Zdaniem Instytutu Transportu Samochodowego pojazdy autonomiczne, które na polskich drogach powinny pojawić się już w roku 2030, będą zeroemisyjne, mniej energochłonne, zredukują także liczbę wypadków drogowych oraz zmniejszą deficyt kierowców zawodowych.
Samochody autonomiczne Polsce już za parę lat
Ocenia się, że automatyzacja, tylko w przypadku pojazdów ciężarowych, może zminimalizować zapotrzebowanie na kierowców nawet o 10 proc., a dodatkowo obniży o kilka miliardów koszty z tytułu zużycia paliwa i eksploatacji pojazdów. Aby przyspieszyć tę ewolucję w transporcie potrzebna będzie skoordynowana polityka państwa i umiejętne finasowanie inwestycji. Wydatki dotyczyć będą nie tylko floty.
– Barierą jest choćby prawo, które w wielu przypadkach nie nadąża za rozwojem technicznym. Technologia zaś nie jest jeszcze na tyle dokonała, by poradzić sobie z każdym potencjalnym scenariuszem drogowym. Pozostaje także kwestia budowy kosztownej infrastruktury, która będzie w swoistej symbiozie z autami „jutra”. Bardzo istotne jest również zwiększenie świadomości i akceptacji społecznej dla zrobotyzowanych pojazdów – tłumaczy prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
Nakładów wymagać będzie także inteligentna infrastruktura komunikująca się z pojazdami.
Automatyzacja transportu
Konieczna wydaje się także zmiana przyzwyczajeń i nawyków transportowych oraz zadbanie o bezpieczeństwo, szczególnie w ruchu mieszanym – obejmującym pojazdy zautomatyzowane i klasyczne. Istotnym czynnikiem powodzenia automatyzacji jest też zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przepływu danych.
Aby odpowiedzieć na wyzwania związane z automatyzacją transportu, 7 czerwca w Warszawie odbywa się trzecia edycja międzynarodowej konferencji poświęcona inteligentnej mobilności i zaawansowanym technologiom transportu – AV-POLAND 2022. Wydarzenie organizowane w ramach projektu AV-PL-ROAD gromadzi decydentów oraz branżowych i naukowych ekspertów. Firmy biorące udział w konferencji prezentują produkty i rozwiązania z zakresu pojazdów autonomicznych, cyberbezpieczeństwa oraz sterowania ruchem w oparciu o inteligentne algorytmy.
Organizatorzy przewidzieli w programie również dwa panele dyskusyjne. Jeden z nich dotyczyć będzie społecznej akceptacji dla AV (z ang. Autonomous Vehicle), wiedzy, świadomości społecznej z zakresu automatyzacji, która wciąż pozostaje niska. Z badań zrealizowanych w ramach projektu wynika, że ponad 67 proc. ankietowanych użytkowników ruchu drogowego obawia się pojazdów bez kierowców, a blisko 79 proc. ekspertów wskazuje brak zaufania do nowych technologii jako barierę dla upowszechniania samojezdnych pojazdów.
– Akceptacja społeczna jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej nowej technologii. Bezpieczeństwo zaś jest priorytetem dla ludzi. Kierowcy nie zaakceptują i nie zaufają inteligentnym pojazdom, dopóki nie upewnią się, że ta nowa technologia jest bezpieczna i komfortowa w użyciu. Do uzyskania takiej aprobaty konieczne jest jednak sformułowanie odpowiednich regulacji, opartych na standaryzacji nowych rozwiązań a także zwiększenie wiedzy i świadomości poprzez prowadzenie szkoleń czy kampanii informacyjnych – mówi Małgorzata Pełka, Zastępca Kierownika Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych w ITS.
A czy Ty ufasz autonomicznemu transportowi?
źródło: mat. prasowe
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.