Wiadomości OZE W Łodzi do segregowania śmieci zachęcają memy z arcydziełami malarstwa 25 czerwca 2018 Wiadomości OZE W Łodzi do segregowania śmieci zachęcają memy z arcydziełami malarstwa 25 czerwca 2018 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Wiele instytucji oraz organizacji prześciga się w pomysłach na zachęcenie obywateli do właściwego segregowania odpadów. W działania promocyjne mające na celu upowszechnianie proekologicznych postaw włączyło się niedawno miasto Łódź. Skierowało do swoich mieszkańców kampanię reklamową, w której do recyklingu zachęcają memy z postaciami z obrazów zaliczanych do arcydzieł malarstwa. Reklama Do selektywnej zbiórki odpadów zachęca m.in. Stańczyk z obrazu Jana Matejki, który został wyposażony w dymek zawierający słowa: „Czy tak trudno zapamiętać, że plastik do żółtego?”. W kampanii wykorzystano także obraz Józefa Chełmońskiego „Babie lato”, na którym znalazł się tekst „Ilona, ogryzki wrzucamy do brązowego!”. „Pocałunek” Gustava Klimta został wzbogacony o komentarz „Najdroższa, kartony po mleku wrzucamy do żółtego!”, natomiast na „Krzyku” Edvarda Muncha widnieje napis „O, nie! Basia znowu pomyliła pojemniki!”. Na powyższą kampanię miasto Łódź wyda ponad 60 tys. zł. Memy zachęcające mieszkańców do recyklingu znajdą się na ok. 60 billboardach, 74 citylightach oraz na 400 ekranach rozmieszczonych w środkach komunikacji miejskiej. „Myślę, że przerzucenie ciężaru komunikatu na dzieła sztuki to był strzał w dziesiątkę. Typowa kampania, z typowym przekazem marketingowym, skazałaby komunikat na niebyt. No bo umówmy się: segregacja śmieci nie jest w topie wyszukiwań polskiego internetu (…). Ponieważ wykorzystano rozpoznawalne dzieła sztuki, które popkultura doskonale konsumuje, to większość odbiorców zawiesi na tym oko. Mało która kampania byłaby w stanie skłonić ludzi, żeby rzeczywiście doczytali, jak zmienią się zasady segregowania śmieci. Myślę, że ta skłoni”, zauważa Basia Jagoda, ekspertka z agencji Imagine, przywoływana przez portal wirtualnemedia.pl. Akcja promocyjna potrwa do 30 czerwca. Natomiast już 1 lipca w Łodzi wejdą w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi odpady przeznaczone do recyklingu będą składowane do trzech osobnych pojemników (a nie jednego). Do niebieskiego pojemnika należy wrzucać papier, do zielonego – szkło, a do żółtego – metal i tworzywo sztuczne. Oprócz nich w użyciu będą jeszcze pojemniki brązowe – dedykowane odpadom biodegradowalnym, a także czarne – przeznaczone na odpady resztkowe. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.