Elektromobilność Unia Europejska inwestuje 852 mln euro w baterie do pojazdów elektrycznych 11 lipca 2025 Elektromobilność Unia Europejska inwestuje 852 mln euro w baterie do pojazdów elektrycznych 11 lipca 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Europejski Fundusz Innowacji rozpoczął dofinansowania do projektów baterii do samochodów elektrycznych. Inwestycja ma zwiększyć produkcję akumulatorów i uniezależnić UE od importu spoza Europy. Projekty zakładają nie tylko innowacyjne rozwiązania dla elektromobilności, ale również działają zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Reklama UE stawia na elektromobilność Fundusz Innowacji UE jest jednym z największych na świecie programów dofinansowań dla niskoemisyjnych innowacji technologicznych. Z jego pomocą Komisja Europejska przeznacza 852 mln euro na wsparcie rozwoju nowatorskich projektów akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Celem decyzji jest sprostanie rosnącemu popytowi na pojazdy elektryczne i wsparcie europejskich kierowców w odchodzeniu od paliw kopalnych. Inwestycja w wysokości 852 mln euro w europejską produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych realizuje nasze cele w zakresie zwiększenia konkurencyjności i wspierania pionierskich technologii dekarbonizacji – powiedział Wopke Hoekstra, komisarz ds. klimatu, zerowej emisji netto i czystego wzrostu. Unia Europejska w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku zarejestrowała 558 262 samochodów elektrycznych na baterie (BEV), co oznacza wzrost o 26,4% rok do roku. Udział BEV w rynku unijnym wzrósł z 12% do 15,3%. Wśród głównych unijnych rynków największy udział mają Niemcy, Belgia i Holandia, które łącznie odpowiadają za 63% rejestracji BEV w UE. Ta rosnąca tendencja sprawia, że dalsze inwestycje w produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych stają się priorytetem. Program NaszEauto pod lupą: tylko 63 osoby otrzymały już pieniądze na prawie 7 tys. wniosków Innowacja walczy ze zmianami klimatu Projekty akumulatorów otrzymał dotację od Funduszu Innowacji za pośrednictwem pierwszego w historii UE naboru wniosków dotyczących projektów BEV, ogłoszonego w grudniu 2024 roku. Eksperci wytypowali 14 projektów z ośmiu różnych krajów, które otrzymały możliwość dofinansowania. Kryteria wyboru koncentrowały się na redukcji emisji CO2, gotowości technicznej, efektywności kosztowej oraz innowacyjności. Projekty rozpoczną swoją działalność przed 2030 rokiem i zwiększą roczną zdolność produkcyjną ogniw akumulatorowych pojazdów elektrycznych o około 56 GWh. Prognozy zapowiadają, że dzięki temu już w pierwszej dekadzie emisja gazów cieplarnianych spadnie o 91 milionów ton. Nowe inicjatywy kładą nacisk nie tylko na zwiększenie produkcji BEV, ale także na ich unowocześnienie i dostosowanie do rosnących standardów rynku. Ponadto każdy z projektów zakłada zastosowanie zrównoważonych procesów produkcyjnych, by nie obciążać środowiska dodatkowym śladem węglowym. Uniezależnienie rynku UE Wraz z popularyzacją pojazdów elektrycznych Europa stoi przed wyzwaniem uniezależnienia produkcji akumulatorów, które importowane są głównie z Azji. To stwarza zagrożenie ekonomiczne i geopolityczne, dlatego inwestowanie w rozwój BEV w obrębie Unii Europejskiej pozwoli na energetyczną niezależność. Umowy finansowe między liderami projektów a Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) mają zostać sfinalizowane w trzecim kwartale 2025 roku. To wielki krok w stronę elektrycznej transformacji transportu i realizacji celów klimatycznych UE. Zobacz też: BESS w centrum uwagi. Europa uruchamia wspólną platformę magazynów energii Źródła: Innovation News Network, Komisja Europejska, European Union, Samar.pl, Fot: Canva (Yaroslav Danylchenko, Kittipong Jirasukhanont) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.