Przeciętne spożycie mięsa na osobę spadło o 20%

Statystyczny Polak zjadł w 2019 roku o 15,9 kg mniej mięsa niż rok wcześniej. Opublikowany w lipcu 2020 roku przez Główny Urząd Statystyczny raport „Rolnictwo 2019” wskazuje na 20% spadek poziomu spożycia mięsa na osobę.

Zmiana zwyczajów żywieniowych

Jak wskazuje Główny Urząd Statystyczny, w 2019 roku przeciętne spożycie mięsa na jedną osobę wyniosło 61,0 kg wobec 76,9 kg rok wcześniej. Wyniki badań opinii publicznej publikowanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy znajdują swoje potwierdzenie w zebranych danych. W kwietniu badacze z IQS wskazywali, że ok. 43% Polaków nie je lub ogranicza spożycie mięsa. Dane konsumenckie przytaczane przez firmę Mintel wskazują, że ok. 40% respondentów w Polsce ogranicza spożycie mięsa w znacznej mierze ze względów zdrowotnych, środowiskowych, ale też w związku z obawą o dobrostan zwierząt. Wyniki sondażu przeprowadzonego przez Panel Ariadna w maju 2019 roku wskazywały na fakt, że 38,5% osób, które spożywają mięso ogranicza jego ilość w swojej codziennej diecie.

Fotowoltaika od Columbus Energy

– Gdy nieco ponad dwa lata temu informowaliśmy o tym, że 58,6% Polaków deklaruje ograniczenie spożycia mięsa na rzecz produktów roślinnych, dla wielu odbiorców nasz komunikat brzmiał wręcz niedorzecznie. Jak wskazują dane przedstawione przez GUS, deklaracje znacznej grupy Polaków, wsparte coraz większą dostępnością produktów roślinnych, mają rzeczywiste przełożenie na zwyczaje żywieniowe Polaków. 20% spadek spożycia mięsa na osobę w 2019 roku to realny zwiastun zmieniających się norm społecznych mówi Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w kampanii RoślinnieJemy

Coraz bogatsza roślinna oferta

Zarówno producenci żywności, jak i sieci handlowe coraz odważniej otwierają się na nowe potrzeby konsumentów. Zainteresowanie bardziej roślinną dietą potwierdzają działania marek. Alternatywne dla mięsnych linie produktów znajdziemy w ofercie takich firm jak Sokołów, Olewnik czy OSM Łowicz, a także na półkach sklepów Lidl, Biedronka czy Kaufland. Dynamicznie rozwija się portfolio firmy Dobra Kaloria. 

– Obserwując to, co się działo w mediach, restauracjach, na półkach sklepowych, czy po prostu przy różnych stołach u bliższych i dalszych znajomych miałam nadzieję, że właśnie rok 2019, ogłoszony odważnie przez The Economist rokiem wegan, przyniesie zmianę. W najśmielszych jednak przewidywaniach nie sądziłam, że będzie to spadek rok do roku o ponad 15 kg – mówi Karolina Kubara, brand manager marki Dobra Kaloria.

Pandemia i jej wpływ na wybory konsumenckie

Co więcej, nowa rzeczywistość wywołana pandemią COVID-19 sprawiła, że konsumenci uważniej przyglądają się swojej diecie. Mintel wskazuje na fakt, że 20% Polaków w tym czasie zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. Badanie przeprowadzone w czerwcu 2020 roku przez Market Research World na zlecenie Upfield wskazuje, że okres pandemii zachęcił 25,4% Polaków do ograniczenia spożycia mięsa. Jednocześnie aż 31,6% badanych zaznacza, że w tym okresie częściej kupowało roślinne alternatywy mięsa.

Pełna treść raportu jest dostępna na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Żródło: materiały prasowe