2048x270 webinar Z 1
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Unia Europejska inwestuje 852 mln euro w baterie do pojazdów elektrycznych

Unia Europejska inwestuje 852 mln euro w baterie do pojazdów elektrycznych

Europejski Fundusz Innowacji rozpoczął dofinansowania do projektów baterii do samochodów elektrycznych. Inwestycja ma zwiększyć produkcję akumulatorów i uniezależnić UE od importu spoza Europy. Projekty zakładają nie tylko innowacyjne rozwiązania dla elektromobilności, ale również działają zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.

925x200 5
Reklama

UE stawia na elektromobilność

Fundusz Innowacji UE jest jednym z największych na świecie programów dofinansowań dla niskoemisyjnych innowacji technologicznych. Z jego pomocą Komisja Europejska  przeznacza 852 mln euro na wsparcie rozwoju nowatorskich projektów akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Celem decyzji jest sprostanie rosnącemu popytowi na pojazdy elektryczne i wsparcie europejskich kierowców w odchodzeniu od paliw kopalnych.

Inwestycja w wysokości 852 mln euro w europejską produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych realizuje nasze cele w zakresie zwiększenia konkurencyjności i wspierania pionierskich technologii dekarbonizacji – powiedział Wopke Hoekstra, komisarz ds. klimatu, zerowej emisji netto i czystego wzrostu.

Unia Europejska w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku zarejestrowała 558 262 samochodów elektrycznych na baterie (BEV), co oznacza wzrost o 26,4% rok do roku. Udział BEV w rynku unijnym wzrósł z 12% do 15,3%. Wśród głównych unijnych rynków największy udział mają Niemcy, Belgia i Holandia, które łącznie odpowiadają za 63% rejestracji BEV w UE. Ta rosnąca tendencja sprawia, że dalsze inwestycje w produkcję akumulatorów do pojazdów elektrycznych stają się priorytetem.

Innowacja walczy ze zmianami klimatu

Projekty akumulatorów otrzymał dotację od Funduszu Innowacji za pośrednictwem pierwszego w historii UE naboru wniosków dotyczących projektów BEV, ogłoszonego w grudniu 2024 roku. Eksperci wytypowali 14 projektów z ośmiu różnych krajów, które otrzymały możliwość dofinansowania. Kryteria wyboru koncentrowały się na redukcji emisji CO2, gotowości technicznej, efektywności kosztowej oraz innowacyjności. 

Projekty rozpoczną swoją działalność przed 2030 rokiem i zwiększą roczną zdolność produkcyjną ogniw akumulatorowych pojazdów elektrycznych o około 56 GWh. Prognozy zapowiadają, że dzięki temu już w pierwszej dekadzie emisja gazów cieplarnianych spadnie o 91 milionów ton.

Nowe inicjatywy kładą nacisk nie tylko na zwiększenie produkcji BEV, ale także na ich unowocześnienie i dostosowanie do rosnących standardów rynku. Ponadto każdy z projektów zakłada zastosowanie zrównoważonych procesów produkcyjnych, by nie obciążać środowiska dodatkowym śladem węglowym.

Uniezależnienie rynku UE

Wraz z popularyzacją pojazdów elektrycznych Europa stoi przed wyzwaniem uniezależnienia produkcji akumulatorów, które importowane są głównie z Azji. To stwarza zagrożenie ekonomiczne i geopolityczne, dlatego inwestowanie w rozwój BEV w obrębie Unii Europejskiej pozwoli na energetyczną niezależność.

Umowy finansowe między liderami projektów a Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) mają zostać sfinalizowane w trzecim kwartale 2025 roku. To wielki krok w stronę elektrycznej transformacji transportu i realizacji celów klimatycznych UE.

Zobacz też: BESS w centrum uwagi. Europa uruchamia wspólną platformę magazynów energii

Źródła: Innovation News Network, Komisja Europejska, European Union, Samar.pl,

Fot: Canva (Yaroslav Danylchenko, Kittipong Jirasukhanont)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.