Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Szwajcaria instaluje panele słoneczne na torach kolejowych – nowy sposób na produkcję zielonej energii

Szwajcaria instaluje panele słoneczne na torach kolejowych – nowy sposób na produkcję zielonej energii

Czy można połączyć transport z zieloną energią bez potrzeby budowy nowych instalacji? Szwajcaria udowadnia, że tak. Nowatorski projekt pokazuje, jak wykorzystać tysiące kilometrów torów kolejowych do produkcji czystej energii. To nie tylko ekologiczna rewolucja, ale i praktyczne rozwiązanie na miarę XXI wieku. Sprawdź, jak działa ta technologia i co może oznaczać dla przyszłości OZE w Europie.

450x250 3925x200 2
Reklama

Tory kolejowe jako źródło energii

W kwietniu 2025 roku w szwajcarskim miasteczku Buttes zainaugurowano pierwszy w Europie projekt instalacji paneli fotowoltaicznych bezpośrednio na torach kolejowych. Za inicjatywą stoi start-up Sun-Ways, który we współpracy z firmą Scheuchzer stworzył technologię pozwalającą szybko montować i demontować panele między szynami – bez ingerencji w ruch pociągów.

System bazuje na mobilnym pociągu-serwisie, który może zainstalować setki metrów paneli w ciągu kilku godzin. To rozwiązanie wysoce skalowalne, co czyni je atrakcyjnym dla krajów z rozbudowaną siecią kolejową – takich jak Polska.

Efektywność i potencjał 

Pilotażowy odcinek torów o długości 100 metrów wyposażono w 48 paneli, które mają generować około 16 000 kWh energii rocznie – wystarczająco, by zasilić 4–6 domów jednorodzinnych. A to dopiero początek.

Szwajcarska sieć kolejowa liczy ok. 5 300 km. Zgodnie z szacunkami Sun-Ways, pełne wykorzystanie dostępnej infrastruktury mogłoby zapewnić nawet 1 TWh energii rocznie – co stanowi około 2% krajowego zapotrzebowania na prąd. W kontekście transformacji energetycznej i rosnącego zużycia energii elektrycznej to rozwiązanie może stanowić istotne uzupełnienie miksu energetycznego.

Technologia z myślą o bezpieczeństwie i trwałości

Kluczowym aspektem projektu jest minimalizacja wpływu na infrastrukturę i bezpieczeństwo. Panele są mocowane w sposób, który nie koliduje z przejazdami pociągów, a do ich czyszczenia i monitoringu planuje się wykorzystać autonomiczne systemy oraz powłoki samoczyszczące i antyrefleksyjne.

Dzięki możliwości szybkiego demontażu, system może być stosowany nawet na sezonowych trasach lub w lokalizacjach, gdzie wymagane są cykliczne prace konserwacyjne.

Europa patrzy z zainteresowaniem 

Innowacja spotkała się z szerokim zainteresowaniem międzynarodowych mediów, ekspertów branży kolejowej i energetycznej oraz organizacji promujących OZE. Tego typu integracja infrastruktury transportowej z produkcją energii odnawialnej to kierunek, który może odegrać ważną rolę w osiąganiu celów klimatycznych Unii Europejskiej.

Dla Polski, dysponującej jedną z najgęstszych sieci kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej, to szansa, by wdrożyć podobne rozwiązania w ramach KPO, Funduszu Modernizacji czy programów samorządowych. 

OZE na torach

Ten projekt to nie tylko ciekawostka technologiczna – to przemyślana odpowiedź na wyzwania XXI wieku: brak przestrzeni pod instalacje OZE, rosnące zapotrzebowanie na energię oraz konieczność dekarbonizacji transportu.

Szwajcaria właśnie pokazała, że wykorzystanie tego, co już istnieje, może być równie rewolucyjne, jak tworzenie od zera. Warto zatem przyjrzeć się torom kolejowym nie tylko jako trasom dla pociągów, ale również jako potencjalnym źródłom czystej energii.

Zobacz też: Jak farmy PV poprawiają jakość wełny i wspierają OZE? Zaskakujące wyniki badań

Źródło: swissinfo.ch, Sun-Ways, Scheuchzer

Fot.: AI

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.