Elektromobilność Szalupa z recyklingu napędzana energią słoneczną 02 czerwca 2021 Elektromobilność Szalupa z recyklingu napędzana energią słoneczną 02 czerwca 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Dzięki wsparciu Enei do Szczecina dopłynęła łódź ECO AWF. Jest to jednostka naukowo-badawcza wyposażona w napęd elektryczny, który wykorzystuje energię słoneczną. To innowacyjne rozwiązanie, które do tej pory było kojarzone głównie z rynkiem samochodów elektrycznych. Reklama Promocja turystyki wodnej Wzrost świadomości społeczeństwa i postęp techniczny sprawiły, że napędy elektryczne znajdują również zastosowanie w jednostkach pływających. Takie rozwiązanie wpisuje się w założenia zrównoważonego rozwoju, ponieważ ECO AWF jest zeroemisyjna i w pełni przyjazna dla środowiska. Celem ekspedycji jest sprawdzenie przygotowania szlaków wodnych do ekoturystyki i skontrolowanie jakości powietrza, wody, osadów, jak i również czystości trasy. Eco AWF wypłynęła 8 maja z Raciborza, a cały rejs potrwa łącznie ok. 4 miesiące. Po wypłynięciu ze Szczecina jednostka uda się dalej do Kołobrzegu, a następnie odwiedzi między innymi Gdynię, Gdańsk, Elbląg i Iławę. – Nasz rejs ma przede wszystkim charakter naukowo-badawczy, ale jednym z naszych celów jest również promocja turystyki wodnej, która dzięki wykorzystaniu energii słonecznej może być w pełni proekologiczna. Pokazuje to doskonale nasza wyprawa. Jesteśmy zadowoleni z działania zamontowanych paneli fotowoltaicznych, co pozwala nam cieszyć się podróżą w zgodzie z naturą. Jestem bardzo zadowolony, że tak duża firma jak Enea dostrzega te możliwości i chętnie przyłączyła się do naszego projektu – powiedział prof. Stefan Nowak z Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, organizator wyprawy. Łódka pochodzi z recyklingu. Wcześniej służyła jako szalupa na radzieckim zbiornikowcu. Fot. Enea Łódka z recyklingu Rejs jednostki, oprócz celów badawczych, ma za zadanie promocję szeroko pojętej ekologii, zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym, polegającą na minimalizacji produkowanych odpadów, a co za tym idzie zmniejszeniu zużycia energii i materiałów. Co ciekawe, także sama łódka pochodzi z recyklingu. Wcześniej służyła jako szalupa na radzieckim zbiornikowcu, a następnie została gruntownie zmodernizowana i przebudowana przez prof. Stefana Nowaka. – Elektromobilność to nie tylko samochody. Napęd wykorzystujący silnik elektryczny ma wiele zastosowań, a jak pokazuje wspierany przez Eneę rejs badawczy, z powodzeniem może być stosowany także w jednostkach pływających. Projekt ECO AWF wpisuje się w wizję nowej Enei – firmy nowoczesnej, ekologicznej i otwartej na nowe wyzwania oraz możliwości. Wsparliśmy rejs również ze względu na zaangażowanie młodzieży i wymiar edukacyjny projektu. ECO AWF jest małym symbolem zachodzących wokół nas zmian dotyczących myślenia o ochronie środowiska, mobilności i zastosowaniu energii elektrycznej z OZE – przekazał Paweł Szczeszek, prezes Enei. Studenci AGH zbudowali łodzie solarne Studenci za sterami Załogę stanowią pracownicy oraz studenci Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, Politechniki Częstochowskiej i Uniwersytetu Śląskiego. W trakcie czteromiesięcznej podróży uczestnicy rejsu zbierają dane, a efektem ich pracy będzie raport na temat stanu jakości wód i powietrza na trasie rejsu po Odrze, Zalewie Szczecińskim i w strefie przybrzeżnej Morza Bałtyckiego. Grupa Enea jest jednym z najważniejszych podmiotów na rynku energii w Polsce, współodpowiedzialnym za bezpieczeństwo energetyczne państwa. Firma obserwuje globalne trendy i w pełni rozumie wyzwanie, jakim są zmiany klimatyczne, dlatego uczestniczy aktywnie w rozwoju sektora OZE. Z tego względu finalizowane są prace nad nową strategią Grupy, która będzie ambitną odpowiedzią na zmieniające się wymagania rynku i otoczenia. Enea chce przede wszystkim inwestować w technologie zeroemisyjne. Źródło: media.enea.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.