Elektromobilność Spór o tunel między Danią a Niemcami – oddalono pozwy przeciwko budowie 18 listopada 2020 Elektromobilność Spór o tunel między Danią a Niemcami – oddalono pozwy przeciwko budowie 18 listopada 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku oddalił złożone pozwy sądowe dotyczące projektu tunelu Fehmarn Belt. Sześć wniosków złożonych przeciwko budowie niemieckiego odcinka tunelu Fehmarn Belt między Danią a Niemcami zostało odrzuconych. Wnioski dotyczyły nadmiernej ingerencji w faunę i florę na obszarze. Reklama 18-kilometrowy tunel będzie przebiegał z Puttgarden na niemieckiej wyspie Fehmarn do Rødby na duńskiej wyspie Lolland. W tunelu będzie zbudowana czteropasmowa droga dla samochodów oraz dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa wraz z korytarzem ewakuacyjnym. Tunel będzie miał do 47 m szerokości oraz 13 m wysokości. Ma być zbudowany z prefabrykatów, które zostaną zatopione w kanale wykopanym w dnie morskim. I tutaj zaczynają się kontrowersje. Przeciwko budowie Do tej pory przeciwko tej budowie wpłynęło sześć pozwów. Połowa z nich pochodziła od stowarzyszeń ekologicznych, a inne z miasta Fehmarn, operatora Scandlines i prywatnego rolnika. Część spraw została zakończona polubownie. Tymczasem sąd odrzucił pozwy o naruszenia finansowe (państwo duńskie wsparło ten projekt, co wzbudziło sprzeciw pozywających) oraz naruszenie praw konserwatorskich, tłumacząc, że zarówno wykonalność finansowa projektu była zgodna z prawem, jak i to, że projekt nie naruszył ustaw konserwatorskich. Wspólne plany Zgodnie z niemiecko-duńskim traktatem państwowym z 2009 r., Dania zbuduje i będzie obsługiwać połączenia przez cieśninę Fehmarn na własny koszt. Planowanie, budowę i eksploatację projektu powierzono dwóm przedsiębiorstwom publicznym: Femern Landanlæg i Femern A/S. Koszty budowy zostaną zwrócone w postaci opłat drogowych i opłat za korzystanie z kolei. Komisja Europejska podaje, że zaplanowana budowa tunelu jest jednym z pięciu najważniejszych projektów transgranicznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), Budowa posłuży między innymi skróceniu czasu potrzebnego na przejazd między Hamburgiem a Kopenhagą. Jak pisaliśmy do tej pory na łamach Świata OZE, Dania ma ambitne plany zelektryfikowania kolei i wprowadzania coraz to nowszych i efektywniejszych rozwiązań w transporcie publicznym. Budowa tunelu jest jednym z nich. Więcej elektrycznych pociągów na duńskich torach Co ze środowiskiem? Na czas budowy planowane jest wprowadzenie środków służących bezpieczeństwu fauny i flory. Obejmują one zamontowanie systemów eliminujących hałas w celu ochrony morświnów żyjących w cieśninie Fehmarn. Mają zostać zastosowane kurtyny bąbelkowe, które zmniejszą hałas pod wodą o 90%. Sąd stwierdził, że realizacja projektu tunelu nie stwarza znaczącego ryzyka dla ptaków, w szczególności dla edredonów (kaczek edredonowych), które zamieszkują w cieśninie Bełt Fehmarn. W odpowiedzi na zaniepokojenie ekologów sąd uznał, że rafy otaczające wyspę zostały uwzględnione w projekcie i zadba się o ochronę tych biotopów na obszarze. Jednak w projekcie naukowo-badawczym zrealizowanym przez Uniwersytet w Kilonii odkryto realne zagrożenia dla sąsiadujących z budową raf. Badanie wykonano przed wydaniem decyzji sądu. Czy projekt będzie musiał poczekać na realizację? Przypomnijmy, że na tym terenie istnieje ustawowy zakaz niszczenia biotopów. źródło: railjournal.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.