Wiadomości OZE Strefa Czystego Transportu w Warszawie ze zmianami. Będzie większa [MAPA] 15 listopada 2023 Wiadomości OZE Strefa Czystego Transportu w Warszawie ze zmianami. Będzie większa [MAPA] 15 listopada 2023 Przeczytaj także Eko styl życia 83% mieszkańców globu martwi się zmianą klimatu Tegoroczne lato, w Polsce rozciągnięte aż do października (3 października w Legnicy zanotowano rekordowe 29,3°C!), daje do myślenia. Kolejne miesiące najcieplejsze w historii pomiarów, gigantyczne i trudne do opanowania pożary, nawałnice, powodzie oraz niespotykane wcześniej susze sprawiają, że zmiana klimatu przestaje być odległą perspektywą. Potwierdzają to wyniki badania nastrojów społecznych wobec zmiany klimatu, przeprowadzonego na grupie blisko 19 tys. mieszkańców 27 krajów świata. Według jego wyników znaczna większość mieszkańców świata martwi się zmianami klimatu. Podobnie jest w Polsce. Fotowoltaika Kondycja polskich firm fotowoltaicznych. Od boomu do załamania rynku Po boomie na fotowoltaikę, pod koniec 2022 roku rynek zaczął wyhamowywać, a firmom fotowoltaicznym przyszło się mierzyć z różnego rodzaju wyzwaniami. Nowelizacja ustawy o OZE, zmiany regulacji, odmowy przyłączenia do sieci, zaburzenia w łańcuchach dostaw, ale też zamrożenie cen energii, wysoka inflacja, zniechęcenie rynku, nieuczciwe praktyki wykonawców. Przyglądamy się drodze, jaką przeszły firmy fotowoltaiczne. Poznaliśmy efekt konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia w Warszawie Strefy Czystego Transportu. Wśród nowych propozycji stołecznego ratusza jest między innymi znaczne powiększenie Strefy, ale także ulgi dla jej mieszkańców i seniorów. Reklama Już nie tylko centrum. Warszawa chce większej Strefy Czystego Transportu Wstępny projekt SCT w Warszawie poznaliśmy w styczniu br., wtedy ruszyły też trzymiesięczne konsultacje społeczne, podczas których do władz miasta wpłynęło ponad 3000 uwag. Konsultacje obejmowały również wiele rozmów i spotkań z mieszkańcami. Na podstawie zdobytych podczas tego procesu opinii, a także dodatkowych analiz, Urząd Miasta opracował poprawioną koncepcję SCT, która w poniedziałek 13 listopada została zaprezentowana obywatelom. Co zmienia się względem wstępnego projektu? Przede wszystkim Strefa ma być znacznie większa. Pierwotnie miała objąć znaczną większość dzielnicy Śródmieście, a także przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Według nowego projektu na SCT złożą się w całości dzielnice: Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, znaczna większość Ochoty (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni), Pragi Południe (bez Olszynki Grochowskiej) i Mokotowa (w Strefie nie będzie Sadyby, Stegny, Augustówki i części Służewca), a także połowa Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Będzie to ponad dwa razy większy teren niż ten zakładany w pierwotnym projekcie. Reklama Ulgi dla seniorów i mieszkańców SCT Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać w Warszawie już w lipcu 2024 roku. Wtedy rozpocznie się pierwszy etap jej wprowadzania. Od tego momentu do strefy nie będą miały wstępu pojazdy z silnikiem benzynowym niespełniające normy Euro 2 starsze niż 27 lat, a także pojazdy na Diesel niespełniające normy Euro 4 starsze niż 18 lat. Potem co dwa lata aż do roku 2032 wprowadzane będą kolejne etapy, podczas których normy dla silników i wiek poszczególnych kategorii pojazdów będą przesuwane. Strefa Czystego Transportu w Krakowie obejmie całe miasto, ale zakaz wjazdu będzie dotyczył zaledwie 1% pojazdów Według nowej koncepcji osoby mieszkające wewnątrz SCT i płacące podatki w Warszawie będą miały więcej czasu na przygotowanie się do jej wprowadzenia – warunki wspomnianego wyżej pierwszego etapu zaczną dla nich obowiązywać dopiero w 2028 roku. Nie będzie to jednak dotyczyć mieszkańców SCT, którzy kupią samochody już podczas obowiązywania strefy – nowe auta będa musiały spełniać odpowiednie normy. Ulgę bezterminową przygotowano z kolei dla seniorów, a konkretnie osób, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat. O ile byli oni właścicielami swoich pojazdów przed wejściem uchwały o SCT w życie, nie będzie w ich przypadku konieczności wymiany samochodu. Podobna zasada ma obowiązywać wobec właścicieli pojazdów zabytkowych. – Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. Zmiany w SCT Warszawa (um.warszawa.pl) Jak wynika z badań przeprowadzonych jesienią br., niemal 70% dorosłych mieszkańców Warszawy popiera powstanie SCT. Nowy projekt Strefy trafi teraz pod obrady Rady Miasta. To właśnie radni zdecydują o ostatecznym kształcie SCT, terminach jej wprowadzania i zasadach funkcjonowania. – Czytaj także: Strefa Czystego Transportu w Warszawie. 70% mieszkańców jest za Źródło: um.warszawa.pl Fot. Canva (prokreacja.com), um.warszawa.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.