Elektromobilność W Niemczech jest więcej ładowarek niż aut elektrycznych 21 stycznia 2019 Elektromobilność W Niemczech jest więcej ładowarek niż aut elektrycznych 21 stycznia 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Statystyki federalnego stowarzyszenia branżowego – Bundesverband der Energie- und Wasserwirtschaft (BDEW), pokazują, że pod koniec 2018 roku w Niemczech było więcej ładowarek do aut elektrycznych niż samych elektryków (napędzanych wyłącznie energią elektryczną lub częściowo w trybie plug-in). Reklama Dane pokazują, że na koniec 2018 roku w Niemczech było ponad 16 tys. publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Z nich aż 12% stanowią te szybkiego ładowania. W przeważającej części (3/4) ich głównymi operatorami są koncerny energetyczne. Łączna liczba stacji w grudniu 2018 roku wynosiła 16,1 tys. Nie są one jednak w pełni rentowne, jak zauważa Stefan Kapferer z BDEW. Nierentowność stacji ładowania wynika przede wszystkim z faktu, że jest ich więcej niż samochodów elektrycznych. Według danych zebranych przez stowarzyszenie od stycznia do listopada 2018 roku w Niemczech zarejestrowano 3,2 mln aut, ale tylko 1,6 % z nich to elektryki. Nie jest to najlepszy wynik, także ze względu na fakt, że w Niemczech obowiązuje program dopłat do zakupu aut elektrycznych. W 2017 roku u naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowano 14,4 tys. elektryków, a w 2018 roku 16,2 tys. Lepszy wynik odnotowały hybrydy – w 2017 roku było ich 14,8 tys. a w 2018 już aż 27,5 tys. Natomiast z badań prowadzonych przez stowarzyszenie producentów ACEA wynika, że w III kwartale 2018 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 72 tys. aut wyłącznie elektrycznych. To spory wzrost, bo aż 30% w porównaniu do roku poprzedniego. Jeszcze lepsze wyniki osiągnęły hybrydy – tu odnotowuje się wzrost rejestracji o 37,1%. Przypominamy, że polski rząd zapowiedział, że do 2025 roku w Polsce zostanie zarejestrowanych aż milion aut elektrycznych. Dane z września 2018 roku pokazują, że odsetek nowo zarejestrowanych elektryków w porównaniu do aut z napędem tradycyjnym wynosił zaledwie 0,09 %. Obserwatorium Paliw Alternatywnych informuje: „Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw członkowskich Unii Europejskiej, w których nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych wśród nabywców. W III kwartale 2018 r. nad Wisłą zarejestrowano 286 osobowych EV – o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym. Wzrosła za to liczba rejestracji „klasycznych” hybryd, osiągając poziom 5 508 szt. (wzrost o 51,1% r/r). Jednocześnie jednak, wbrew ogólnemu trendowi obserwowanemu w Unii Europejskiej, w Polsce zwiększyła się popularność Diesla (31 786 szt., wzrost o 4,3% r/r)”. źródło: orpa.pl, gramwzielone.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.