Ekologia Strefa Czystego Transportu w Warszawie przyjęta [MAPA] 08 grudnia 2023 Ekologia Strefa Czystego Transportu w Warszawie przyjęta [MAPA] 08 grudnia 2023 Przeczytaj także Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. Ekologia Czy chrząszcze będą rozkładać plastik? Naukowcy odkryli, że larwy pewnego gatunku chrząszcza żywią się… plastikiem. Czy to oznacza, że problem plastiku i jego recyklingu zostanie rozwiązany? 7 grudnia Rada Miasta Warszawy przyjęła uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT). Radni odrzucili poprzednio zaprezentowany projekt autorstwa ratusza, co oznacza, że zakres obowiązywania SCT będzie mniejszy niż proponowano wcześniej i obejmie ok. 7% powierzchni stolicy. Reklama Spis treści ToggleDyskusje były burzliweJak SCT wpłynie na mieszkańców stolicy?Od 1 lipca 2024 obostrzenia dla przyjezdnychSCT to część większego planu Dyskusje były burzliwe Dyskusja nad zakresem terenu, na którym miałaby obowiązywać Strefa Czystego Transportu, była niezwykle burzliwa. Radni Koalicji Obywatelskiej zapowiedzieli stanowczo, że nie poprą propozycji ratusza. Zamiast tego wprowadzili poprawki łagodzące obostrzenia i zmniejszające granice jej obowiązywania. Głośno było też na sali po stronie mieszkańców – słychać było okrzyki niezadowolenia podczas obrad. “Kto wam płaci”, “inwigilacja” – to tylko niektóre z nich. Wstępny projekt SCT poznaliśmy w styczniu 2023 roku, kiedy też ruszyły trwające trzy miesiące konsultacje społeczne. Po ich zakończeniu ratusz zaprezentował nową wersję SCT, o której więcej pisaliśmy tu: Strefa Czystego Transportu w Warszawie ze zmianami. Będzie większa [MAPA]Finalnie radni zadecydowali, że Strefa Czystego Transportu obejmie prawie całe Śródmieście oraz części dzielnic Wola, Ochota i niewielkie obszary na Pradze – m.in. na Kamionku, Saskiej Kępie oraz Grochowie. To ok. 7% powierzchni stolicy. Fot.: um.warszawa.pl Opinie mieszkańców i aktywistów po zapadnięciu decyzji nadal pozostają podzielone. Słychać m.in. głosy niezadowolenia.– Przez ostatni rok zabiegaliśmy o powiększenie obszaru Strefy – gdyż od rozmiaru zależy ile zatruwających nas pojazdów zostanie wstrzymanych z ruchu. Apelowaliśmy też o danie mieszkańcom czasu na przystosowanie się do zmiany. Przecież wszyscy chcą oddychać czystym powietrzem, ale nie można też ludzi zaskakiwać. Nasze apele zostały uwzględnione w konsultacjach społecznych – i dlatego projekt Prezydenta Trzaskowskiego przewidział zwiększenie Strefy tak, by objęła ok. 20% i wiele wyłączeń dla mieszkańców Strefy czy seniorów. Niestety nasze apele były mniej doniosłe niż głosy osób, które określiły SCT jako Strefę “ekstremalnego” wykluczenia i walki z prawem własności. Ostatecznie radni przyjęli Strefę, która obejmie tylko 7% miasta. Oznacza to, że będzie mniej skuteczna, a przebywanie, uczenie się czy mieszkanie blisko głównych ulic będzie nadal zagrażało zdrowiu. Ta decyzja pokazuje, że warszawscy radni nie uznają prawa do oddychania czystym powietrzem ani zdrowia mieszkańców za wartości fundamentalne i kluczowe dla jakości życia w naszym mieście – powiedziała nam Nina Józefina Bąk z Clean Cities Campaign. Jak SCT wpłynie na mieszkańców stolicy? Przepisy uchwały nie dotkną w najbliższych latach mieszkańców Warszawy odprowadzających w niej podatki. Samochody zarejestrowane w Warszawie są zwolnione z ograniczeń aż do 31 grudnia 2027 roku, czyli podczas obowiązywania I etapu wdrażania SCT. Dodatkowo zakaz wjazdu do strefy nie obejmie samochodów zarejestrowanych przez osoby z niepełnosprawnością, aut historycznych, i służb specjalnych. W przypadkach losowych, np. dojazd do szpitala czy lekarza, uchwała dopuszcza cztery wjazdy rocznie dla każdego. Fot.: um.warszawa.pl Od 1 lipca 2024 obostrzenia dla przyjezdnych Jeśli jednak chodzi o przyjezdnych, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Już od 1 lipca 2024 roku wszyscy kierowcy wjeżdżający do stolicy będą musieli stosować się do nałożonych drogą uchwały ograniczeń. Do miasta nie będą mogły wjechać Diesle starsze niż 2006 rok (norma co najmniej Euro4) oraz samochody benzynowe starsze niż 1997 rok (norma co najmniej Euro2). SCT to część większego planu Przyjęcie Strefy Czystego Transportu to część większego zobowiązania Polski w ramach Krajowego Planu Odbudowy, który zakłada, że strefy te miałyby być wdrożone we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których dochodzi do przekroczenia norm czystości powietrza. Kolejnym polskim miastem przygotowującym się do wdrożenia SCT jest Kraków, który na ten moment planuje ustanowić strefą teren całego miasta. Źródła: um.warszawa.pl, oko.press, auto-swiat.pl, informacja prasowa Polski Alarm Smogowy Fot.: um.warszawa.pl, canva.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.