIP, także odpowiedzialnej za obsługę parkingów pod sklepami popularnych sieci. UOKiK zamieścił decyzję w tej sprawie w marcu bieżącego roku. Urząd zwrócił w nim uwagę na sytuacje, w których bilet uprawniający do bezpłatnego parkowania nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, tylko np. spadł na wycieraczkę lub konsument miał go cały czas przy sobie.

UOKiK twierdzi, że w takich sytuacjach wzywanie konsumentów do ponoszenia opłat jest niewskazane, a wszelkie reklamacje powinny być przez WEIP uznawane. Jeżeli nie będą, konsument ma prawo powołać się na decyzje prezesa UOKiK w tej sprawie. Co istotne, WEIP korzystał z podobnych metod co APCOA, twierdząc w swoim regulaminie, że parkujący w przypadku nieuiszczenia opłat ponosi koszty komornika i windykacji. Na wzór wcześniej wspomnianej firmy, WEIP umożliwiał również zgłoszenie reklamacji tylko poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie.

– Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Za nieuczciwą karę parkingową… bon na zakupy. Czy trzeba się na to godzić?

Decyzja prezesa UOKiK-u otwiera drogę do łatwiejszego domagania się swoich praw w przypadku nieuczciwego wystawienia wezwania do zapłaty przez operatora parkingu. Co ciekawe podobne reklamacje można składać nie tylko to firm takich jak APCO czy WEIP. Część parkujących zamiast do spółki zarządzającej parkingiem postanowiła informację o nieuczciwym parkingu zgłosić bezpośrednio do sieci supermarketów, pod którymi doszło do wydarzenia.

https://swiatoze.pl/dla-nich-potwor-z-loch-ness-istnieje-jest-nim-elektrownia/https://swiatoze.pl/dla-nich-potwor-z-loch-ness-istnieje-jest-nim-elektrownia/

Co firmy zarządzające sklepami robią z tymi wezwaniami? Naświetlić sprawę może komunikat Biura Obsługi Klienta Biedronki:

– Każdy klient, który otrzyma wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej za parkowanie (brak biletu) może zgłosić się do naszego Biura Obsługi Klienta przesyłając zdjęcie wezwania oraz jakikolwiek dowód dokonania zakupów w naszym sklepie: paragon, historia transakcji z aplikacji mobilnej, potwierdzenie płatności kartą, numer karty Moja Biedronka użytej podczas transakcji w sklepie. Każdą reklamację rozpatrujemy indywidualnie.

Rozwiązanie sprawy może jednak nie spełnić oczekiwań konsumenta. Jedna z naszych czytelniczek postanowiła załatwić sprawę w ten sposób i otrzymała od Biedronki następująca wiadomość:

– W odpowiedzi na zgłoszenie informujemy, że parkometry nie są naszą własnością i nie możemy anulować wezwania do zapłaty za parkowanie. Po uregulowaniu należności prosimy o przysłanie potwierdzenia dokonania opłaty. Wówczas przekażemy e-kod o wartości opłaconej kwoty do zrealizowania w sklepach Biedronka.

Jeżeli opłata faktycznie została na nas nałożona nieuczciwie, możemy złożyć reklamację nie w sieci sklepów, ale w firmie zarządzającej parkingami. W razie problemów czy niejasności pomóc mogą przytoczone przez nas powyżej decyzje UOKiK-u. Zamiast płacić karę spółce odpowiedzialnej za parking, a następnie otrzymać od sklepu bon na zakupy o równorzędnej wartości, lepiej dowieść swojej racji przed samym operatorem parkingu, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze wydać w dowolny sposób i w dowolnym miejscu.

– Czytaj także: Sporu o elektryki ciąg dalszy. Chiny zaskarżają decyzję Komisji Europejskiej

Źródła: forum-konsumenta.pl, finanse.wp.pl, auto-swiat.pl, uokik.gov.pl, moto.pl, apcoa.pl

Fot. Canva (Westhoff, welcomia)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.