Elektromobilność Recykling baterii pojazdów EV: klucz do zrównoważonej elektromobilności 26 lipca 2021 Elektromobilność Recykling baterii pojazdów EV: klucz do zrównoważonej elektromobilności 26 lipca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Elektromobilność Tylko 1% właścicieli elektryka wróciłoby do samochodu spalinowego. Zaskakujące wyniki badań Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Potwierdza to najnowsze badanie, według którego tylko 1% z 23 tysięcy pytanych zadeklarowało chęć powrotu do samochodu o napędzie spalinowym. Z czego to wynika? Statystyki mówią, że na świecie jest już ponad 10 milionów samochodów elektrycznych. A wkrótce po europejskich drogach mają jeździć wyłącznie pojazdy elektryczne lub te napędzane wodorem. Co ze zużytym sprzętem i akumulatorami? – pytają nie tylko ci, którzy wątpią w elektromobilność, ale także inni, zainteresowani zmianą na lepsze. Reklama Spis treści ToggleCoraz więcej EVRozwój i obawyRecykling to podstawaOdzyskiwanie materiału. Nie takie prosteInny sposób Coraz więcej EV Pojazdy elektryczne mają niedługo zastąpić auta spalinowe. Ze względów środowiskowych mieszkańcy krajów na całym świecie będą musieli zrezygnować z wlewania benzyny do baku na rzecz ładowania baterii. Jeśli jednak samochód elektryczny ma królować, trzeba dopasować jego produkcję, przetwarzanie i utylizację do wymogów. Skoro niektóre materiały do pojazdów EV są nadal drogie, warto przyjrzeć się recyklingowi baterii, który może rozwiązać kilka palących problemów jednocześnie. Rozwój i obawy Podstawowym pierwiastkiem wykorzystywanym do produkcji wysokowydajnych akumulatorów o dużej pojemności jest lit, kobalt i kilka innych pierwiastków, takich jak miedź oraz metale ziem rzadkich (przyp. red. grupa 17 pierwiastków chemicznych, w skład której wchodzą dwa skandowce oraz wszystkie lantanowce, koncentrujące się głównie w skorupie ziemskiej) potrzebne do skonstruowania magnesów. Jednak tylko 1% tych materiałów jest obecnie poddawanych recyklingowi i na razie próżno szukać firm zainteresowanych ich ponownym odzyskiwaniem. Rewolucja w produkcji baterii. Wcale nie chodzi o Teslę! Dodatkowo istnieją obawy związane z odpowiedzialnym wydobyciem tych pierwiastków. Na przykład zdecydowana większość światowych dostaw kobaltu pochodzi z Konga, gdzie do ciężkiej pracy wykorzystuje się dzieci. Z kolei Chiny posiadają złoża metali ziem rzadkich, które obecnie zaspokajają około 85% światowego popytu. Jest to kłopotliwe położenie, ponieważ duże zapotrzebowanie może spowodować niedobory oraz gigantyczny wzrost cen, a firmy nie będą miały gdzie poszukiwać surowców. Recykling to podstawa Obserwowanie zmieniającej się technologii i tempo tych zmian doprowadziło do przymusu ponownego przetwarzania materiałów. Postępy nowoczesnej elektroniki, nie tylko pojazdów elektrycznych, zatrzymałyby się, gdyby na przykład wyschły dostawy litu lub metali ziem rzadkich. Od smartfonów, przez diody LED, po dyski twarde – wszystko stałoby się niemożliwe do wyprodukowania. Recykling to dziś nie hasło reklamowe, a przymus i obowiązek. Odzyskiwanie materiału. Nie takie proste To naturalne, że pojazdy starzeją się i są wycofywane z eksploatacji. Ze względu na środowisko naturalne warto postawić na odzyskiwanie i ponowne wykorzystywanie jak największej ilości materiału użytego do produkcji. A od materiału zależy skomplikowanie procesu recyklingu. Odzyskiwanie miedzi jest powszechne, jednak nowoczesne baterie wymagają nieco więcej pracy i profesjonalizmu. Istniejące ogniwa składają się z wielu różnych i cennych materiałów, które są zmieszane i stłoczone w szczelnym metalowym pojemniku. Ten z kolei jest zamykany w większym zestawie akumulatorów wraz z elektroniką wspomagającą i układami chłodzenia. Niestety niewiele z tych akumulatorów samochodowych jest zaprojektowanych z myślą o łatwym demontażu lub recyklingu, ponieważ sam proces jest zbyt trudny i kosztowny, aby był opłacalny w skali komercyjnej. Recykling turbin wiatrowych i ochrona bioróżnorodności Inny sposób Nadzieją mogą być akumulatory kwasowo-ołowiowe, ponieważ 98% ich materiałów można poddać recyklingowi już teraz. Proces ten ma się rozwijać, aby umożliwić odzyskiwanie dużych ilości cennego litu, kobaltu i innych materiałów. Australijska firma Neometals już pracuje nad budową zakładu do recyklingu akumulatorów i miałaby przetwarzać ponownie 18 tys. ton baterii rocznie. Kluczowa w tym procesie jest temperatura, ponieważ procesy wysokotemperaturowe nie są w stanie odzyskać materiałów, takich jak lit lub aluminium. Bateria z aloesu? To przełomowe odkrycie już zostało okrzyknięte rewolucyjnym rozwiązaniem w dziedzinie elektroniki. Sprawdź, jak pracuje aloesowa bateria. źródło: hackaday.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.