Wiadomości OZE UOKiK stawia zarzuty spółkom energetycznym za rozpowszechnianie dezinformacji 24 marca 2022 Wiadomości OZE UOKiK stawia zarzuty spółkom energetycznym za rozpowszechnianie dezinformacji 24 marca 2022 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje realne działania przeciw kampanii polskich spółek energetycznych. Tauron i PGE będą wkrótce tłumaczyć się z rozsyłania fałszywych informacji do klientów. Reklama Polskie spółki energetyczne winne masowej dezinformacji Sprawa dotyczy wydarzeń sprzed kilku tygodni, kiedy polskie spółki energetyczne przeprowadziły kampanię dezinformacji w sprawie udziału cen uprawnień do emisji w kosztach energii ponoszonych przez konsumenta. Szybko okazało się, że billboardy, w które zainwestowało zrzeszenie Polskie Elektrownie, rozpowszechniają fałszywe informacje. Jaki faktyczny wpływ ma unijna polityka klimatyczna na ceny energii? Przeczytaj o głośnej kampanii przeciw opłacie klimatycznej. Spółki energetyczne rozsyłały informacje bezpośrednio do klientów Oprócz antyunijnych billboardów, Tauron, PGE, Enea i Polenergia wysłały do swoich klientów wiadomości, które informowały o tym, że aż 59% rachunku za energię to tzw. opłata klimatyczna. Pierwszą z organizacji, która odpowiedziała na rozpowszechnianą dezinformację, była Fundacja Frank Bold, która zajmuje się wsparciem prawnym: Przedsiębiorcy nie mogą kłamać. Nie wolno im też przedstawiać informacji niepełnej, która może prowadzić do niedoinformowania czy dezorientacji klienta. W wiadomościach wysyłanych do klientów przez sprzedawców prądu doszło do całego szeregu naruszeń zbiorowych praw konsumentów. To bardzo dobra wiadomość, że UOKiK postanowił zbadać tę sprawę – skomentował sprawę Bartosz Kwiatkowski, dyrektor Frank Bold w Polsce. Do akcji szybko dołączyli klienci. Łącznie złożono ponad 2,7 tysięcy zawiadomień w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez polskie spółki energetyczne. UOKiK bierze sprawę w swoje ręce Chociaż na początku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił zawiadomienie, po kolejnych zawiadomieniach zdecydował o ponownym przeanalizowaniu sprawy. Prawdziwy problem z dezinformującymi wiadomościami do klientów polega na tym, że mają być one ponawiane przy okazji przesyłania klientom kolejnych rachunków. Wielokrotne powtórzenie kłamstwa ugruntuje je w świadomości klientów – tłumaczył Bartosz Kwiatkowski. Natomiast UOKiK może zobowiązać przedsiębiorstwa do sprostowania i przekazania klientom prawdziwej informacji. I takiego działania się spodziewany, bo urząd komentując treść przekazów z żarówką napisał, iż “wiele wskazuje, że są nieprawdziwe”. Równie mocne stwierdzenia rzadko padają ze strony organów na takim etapie postępowania. Po nacisku ze strony klientów UOKiK zażądał od spółek energetycznych wyjaśnień w sprawie rozsyłanej dezinformacji. Na czym polega handel emisjami i dlaczego Polska chce wycofać się z systemu EU ETS? Źródło: mat. prasowy Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.