Polska XXI wiek – wciąż wiekiem elektryczności 20 stycznia 2018 Polska XXI wiek – wciąż wiekiem elektryczności 20 stycznia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Prof. Jan Popczyk z Politechniki Śląskiej, podczas III Kongresu Energetycznego Fundacji DISE, mówił o tym, że aktualnie wciąż trwa rewolucja elektryczna. Dotyczy ona dwóch głównych procesów: elektryfikacji transportu oraz ciepłownictwa. Reklama III Kongres Energetyczny, który odbył się w październiku ubiegłego roku, to doskonała przestrzeń do wymiany poglądów o polskiej i światowej energetyce. Odpowiedzialna za jego organizację jest Fundacja DISE (Dolnośląski Instytut Studiów Energetycznych we Wrocławiu), która skupia wokół siebie osoby i instytucje zajmujące się tym tematem. Prof. Jan Popczyk z Politechniki Śląskiej – gość III Kongresu Energetycznego, zauważył, że rewolucja elektryczna, która rozpoczęła się w XX wieku, wciąż trwa i możemy obserwować ją na bieżąco. Przede wszystkim dotyczy ona dwóch procesów, jakimi są: elektryfikacja transportu oraz elektryfikacja ciepłownictwa. W przypadku elektromobilności istotne jest, aby poza popularyzacją i produkcją aut elektrycznych, zwracać również uwagę na to, skąd pochodzi prąd potrzebny do ich zasilania. „Chodzi o to, żebyśmy w Polsce nie wymyślali samochodu elektrycznego na węgiel”, mówi prof. Popczyk. Natomiast elektryfikacja ciepłownictwa ma na celu masowe zastosowanie pomp ciepła w połączeniu z upowszechnianiem pasywnych domów. Oba procesy powinny pozytywnie wpłynąć na jakość środowiska i doprowadzić do eliminacji paliw kopalnych w produkcji energii elektrycznej. W perspektywie 2050 roku zastąpią ją odnawialne źródła energii. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.