Elektromobilność Rowery transportowe zastąpią samochody? Poznań bierze udział w europejskim eksperymencie 02 grudnia 2024 Elektromobilność Rowery transportowe zastąpią samochody? Poznań bierze udział w europejskim eksperymencie 02 grudnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Poznań realizuje koncepcję 15-minutowego miasta, wykorzystując jazdę na rowerze. Projekt ten zakłada, że mieszkańcy będą mieli dostęp do wszystkich najpotrzebniejszych miejsc, takich jak szkoły, praca, supermarket czy park w nie dłużej niż 15 minut. Aby ułatwić wdrożenie tej koncepcji, miasto inwestuje w tzw. rowery cargo. Reklama Bezemisyjny transport Project Specific, realizowany w Instytucie Antropologii i Etnologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ma na celu zbadanie tego, jak rozwinięta infrastruktura rowerowa może wpłynąć na skrócenie czasu dojazdu w dzielnicach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. Aby ułatwić mieszkańcom przemieszczanie, samorząd we współpracy z przedsiębiorcami zakupił tzw. rowery cargo. – W Poznaniu w ramach projektu skoncentrujemy się na rowerach cargo, które dają możliwość przewożenia osób lub większych ładunków. Projekt zbada potencjał używania tego typu jednośladów w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach zlokalizowanych w Poznaniu i powiecie poznańskim – informują organizatorzy. – Badacze i badaczki we współpracy z urzędem miasta i poznańskim producentem rowerów cargo, firmą Hazay sprawdzą, na ile ten środek transportu może być przydatny w różnych branżach i jakie wsparcie instytucjonalne i infrastrukturalne jest potrzebne do jego skutecznego wdrożenia. W ramach planowanego eksperymentu przejściowego poznańscy przedsiębiorcy będą mogli wypróbować rowery cargo u siebie w firmach. Ładowarki do elektrycznych hulajnóg i rowerów zasilane… słońcem Rowery cargo Według Londyńskiego University of Westminster, już połowa wszystkich realizowanych w Europie dostaw odbywa się przy użyciu rowerów cargo. Pojazdy te umożliwiają nie tylko bezemisyjne przemieszczanie się, ale także transportowanie niewielkich ładunków, dzięki specjalnie do tego stworzonej przyczepie. Z rozwiązania takiego korzysta Kraków, Warszawa, Poznań i Wrocław. Rowerami rozwożone są głównie przesyłki kurierskie, które w ten sposób trafiają do paczkomatów nawet w centrum miasta, gdzie ruch samochodowy jest ograniczony. Rowery transportowe mogą być używane również do przewożenia… ludzi. Z takiego rozwiązania najczęściej korzystają rodzice, odwożący dzieci do szkoły. Naprzeciw potrzebom mieszkańców wychodzi również Gdańsk, który od kilku lat testuje tego typu rozwiązania oraz rozbudowuje ścieżki rowerowe i infrastrukturę dla rowerzystów. W mieście można również za darmo wypożyczyć na 7 dni wspomagany elektrycznie rower cargo, co ma zachęcić turystów i mieszkańców do ekologicznego przemieszczanie się po mieście. Zobacz też: Stacja ładowania samochodów elektrycznych – nowe przepisy od 2025 roku Źródła: portalsamorzadowy.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.