Elektromobilność Program „Zielony transport publiczny”. Dotacje na zakup autobusów zeroemisyjnych 04 listopada 2020 Elektromobilność Program „Zielony transport publiczny”. Dotacje na zakup autobusów zeroemisyjnych 04 listopada 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Już od 4 stycznia 2021 rusza program wspierający ekologiczny transport publiczny realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zero i niskoemisyjnych autobusów. Reklama Element nowej strategii energetycznej „Zielony transport publiczny” to program, który ma pomóc rządowi w realizacji założeń strategii energetycznej. Zakłada ona ograniczenie emisji CO2 i śladu węglowego oraz stopniowe przechodzenie na elektromobilność. Został więc on zasilony solidną kwotą 1,1 mld złotych. Osobne 200 mln złotych przewidziano na pożyczki. Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce – powiedział Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska. O celach i założeniach projektu wypowiedział się pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska. Oprócz redukcji emisji CO2 poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce, przewiduje ona również upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach. Poziom dofinansowania sięga 80% Nabory wniosków będą prowadzone w trzech etapach, kolejno w 2021, 2022 i 2023. Pierwszy nabór będzie trwał od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r. Zakłada on pokrycie 80% kosztów kwalifikowanych na zakup autobusów elektrycznych i trolejbusów. W przypadku autobusów wodorowych można otrzymać dotację w wysokości 90%, jest to bowiem mocno innowacyjna technologia. Co ważne, za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszty poniesione w okresie od 1.10.2020 r. do 31.12.2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów jest wydłużony aż do 31.12.2035 r. – Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy – mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW. Kto może się starać o dotację? Beneficjentami programu będą podmioty odpowiedzialne za transport zbiorowy: organizatorzy, operatorzy publicznego transportu zbiorowego, a więc przede wszystkim samorządy. Pierwsza faza programu zakłada najwyższy poziom dofinansowania, co pomoże nie tylko osiągnąć cele środowiskowe, ale również przyczyni się do walki z negatywnymi skutkami ekonomicznymi pandemii koronawirusa. W pierwszej fazie programu poziom finansowania będzie najwyższy, gdyż – oprócz celów ekologicznych – ma też pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem – wytłumaczył minister. Aktualności dotyczące „Zielonego transportu publicznego” można śledzić na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Źródło: gov.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.