Elektromobilność Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 140% 19 kwietnia 2022 Elektromobilność Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 140% 19 kwietnia 2022 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Licznik elektromobilności w Polsce przekroczył 40 tys. pojazdów, a od początku roku liczba nowych rejestracji zwiększyła się o ponad 70% w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła – szczególnie w segmencie aut osobowych oraz niewielkich samochodów dostawczych. Czemu rynek aut elektrycznych w naszym kraju rozwija się tak dynamicznie? Reklama Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła Auta elektryczne we wskazanych przedziałach kupują często przedsiębiorcy z małych i średnich firm, korzystając z dofinansowania, m.in. w ramach programu „Mój Elektryk”. Jesteśmy póki co na początku drogi, ale potencjał jest ogromny – mówi Agnieszka Szwaj z Webfleet Solutions. – Polskie floty będą coraz bardziej zelektryfikowane. Według naszych sondaży wśród firm flotowych ponad 60% z nich rozważa wprowadzenie pojazdów elektrycznych do swoich flot w przeciągu najbliższych 2-3 lat, a liczba EVs (ang. electric wehicles – aut elektrycznych) podłączonych do platformy telematycznej WEBFLEET podwoiła się w przeciągu ostatniego roku – mówiła Agnieszka Szwaj, kierownik marketingu Poland & EE, Webfleet Solutions. Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing, także widzi na rynku samochodów elektrycznych bardzo duże ożywienie. – Po lutym 2022 roku rynek pokazał, że rok do roku sprzedaż samochodów czysto elektrycznych wzrosła o 140%, a samochodów hybrydowych typu plug-in o ponad 100%. Zwiększył się też ich udział w ogólnej sprzedaży samochodów – podkreślił. W opinii eksperta ożywieniu sprzyjają uruchomione w 2021 roku rządowe programy dofinansowania dla przedsiębiorców, m.in. „Mój Elektryk”, które sprawiły, że zainteresowanie ze strony firm przerosło oczekiwania. – W przeciągu 2-3 miesięcy pracy przy programie, wnioskowania za klientem do Narodowego Funduszu o dotacje, zrealizowaliśmy już praktycznie sprzedaż z zeszłego roku – zaznaczył Maciej Matelski. Samochody elektryczne, w tym dostawcze do 6 ton i minibusy, kupują przede wszystkim przedsiębiorcy, przeznaczając je na krótkie trasy i w pobliżu miast. Na dalszych trasach przeszkodą jest zasięg baterii i brak rozwiniętej sieci stacji ładowania. – Są to głównie firmy kurierskie, gdzie dzienne dystanse wynoszą od 100 do 200 km, samorządy, które realizują transport publiczny, służby komunalne czy np. piekarnie – wyjaśnił Adam Skierkowski, product manager w firmie MAN TGE. Analiza raportu Webfleet Solutions pokazuje, że 49% polskich samochodów flotowych z silnikiem spalinowym (floty LCV i pasażerskie) mogłoby zostać z powodzeniem wymienionych na odpowiedniki elektryczne. Wymiana floty na elektryczną Elektryfikacja prawie połowy polskiej floty spowodowałoby spadek zużycia paliwa o 38%, a poziom emisji CO2 spadłby poniżej 30%. Agnieszka Szwaj przekonuje jednak do podejmowania decyzji biznesowych związanych z wymianą floty na elektryczną, opartych na rzetelnej analizie danych. – Pojazdy takich danych generują bardzo dużo – o codziennych przebiegach, trasach, sposobie jazdy. Analizując te dane można efektywnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy na tym etapie jesteśmy już gotowi do wymiany floty na samochody elektryczne, czy to będzie dla mojej firmy opłacalne – podkreśla ekspertka. Dlaczego samochody elektryczne są bardziej opłacalne niż spalinowe? Na drodze rozwoju elektromobilności w Polsce wciąż stają jednak pewne przeszkody. Problemy z rynkiem aut elektrycznych Problemem w upowszechnieniu elektryków jest brak infrastruktury ładującej poza miastami. Eksperci wskazali również na systemowe bariery regulacyjne – np. bardzo długie procedury podłączeniowe, gdzie czas uruchomienia ładowarki wynosi średnio kilkanaście miesięcy, a rekord wyniósł trzy lata. Dlatego część firm z sektora MŚP decyduje się na zakup pakietu: samochodu, ładowarki i instalacji FV zasilającej ładowarkę. Zdaniem ekspertów samochody elektryczne mają w Polsce przyszłość, również ze względu na powstające w centrach miast strefy czystego transportu, a także dlatego, że system rządowych zachęt daje elektrykom m.in. preferencje w parkowaniu i umożliwia im poruszanie się po buspasach. Dowiedz się więcej o rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce: Lawinowo rośnie liczba samochodów elektrycznych i stacji ładowania w Polsce Źródło informacji: PAP MediaRoom Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.