Elektromobilność Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone? 09 stycznia 2025 Elektromobilność Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone? 09 stycznia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Do konsultacji społecznych trafił nowy projekt zakładający zaostrzenie zasad obowiązujących w krakowskiej SCT, która ma zostać wprowadzona 1 lipca 2025 roku. Reklama Nowy projekt Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie opublikował propozycję projektu korygującego zasady funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Projekt trafił pod obrady Rady Miasta Krakowa. – Nowe rozwiązania są wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, a jednocześnie działaniem, które powinno przynieść widoczny efekt w postaci zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w Krakowie – czytamy na stronie. 90% sprzedanych samochodów to pojazdy elektryczne! Jedyny taki kraj w Europie Zasady zostaną zaostrzone? Według początkowych założeń, przyjętych jeszcze za prezydentury Jacka Majchrowskiego, do SCT będą mogły wjechać pojazdy, których rok produkcyjny to przynajmniej 2005 (dla silników benzynowych i LPG) lub spełniają wymagania normy Euro 3. Dla diesli to odpowiednio Euro 5 lub rok produkcji od 2010. Wymagania te miały zostać zaostrzone dopiero po 1 lipca 2026 roku – Euro 3 i rok produkcji 2000 dla benzyny oraz Euro 5 lub rok produkcji 2010 dla diesli. Wymogi nie obowiązują pojazdów zarejestrowanych przed 1 marca 2023 roku – w tym wypadku konieczne jest spełnienie wymogu Euro 1 lub roku produkcji od 1992 dla benzyny i LPG oraz Euro 2 i roku produkcji 1996 dla diesli. Nowy projekt zakłada zaostrzenie tych zasad. Do strefy nie będą mogły wjechać auta osobowe z silnikiem benzynowym i LPG wyprodukowane przed 2005 lub niespełniające norm Euro 4. Dla diesli to minimum 2014 r. oraz norma euro 6. Autorzy projektu postulują również zaostrzenie zasad od 1 lipca 2030 roku – wymagany będzie rok produkcji 2018 albo norma emisji Euro 6dT. Dla Krakowian przepisy miałyby wejść w życie dopiero od 1 lipca 2030 roku. Projekt zakłada również wprowadzenie okresu przejściowego do 30 czerwca 2028 roku, w którym wjazd do miasta pojazdów niespełniających wymagań będzie możliwe po opłaceniu tzw. opłaty emisyjnej. Proponowane stawki to 2,5 złotych za godzinę lub abonamentowe – 20 złotych za dzień i 500 złotych za miesiąc. SCT obowiązywałaby na terenie niemal całego miasta, z wyjątkiem dojazdów do szpitali, obwodnicy miasta i obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7. Zwolnione z przepisów będą organizacje charytatywne i samochody należące do parafii lub archidiecezji. Polski producent autobusów elektrycznych na skraju bankructwa. Co poszło nie tak? Można zgłosić uwagi Od 19 listopada mieszkańcy Krakowa mogli wziąć udział w ankiecie prekonsultacyjnej, a od 29 listopada ruszyły konsultacje społeczne w sprawie pierwszej wersji projektu SCT. Do 10 stycznia można zgłaszać uwagi i rekomendacje do nowego projektu. Jedynie do 3 stycznia w ankiecie wzięło udział 3 tys. mieszkańców. Zobacz też: Ładowarki do elektryków, które wyrastają spod ziemi – przełomowy pomysł czy niepotrzebny wydatek? Źródła: pap.pl, ztp.krakow.pl, radiokrakow.pl, sctwkrakowie.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.