1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Strefa Czystego Transportu w Warszawie ze zmianami. Będzie większa [MAPA]

Strefa Czystego Transportu w Warszawie ze zmianami. Będzie większa [MAPA]

Poznaliśmy efekt konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia w Warszawie Strefy Czystego Transportu. Wśród nowych propozycji stołecznego ratusza jest między innymi znaczne powiększenie Strefy, ale także ulgi dla jej mieszkańców i seniorów.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Już nie tylko centrum. Warszawa chce większej Strefy Czystego Transportu

Wstępny projekt SCT w Warszawie poznaliśmy w styczniu br., wtedy ruszyły też trzymiesięczne konsultacje społeczne, podczas których do władz miasta wpłynęło ponad 3000 uwag. Konsultacje obejmowały również wiele rozmów i spotkań z mieszkańcami. Na podstawie zdobytych podczas tego procesu opinii, a także dodatkowych analiz, Urząd Miasta opracował poprawioną koncepcję SCT, która w poniedziałek 13 listopada została zaprezentowana obywatelom. Co zmienia się względem wstępnego projektu?

Przede wszystkim Strefa ma być znacznie większa. Pierwotnie miała objąć znaczną większość dzielnicy Śródmieście, a także przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Według nowego projektu na SCT złożą się w całości dzielnice: Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, znaczna większość Ochoty (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni), Pragi Południe (bez Olszynki Grochowskiej) i Mokotowa (w Strefie nie będzie Sadyby, Stegny, Augustówki i części Służewca), a także połowa Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Będzie to ponad dwa razy większy teren niż ten zakładany w pierwotnym projekcie.

Ulgi dla seniorów i mieszkańców SCT

Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać w Warszawie już w lipcu 2024 roku. Wtedy rozpocznie się pierwszy etap jej wprowadzania. Od tego momentu do strefy nie będą miały wstępu pojazdy z silnikiem benzynowym niespełniające normy Euro 2 starsze niż 27 lat, a także pojazdy na Diesel niespełniające normy Euro 4 starsze niż 18 lat. Potem co dwa lata aż do roku 2032 wprowadzane będą kolejne etapy, podczas których normy dla silników i wiek poszczególnych kategorii pojazdów będą przesuwane.

Według nowej koncepcji osoby mieszkające wewnątrz SCT i płacące podatki w Warszawie będą miały więcej czasu na przygotowanie się do jej wprowadzenia – warunki wspomnianego wyżej pierwszego etapu zaczną dla nich obowiązywać dopiero w 2028 roku. Nie będzie to jednak dotyczyć mieszkańców SCT, którzy kupią samochody już podczas obowiązywania strefy – nowe auta będa musiały spełniać odpowiednie normy.

Ulgę bezterminową przygotowano z kolei dla seniorów, a konkretnie osób, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat. O ile byli oni właścicielami swoich pojazdów przed wejściem uchwały o SCT w życie, nie będzie w ich przypadku konieczności wymiany samochodu. Podobna zasada ma obowiązywać wobec właścicieli pojazdów zabytkowych.

– Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że  efekt dla jakości powietrza będzie znaczący – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Jak wynika z badań przeprowadzonych jesienią br., niemal 70% dorosłych mieszkańców Warszawy popiera powstanie SCT. Nowy projekt Strefy trafi teraz pod obrady Rady Miasta. To właśnie radni zdecydują o ostatecznym kształcie SCT, terminach jej wprowadzania i zasadach funkcjonowania.

– Czytaj także: Strefa Czystego Transportu w Warszawie. 70% mieszkańców jest za

Źródło: um.warszawa.pl

Fot. Canva (prokreacja.com), um.warszawa.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.