Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Spada sprzedaż pomp ciepła. Co to oznacza dla branży OZE? 

Spada sprzedaż pomp ciepła. Co to oznacza dla branży OZE? 

21 października obchodzimy Dzień Pompy Ciepła. Niestety, w tym roku nie mamy dobrych wieści na temat rozwoju branży. Mimo programów dotacji, sprzedaż urządzeń stale spada. Co jest tego przyczyną?  

Reklama

Sprzedaje się coraz mniej pomp ciepła 

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Pomp Ciepła (EHPA) wynika, że w 2023 roku w Polsce zainstalowano 560 tys. pomp ciepła. W bieżącym roku sprzedano jedynie 124 tys. urządzeń. Jest to niewiele, szczególnie w kontekście ambitnych celów Krajowego Planu w Dziedzinie Energii i Klimatu, który zakłada, że do 2030 roku liczba pomp ciepła wyniesie 2 mln, a w 2040 roku – 5,5 mln. Według obliczeń Instytutu Reform, aby osiągnąć ten cel, musielibyśmy montować około 205 tys. pomp rocznie, czyli tyle, co w rekordowym 2022 roku. 

W 2024 roku poziom zainteresowania pompami ciepła osiągnął najniższy poziom od 2022 roku. Z drugiej strony, wzrasta zainteresowanie kotłami na biomasę, co nie jest dobrą wiadomością dla rynku OZE. 

Powodem mniejszego zainteresowania pompami ciepła jest wzrost cen energii elektrycznej. W ostatnich latach wartości te mocno się wahają, co może mieć wpływ na obawy klientów przed wysokimi kosztami. 

– Brak ochrony dla właścicieli systemów grzewczych opartych na energii elektrycznej oraz względna przewaga cenowa opcji grzewczych na gaz i biomasę zniechęciły do inwestycji w pompy ciepła – piszą eksperci z Instytutu Reform.

Obawy Polaków wiążą się również z certyfikacją urządzeń. Zgodnie z nowymi wytycznymi, część urządzeń dotychczas znajdujących się na liście ZUM zostało z niej wykreślonych. 

– W szczególności kluczowe jest rozwiązanie konfliktów dotyczących certyfikacji jakości i kwalifikowalności urządzeń do dotacji. Obecny zamęt na rynku oznacza, że Polacy są niepewni co do jakości pomp ciepła i ich prawidłowego montażu – dodają eksperci.

Jak to zmienić?

Według Instytutu Reform, rozwiązanie problemu wymaga podjęcia kilku środków. Po pierwsze, należy dokładniej weryfikować sprzedawców z branży OZE i oferowane przez nich usługi tak, aby uniknąć sytuacji, w których montowane są urządzenia niskiej jakości, niespełniające podstawowych wymogów. Ułatwieniem może być również likwidacja barier biurokratycznych, utrudniających indywidualnym klientom zakup.

Jak dobrać pompę ciepła?

Aby klienci byli zadowoleni z zakupu pompy ciepła, istotny jest, wspomniany wyżej, prawidłowy dobór urządzenia. Jak wynika z badań, dla klientów kluczowymi aspektami są: niezawodność, moc grzewcza i efektywność energetyczna. 

– Przy wyborze pompy ciepła, z ekonomicznego punktu widzenia, najistotniejszym parametrem jest współczynnik wydajności, który pozwoli oszacować orientacyjne zużycie energii elektrycznej, w przypadku, gdy znana jest energochłonność budynku. Warto również zapoznać się z logiką pracy urządzenia, która może znacząco poprawić komfort użytkowania. Niektórzy producenci w ofercie posiadają urządzenia z rozbudowaną platformą zdalnego sterowania, co nie tylko ułatwia obsługę urządzenia, ale także umożliwia serwisantowi analizę pracy jednostki czy też postawienie diagnozy w przypadku ewentualnej awarii – tłumaczy Tomasz Maciejowski kierownik, serwisu pomp ciepła w Columbus Energy. – Kolejnym z dość istotnych parametrów jest głośność jednostki zewnętrznej. Jeśli urządzenie w czasie pracy na wysokim parametrze jest zbyt hałaśliwe, dłuższa eksploatacja może wywoływać dyskomfort. Jednak z serwisowego punktu widzenia największe znaczenie ma trwałość zastosowanych podzespołów, a zwłaszcza sprężarki, która jest najdroższym elementem jednostki zewnętrznej i stanowi “serce” układu chłodniczego – dodaje. 

– Poza współczynnikiem COP czy rodzajem elementów konstrukcyjnych pompy ciepła dla użytkownika bardzo duże znaczenie ma wybór firmy instalującej urządzenie. Najlepiej, gdy wykonawca posiada autoryzację serwisową producenta, bądź sam jest producentem i posiada odpowiednie zaplecze serwisowe. Odpowiednio szybka reakcja serwisowa w sezonie grzewczym skraca okres korzystania z systemów awaryjnych, które wpływają na zużycie energii elektrycznej. Dlatego wykonawca, poza zapleczem części zamiennych, powinien posiadać rozbudowaną sieć serwisów – mówi Tomasz Maciejowski. 

Zoptymalizowanie działania pompy ciepła jest możliwe dzięki usłudze Columbus Intelligence.

– Inteligentne algorytmy monitorują zużycie, co zapewnia maksymalne oszczędności i minimalizuje marnotrawstwo energii. To nie tylko oszczędność na rachunkach, ale także wkład w ekologiczne zarządzanie energią. Pompa ciepła w połączeniu z usługą Columbus Intelligence to kompleksowe rozwiązanie, które nie tylko obniża koszty utrzymania domu, ale także zwiększa komfort użytkowania poprzez automatyzację procesu i bieżące dostosowanie do aktualnych warunków energetycznych –  dodaje Paweł Smarzyński,  Growth Manager Columbus Technologies. 

Zobacz też: Czy elastokaloryki wyprą pompy ciepła? Co na to ekspert?

Źródła: Columbus Energy, Instytutreform.pl 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.