21 października obchodzimy Dzień Pompy Ciepła. Niestety, w tym roku nie mamy dobrych wieści na temat rozwoju branży. Mimo programów dotacji, sprzedaż urządzeń stale spada. Co jest tego przyczyną?
Sprzedaje się coraz mniej pomp ciepła
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Pomp Ciepła (EHPA) wynika, że w 2023 roku w Polsce zainstalowano 560 tys. pomp ciepła. W bieżącym roku sprzedano jedynie 124 tys. urządzeń. Jest to niewiele, szczególnie w kontekście ambitnych celów Krajowego Planu w Dziedzinie Energii i Klimatu, który zakłada, że do 2030 roku liczba pomp ciepła wyniesie 2 mln, a w 2040 roku – 5,5 mln. Według obliczeń Instytutu Reform, aby osiągnąć ten cel, musielibyśmy montować około 205 tys. pomp rocznie, czyli tyle, co w rekordowym 2022 roku.
W 2024 roku poziom zainteresowania pompami ciepła osiągnął najniższy poziom od 2022 roku. Z drugiej strony, wzrasta zainteresowanie kotłami na biomasę, co nie jest dobrą wiadomością dla rynku OZE.
Powodem mniejszego zainteresowania pompami ciepła jest wzrost cen energii elektrycznej. W ostatnich latach wartości te mocno się wahają, co może mieć wpływ na obawy klientów przed wysokimi kosztami.
– Brak ochrony dla właścicieli systemów grzewczych opartych na energii elektrycznej oraz względna przewaga cenowa opcji grzewczych na gaz i biomasę zniechęciły do inwestycji w pompy ciepła – piszą eksperci z Instytutu Reform.
Obawy Polaków wiążą się również z certyfikacją urządzeń. Zgodnie z nowymi wytycznymi, część urządzeń dotychczas znajdujących się na liście ZUM zostało z niej wykreślonych.
– W szczególności kluczowe jest rozwiązanie konfliktów dotyczących certyfikacji jakości i kwalifikowalności urządzeń do dotacji. Obecny zamęt na rynku oznacza, że Polacy są niepewni co do jakości pomp ciepła i ich prawidłowego montażu – dodają eksperci.
Jak to zmienić?
Według Instytutu Reform, rozwiązanie problemu wymaga podjęcia kilku środków. Po pierwsze, należy dokładniej weryfikować sprzedawców z branży OZE i oferowane przez nich usługi tak, aby uniknąć sytuacji, w których montowane są urządzenia niskiej jakości, niespełniające podstawowych wymogów. Ułatwieniem może być również likwidacja barier biurokratycznych, utrudniających indywidualnym klientom zakup.
Jak dobrać pompę ciepła?
Aby klienci byli zadowoleni z zakupu pompy ciepła, istotny jest, wspomniany wyżej, prawidłowy dobór urządzenia. Jak wynika z badań, dla klientów kluczowymi aspektami są: niezawodność, moc grzewcza i efektywność energetyczna.
– Przy wyborze pompy ciepła, z ekonomicznego punktu widzenia, najistotniejszym parametrem jest współczynnik wydajności, który pozwoli oszacować orientacyjne zużycie energii elektrycznej, w przypadku, gdy znana jest energochłonność budynku. Warto również zapoznać się z logiką pracy urządzenia, która może znacząco poprawić komfort użytkowania. Niektórzy producenci w ofercie posiadają urządzenia z rozbudowaną platformą zdalnego sterowania, co nie tylko ułatwia obsługę urządzenia, ale także umożliwia serwisantowi analizę pracy jednostki czy też postawienie diagnozy w przypadku ewentualnej awarii – tłumaczy Tomasz Maciejowski kierownik, serwisu pomp ciepła w Columbus Energy. – Kolejnym z dość istotnych parametrów jest głośność jednostki zewnętrznej. Jeśli urządzenie w czasie pracy na wysokim parametrze jest zbyt hałaśliwe, dłuższa eksploatacja może wywoływać dyskomfort. Jednak z serwisowego punktu widzenia największe znaczenie ma trwałość zastosowanych podzespołów, a zwłaszcza sprężarki, która jest najdroższym elementem jednostki zewnętrznej i stanowi “serce” układu chłodniczego – dodaje.
– Poza współczynnikiem COP czy rodzajem elementów konstrukcyjnych pompy ciepła dla użytkownika bardzo duże znaczenie ma wybór firmy instalującej urządzenie. Najlepiej, gdy wykonawca posiada autoryzację serwisową producenta, bądź sam jest producentem i posiada odpowiednie zaplecze serwisowe. Odpowiednio szybka reakcja serwisowa w sezonie grzewczym skraca okres korzystania z systemów awaryjnych, które wpływają na zużycie energii elektrycznej. Dlatego wykonawca, poza zapleczem części zamiennych, powinien posiadać rozbudowaną sieć serwisów – mówi Tomasz Maciejowski.
Zoptymalizowanie działania pompy ciepła jest możliwe dzięki usłudze Columbus Intelligence.
– Inteligentne algorytmy monitorują zużycie, co zapewnia maksymalne oszczędności i minimalizuje marnotrawstwo energii. To nie tylko oszczędność na rachunkach, ale także wkład w ekologiczne zarządzanie energią. Pompa ciepła w połączeniu z usługą Columbus Intelligence to kompleksowe rozwiązanie, które nie tylko obniża koszty utrzymania domu, ale także zwiększa komfort użytkowania poprzez automatyzację procesu i bieżące dostosowanie do aktualnych warunków energetycznych – dodaje Paweł Smarzyński, Growth Manager Columbus Technologies.
Zobacz też: Czy elastokaloryki wyprą pompy ciepła? Co na to ekspert?
Źródła: Columbus Energy, Instytutreform.pl
Fot. Canva
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.