Elektromobilność Szalupa z recyklingu napędzana energią słoneczną 02 czerwca 2021 Elektromobilność Szalupa z recyklingu napędzana energią słoneczną 02 czerwca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Dzięki wsparciu Enei do Szczecina dopłynęła łódź ECO AWF. Jest to jednostka naukowo-badawcza wyposażona w napęd elektryczny, który wykorzystuje energię słoneczną. To innowacyjne rozwiązanie, które do tej pory było kojarzone głównie z rynkiem samochodów elektrycznych. Reklama Promocja turystyki wodnej Wzrost świadomości społeczeństwa i postęp techniczny sprawiły, że napędy elektryczne znajdują również zastosowanie w jednostkach pływających. Takie rozwiązanie wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju, ponieważ ECO AWF jest zeroemisyjna i w pełni przyjazna dla środowiska. Celem ekspedycji jest sprawdzenie przygotowania szlaków wodnych do ekoturystyki i skontrolowanie jakości powietrza, wody, osadów, jak i również czystości trasy. Eco AWF wypłynęła 8 maja z Raciborza, a cały rejs potrwa łącznie ok. 4 miesiące. Po wypłynięciu ze Szczecina jednostka uda się dalej do Kołobrzegu, a następnie odwiedzi między innymi Gdynię, Gdańsk, Elbląg i Iławę. – Nasz rejs ma przede wszystkim charakter naukowo-badawczy, ale jednym z naszych celów jest również promocja turystyki wodnej, która dzięki wykorzystaniu energii słonecznej może być w pełni proekologiczna. Pokazuje to doskonale nasza wyprawa. Jesteśmy zadowoleni z działania zamontowanych paneli fotowoltaicznych, co pozwala nam cieszyć się podróżą w zgodzie z naturą. Jestem bardzo zadowolony, że tak duża firma jak Enea dostrzega te możliwości i chętnie przyłączyła się do naszego projektu – powiedział prof. Stefan Nowak z Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, organizator wyprawy. Łódka pochodzi z recyklingu. Wcześniej służyła jako szalupa na radzieckim zbiornikowcu. Fot. Enea Łódka z recyklingu Rejs jednostki, oprócz celów badawczych, ma za zadanie promocję szeroko pojętej ekologii, zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym, polegającą na minimalizacji produkowanych odpadów, a co za tym idzie zmniejszeniu zużycia energii i materiałów. Co ciekawe, także sama łódka pochodzi z recyklingu. Wcześniej służyła jako szalupa na radzieckim zbiornikowcu, a następnie została gruntownie zmodernizowana i przebudowana przez prof. Stefana Nowaka. – Elektromobilność to nie tylko samochody. Napęd wykorzystujący silnik elektryczny ma wiele zastosowań, a jak pokazuje wspierany przez Eneę rejs badawczy, z powodzeniem może być stosowany także w jednostkach pływających. Projekt ECO AWF wpisuje się w wizję nowej Enei – firmy nowoczesnej, ekologicznej i otwartej na nowe wyzwania oraz możliwości. Wsparliśmy rejs również ze względu na zaangażowanie młodzieży i wymiar edukacyjny projektu. ECO AWF jest małym symbolem zachodzących wokół nas zmian dotyczących myślenia o ochronie środowiska, mobilności i zastosowaniu energii elektrycznej z OZE – przekazał Paweł Szczeszek, prezes Enei. Studenci AGH zbudowali łodzie solarne Studenci za sterami Załogę stanowią pracownicy oraz studenci Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, Politechniki Częstochowskiej i Uniwersytetu Śląskiego. W trakcie czteromiesięcznej podróży uczestnicy rejsu zbierają dane, a efektem ich pracy będzie raport na temat stanu jakości wód i powietrza na trasie rejsu po Odrze, Zalewie Szczecińskim i w strefie przybrzeżnej Morza Bałtyckiego. Grupa Enea jest jednym z najważniejszych podmiotów na rynku energii w Polsce, współodpowiedzialnym za bezpieczeństwo energetyczne państwa. Firma obserwuje globalne trendy i w pełni rozumie wyzwanie, jakim są zmiany klimatyczne, dlatego uczestniczy aktywnie w rozwoju sektora OZE. Z tego względu finalizowane są prace nad nową strategią Grupy, która będzie ambitną odpowiedzią na zmieniające się wymagania rynku i otoczenia. Enea chce przede wszystkim inwestować w technologie zeroemisyjne. Źródło: media.enea.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.