Wiadomości OZE Stoimy u progu kryzysu dostaw materiałów produkcji akumulatorów 29 lipca 2019 Wiadomości OZE Stoimy u progu kryzysu dostaw materiałów produkcji akumulatorów 29 lipca 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. W połowie 2020 roku możemy stanąć w obliczu kryzysu dostępności materiałów do produkcji akumulatorów samochodowych – wynika z najświeższego raportu Wood Mackenzie. Dystrybucja materiałów nie nadąża za rosnącym popytem związanym z coraz większą produkcją aut elektrycznych. Reklama Największy problem stanowi lit, kobalt i nikiel. Jak informuje Gavin Montgomery, dyrektor ds. Badań w Wood Mackenzie, dostawy tych trzech metali są jak na razie wystarczające, aby zaspokoić popyt. Jednak krótkoterminowe ceny rynkowe tych metali spadły, co zniechęci producentów do zwiększenia podaży, aby zaspokoić przyszły popyt. Ten w ciągu najbliższych kilku lat gwałtownie wzrośnie, ponieważ producenci samochodów tworzą coraz więcej aut elektrycznych. W rezultacie dostawcy nie będą w stanie nadążyć z realizacją zamówień. – W Ameryce Północnej i Europie problem zaczyna się już pojawiać – powiedział już na początku lipca dyrektor generalny firmy CleanTeQ, Sam Riggall. Pamiętać należy również o tym, że na Ziemi występują ograniczone zasoby litu, kobaltu i niklu. W pewnym momencie może więc się pojawić problem wyeksploatowania źródeł. Tymczasem w ostatnich latach samochody elektryczne stały się popularne. Według danych EV-volumes.com w 2018 r. światowa sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 64% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Analitycy Wood Mackenzie przewidują, że do 2025 roku pojazdy elektryczne będą stanowiły 7% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych. Do 2040 r. udział ten osiągnie 38%. Obecnie pojazdy elektryczne stanowią według Bloomberga jedynie 0,5% światowej floty pojazdów. Warto dodać, że według twórców raportu, dostawy grafitu i manganu, dwóch innych metali potrzebnych do produkcji akumulatorów pojazdów elektrycznych, powinny utrzymać się na wystarczającym poziomie. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.