W Warszawie powstała pierwsza stacja ładowania miejskich elektrobusów

Jak już informowaliśmy władze Warszawy są mocno zainteresowaniem rozwijaniem elektromobilności. W ramach tych działań uruchomiona została właśnie pierwsza pantografowa ładowarka do elektrobusów miejskiego przewoźnika.

Fotowoltaika od Columbus Energy

W zeszłym roku MZA w Warszawie podpisało umowę na zakup 10 autobusów elektrycznych od konsorcjum firm Ursus S.A., AMZ Kutno oraz Ursus Bus. Z myślą o tych pojazdach, a także o jeżdżących już we flocie MZA 10 elektrobusach i 4 hybrydowych pojazdach Solarisa, zainstalowana została pantografowa ładowarka quickPOINT Column Charger o mocy 200 kW.

Pierwsza zainstalowana ładowarka kolumnowa umieszczona została przy ulicy Spartańskiej na końcu linii 222. Docelowo MZA chce zainstalować 19 takich urządzeń w całym mieście. Ładowarka quickPOINT wyróżnia się na tle podobnych systemów małą powierzchnią, którą zajmuje. Podstawa urządzenia ma zaledwie 1,3 m x 0,8 m, a sam system wykazuje się niezwykłą integracją.

Jak informuje przedstawiciel instalatora – firmy Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry: W dotychczasowych projektach na świecie maszt ładujący i ładowarka instalowane były osobno. Dla wielu miast tego typu rozwiązanie i duży rozmiar ładowarki był problemem i barierą do jego instalacji w mieście, a tym samym do wprowadzania autobusów elektrycznych do ich flot. Dzięki temu zainstalowana ładowarka jest o ponad połowę mniejsza od innych urządzeń tego rodzaju, a wbudowana iluminacja LED pozwala na sygnalizację stanu ładowania.

Proces ładowania realizowany jest w pełni automatycznie podczas postoju pojazdu na pętli. Jednym z autobusów, który być może w przyszłości będzie ładowany w ten sposób jest Solaris Urbino 18 czwartej generacji. Pojazdy te mają niebawem trafić do Warszawy na testy.