Wiadomości OZE Tramwaje napędzane wodorem oczyszczą powietrze w chińskich miastach? 21 listopada 2016 Wiadomości OZE Tramwaje napędzane wodorem oczyszczą powietrze w chińskich miastach? 21 listopada 2016 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Chiny od lat zajmują niechlubne pierwsze miejsce pod względem wytwarzanych zanieczyszczeń. W 2014 roku powietrze aż w 90% chińskich miast nie spełniało wymogów bezpieczeństwa. Pomimo starań ilość najbardziej szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń – PM 2.5 (zanieczyszczenia o średnicy nie większej niż 2.5 mikrometra) przekraczana jest prawie trzykrotnie. Reklama Poza oczywistym źródłem jakim jest chiński przemysł, również transport odpowiada za znaczną ilość produkowanych zanieczyszczeń. Rozwiązaniem problemu w tym sektorze może okazać się przedstawiony w zeszłym roku przez chińską firmę Sifang tramwaj w pełni napędzany wodorem. Prace nad projektem trwały dwa lata, w efekcie powstał tramwaj mający osiągać prędkość 70 km/h mogący pomieścić 380 pasażerów o długości 35.2m. Czas niezbędny do zatankowania tramwaju to zaledwie 3 minuty, a zasięg jaki może pokonać na jednym tankowaniu wynosi 100 km co w zupełności wystarcza biorąc pod uwagę zastosowanie go w miejskim transporcie. Jedynym produktem powstającym podczas pracy pojazdu jest woda, dzięki utrzymywaniu temperatury ogniw poniżej 100 ̊C nie emituje on tlenków azotu. Pierwsza linia wykorzystująca tramwaje firmy Sifang została otwarta w marcu bieżącego roku w mieście Quigdao. Mierząca 8.8km trasa jest pierwszą z trzech planowanych w dystrykcie Chengyang. Przez część trasy tramwaj wspierany jest przy wykorzystaniu przewodów trakcyjnych 750 V DC, jednak poza tym odcinkiem porusza się polegając jedynie na ogniwach zasilanych wodorem. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.