Elektromobilność Trwają prace nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Co się zmieni?19 lutego 2021Przeczytaj także Elektromobilność Smart City – wsparcie dla zrównoważonych projektów Koncepcja Smart City ma gwarantować mieszkańcom przebywanie i poruszanie się w bezpiecznej, czystej i nowoczesnej przestrzeni. Jak wygląda obecnie wsparcie takich projektów? Elektromobilność Jaguar Land Rover ogłasza, że do 2025 roku będzie marką całkowicie elektryczną 15 lutego 2021 roku Jaguar Land Rover ogłosił nową globalną strategię o nazwie “Reimagine”, która obejmuje znaczne przyspieszenie procesu elektryfikacji wszystkich swoich marek. Jedna z nich, Jaguar, do 2025 roku ma być w pełni elektryczna. Rozpoczyna się kolejny etap prac nad nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało projekt do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich. Jakie zmiany zaproponował resort?Spis treści W projekcie uwzględniono uwagi społeczeństwaZmiany w strefach czystego transportuInstalacja punktu ładowania w budynku wielorodzinnymTo jeszcze nie wszystkoW projekcie uwzględniono uwagi społeczeństwaPod koniec stycznia 2021 roku zakończył się etap uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Dzięki uwagom osób i instytucji zaangażowanych w rozwój elektromobilności, do projektu wprowadzono poprawki. Celem ministerstwa jest stworzenie przepisów, które będą jak najbardziej spójne z oczekiwaniami społeczeństwa i organizacji branżowych. Zmiany w strefach czystego transportuW projekcie zaproponowano zmianę przepisów dotyczących stref czystego transportu. Mają one obowiązywać tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2). Europa na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznychZmiany pojawiły się również w katalogu pojazdów, które mogą wjechać w strefę czystego transportu. Ponadto organy gminy będą miały możliwość nadawania indywidualnych wyłączeń związanych z ruchem pojazdów.Instalacja punktu ładowania w budynku wielorodzinnymResort zaproponował również, aby za instalację punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych odpowiadali ich zarządcy. W celu usprawnienia tego zadania skrócono okres rozpatrzenia wniosku na instalację punktu.Udział pojazdów elektrycznych w rynku w 2020 roku wyniósł ponad 10%To jeszcze nie wszystkoW projekcie czytamy o planach zmniejszenia wysokości i częstotliwości poboru opłat związanych z numerami EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych). Dodano również definicję roweru wspomaganego elektrycznie, co ma za zadanie umożliwić rozwój i wsparcie dla “bardziej zróżnicowanych pojazdów elektrycznych”. Dodatkowo resort zmodyfikował definicje związane z wykorzystaniem wodoru w transporcie.Pełną wersję projektu oraz bieżące postępy prac można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji.