Wiadomości OZE Samolot napędzany energią słoneczną wyznaczył nowy rekord czasu lotu 08 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Samolot napędzany energią słoneczną wyznaczył nowy rekord czasu lotu 08 sierpnia 2018 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Bezzałogowy samolot stratosferyczny napędzany energią słoneczną – Zephyr S produkcji Airbus, wyznaczył nowy rekord czasu lotu bez tankowania. Zephyr przekroczył 14 dni, 22 minuty oraz 8 sekund. Reklama Samolot Zephyr S rozpoczął lot 11 lipca 2018 r., którego celem było przetestowanie jego możliwości. Ostateczny zapis lotu będzie zarejestrowany po jego wylądowaniu, ponieważ innowacyjne dzieło Airbusa dalej kontynuuje swój lot. Teoretycznie może on pozostać w powietrzu przez trzy miesiące. Wykorzystując panele słoneczne jako główne źródło zasilania, bezzałogowe statki powietrzne mogą oferować szeroki zakres usług: od funkcji nadzoru prowadzonego przez różnego rodzaju służby, po wykrywanie i monitorowanie pożarów lasów. Działając w stratosferze na średniej wysokości 21 km, ultralekki samolot Zephyr S posiada rozpiętość skrzydeł wynoszącą 25 metrów. Statek waży mniej niż 75 kg. Zephyr S ma zdolność koncentrowania się na wskazanym obszarze zainteresowania (który może obejmować setki kilometrów), zapewniając jednocześnie usługi łączności satelitarnej i nadzoru z większą szczegółowością obrazów przez długi czas. Masowa produkcja Zephyr S rozpoczęła się w połowie tego miesiąca w brytyjskim Farnborough. Pierwsze trzy egzemplarze zostaną przekazane brytyjskiej armii. Poprzedni zapis czasu lotu bez tankowania wśród dronów został ustalony przez urządzenie eksperymentalne Zephyr, z tego samego koncernu Airbus. Następnie dron wyposażony w dwa silniki elektryczne, napędzane przez panele słoneczne, spędził 14 dni w powietrzu. Zimą pozostawał w powietrzu przez 11 dni. Wcześniej informowano także, że brytyjska firma obronna BAE Systems wraz z twórcą innowacyjnych systemów lotniczych Prismatic stworzy drony zasilane energią słoneczną, które mogą latać nieprzerwanie przez cały rok. Źródło: Elektrovesti, Airbus Defence and Space Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.