Elektromobilność Trwają prace nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co się zmieni? 19 lutego 2021 Elektromobilność Trwają prace nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co się zmieni? 19 lutego 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Rozpoczyna się kolejny etap prac nad nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało projekt do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich. Jakie zmiany zaproponował resort? Reklama Spis treści ToggleW projekcie uwzględniono uwagi społeczeństwaZmiany w strefach czystego transportuInstalacja punktu ładowania w budynku wielorodzinnymTo jeszcze nie wszystko W projekcie uwzględniono uwagi społeczeństwa Pod koniec stycznia 2021 roku zakończył się etap uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Dzięki uwagom osób i instytucji zaangażowanych w rozwój elektromobilności, do projektu wprowadzono poprawki. Celem ministerstwa jest stworzenie przepisów, które będą jak najbardziej spójne z oczekiwaniami społeczeństwa i organizacji branżowych. Zmiany w strefach czystego transportu W projekcie zaproponowano zmianę przepisów dotyczących stref czystego transportu. Mają one obowiązywać tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2). Europa na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznych Zmiany pojawiły się również w katalogu pojazdów, które mogą wjechać w strefę czystego transportu. Ponadto organy gminy będą miały możliwość nadawania indywidualnych wyłączeń związanych z ruchem pojazdów. Instalacja punktu ładowania w budynku wielorodzinnym Resort zaproponował również, aby za instalację punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych odpowiadali ich zarządcy. W celu usprawnienia tego zadania skrócono okres rozpatrzenia wniosku na instalację punktu. Udział pojazdów elektrycznych w rynku w 2020 roku wyniósł ponad 10% To jeszcze nie wszystko W projekcie czytamy o planach zmniejszenia wysokości i częstotliwości poboru opłat związanych z numerami EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych). Dodano również definicję roweru wspomaganego elektrycznie, co ma za zadanie umożliwić rozwój i wsparcie dla “bardziej zróżnicowanych pojazdów elektrycznych”. Dodatkowo resort zmodyfikował definicje związane z wykorzystaniem wodoru w transporcie. Pełną wersję projektu oraz bieżące postępy prac można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.